[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

انجام پروژه تحقیقاتی آب‌گیری از هوا توسط دو دانشمند شیرازی، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز 
انجام پروژه تحقیقاتی آب‌گیری از هوا توسط دولت فنلاند به دو دانشمند شیرازی واگذار شد.
یکی از این دو دانشمند شیرازی در سفر خود به شیراز، طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما توضیح داد: قرار است دانشگاه ال پوتی فنلاند (L.PUTI) با همراهی و رهبری تیم پروفسور نیما رضایی و با همکاری دانشگاه کرت یونان (CRT)، مراحل مقدماتی این پروژه را انجام داده و با طراحی یا مدل‌سازی نحوه آب گیری از هوا مشخص شود. گفتنی است، پس از تکمیل این مرحله، نتایج در اختیار تیم عملیاتی دانشمندان آمریکایی قرار داده می‌شود تا این پروژه بزرگ و کلیدی به مرحله اجرا درآید.
سارا کشاورز افزود: تغییرات اقلیمی کره زمین موجب شده تا حفظ و پایداری محیط‌زیست به یکی از دغدغه‌های اصلی جهانیان تبدیل شود. در صدر این مهم، هوا و فضا موردتوجه ویژه قرار گرفته و در این راستا، گام‌های بلندی توسط پژوهشگران و دولت‌های جهانی برداشته شده است.
وی اضافه کرد: مردم فنلاند به میزان زیادی دوستدار محیط‌زیست می‌باشند و هر خانواده فنلاندی خود را مسئول حفاظت جدی از محیط زیست می‌داند. دولت این کشور نیز با حمایت از دانشمندان فعال در این عرصه، اجرای یکی از پروژه‌های بزرگ زیست محیطی که همان تولید آب می‌باشد را به دو تیم سپرده است. هم اکنون با گذشت دو ماه از شروع کار، حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است. وی ادامه داد: قرار است بخشی از فرایند آماده‌سازی در کشور یونان دنبال شود و مرحله نهایی یا اجرایی پروژه نیز توسط دانشمندان آمریکایی تعقیب شده و به اجرا در خواهد آمد. وی درباره نحوه و خصوصیات این طرح توضیح داد: بحران آب در بیشتر نقاط دنیا وجود دارد و این طرح می‌تواند آب مورد نیاز برخی مناطق دنیا را تأمین کند. البته اجرای سیستمی طرح نام‌برده برای کشورها و مناطق مختلف بستگی به میزان رطوبت هوا و تغییرات دمایی شب و روز آن مناطق دارد. در حال حاضر، آب‌گیری از هوا در مناطق بسیار خشک و فاقد دریا امکان‌پذیر نمی‌باشد، اما امیدواریم در آینده راهکاری را برای تأمین آب این قبیل مناطق بیابیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی