[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آیا صمغ یک درخت را می‌توان جایگزین پلاستیک کرد؟، روزنامه شیراز نوین

محققان دانشگاه چانگ‌-آنگ(Chung-Ang) در حال بررسی «صمغ تارا» به‌عنوان یک پلیمر سبز هستند که جایگزینی پایدار برای صنایع غذایی و دارویی است.
به گزارش ایسنا، در جهانی غرق‌شده در پلاستیک‌های مصنوعی، محققان دانشگاه چانگ-آنگ با آنچه تحت عنوان «صمغ تارا» برگرفته از دانه‌های درخت تارا(Caesalpinia spinosa) توصیف می‌کنند، زمینه جدیدی برای مقابله با پلاستک ایجاد کرده‌اند.
به‌نقل از آی‌ای، صمغ تارا به‌عنوان ماده‌ای طبیعی و محلول در آب که می‌تواند روش بسته‌بندی و تحویل دارو را متحول کند در کانون توجه قرار گرفته است.
در مطالعه‌ای که به تازگی توسط پروفسور سانگکیل لی(Sangkil Lee) و گروهش در دانشگاه چانگ-آنگ در جمهوری کره منتشر شده است، این تیم به بررسی پتانسیل صمغ تارا و اشکال اصلاح شده آن به‌عنوان پلیمرهای پایدار و زیست تخریب‌پذیر می‌پردازد.
چه چیزی باعث می‌شود صمغ تارا به یک جایگزین برای پلاستیک تبدیل شود؟
تحقیقات نشان می‌دهد که صمغ تارا یک نیروگاه از پلی ساکاریدها، از جمله «گالاکتومانان» همه‌کاره است. این کربوهیدرات پیچیده می‌تواند متحول‌کننده باشد و در پوشش‌ها و فیلم‌های خوراکی به‌عنوان تثبیت‌کننده و ضخیم‌کننده کاربرد پیدا کند. زیست‌سازگاری، تجزیه‌پذیری زیستی و مشخصات ایمنی صمغ تارا آن را متمایز می‌کنند و این ویژگی‌ها آن را به یک مهره مهم در انقلاب محیط زیست تبدیل می‌کند. پروفسور لی در یک بیانیه مطبوعاتی کار این تیم را توضیح داد و اظهار داشت: تیم ما علاقه زیادی به پلی ساکاریدهای طبیعی و نقش آنها در دارورسانی دارد و ما روی صمغ تارا و سایر پلی ساکاریدهای طبیعی کار کرده‌ایم تا کاربردهای آنها را گسترش دهیم. این مطالعه اولین مورد در نوع خود است که یک بررسی جامع از پیشرفت‌های اخیر در صمغ تارا و مواد اصلاح‌شده آن ارائه می‌کند. این نقش بالقوه آنها را در شکل دادن به آینده تحویل غذا و دارو نشان می‌دهد. در صنایع غذایی، صمغ تارا یک مهره همه‌کاره است و در بسته‌بندی پلیمرهای زیستی، نظارت بر فساد غذاهای دریایی و شیر و حتی محافظت از غذاهای چرب در برابر اکسیداسیون نقش ایفا می‌کند، اما ستاره واقعی این نمایش پتانسیل آن در صنعت داروسازی است. صمغ تارا و مشتقات اصلاح‌شده آن می‌توانند سیستم‌های دارورسانی را متحول کنند؛ آزادسازی کنترل‌شده ویتامین D-3، تولید هیدروژل ضدباکتریایی، تحویل آهن در نوزادان و بزرگسالان، آزادسازی کنترل‌شده داروها و حتی بازگرداندن سد فیزیولوژیکی روده از مواردی است که این صمغ ارائه می‌دهد. پروفسور لی در مورد احتمالات آینده گمانه‌زنی می‌کند و می‌گوید: خواص فیزیکوشیمیایی صمغ تارا و محصولات آن را می‌توان با استفاده از انواع مختلف مونومرها، اتصال‌دهنده‌های عرضی یا سایر پلی ساکاریدها افزایش داد. این گروه معتقد است که خواص صمغ تارا را می‌توان با ترکیب کیتوزان یا سایر پلیمرهای طبیعی، همراه با مواد معدنی مانند نانوذرات مس و روی بهبود بخشید و ابعاد جدیدی از کاربردهای آن ایجاد کرد.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی