[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

راهکار فناورانه محققان برای کاهش جریان نشتی در مبدل‌های فتوولتائیک، روزنامه شیراز نوین


محققان دانشگاه تهران در قالب تحقیقات یک رساله دکتری موفق به کاهش جریان نشتی در مبدل متصل به شبکه پل متوالی در کاربرد فتوولتائیک با استفاده از یک اینورتر چندسطحی پل متوالی شدند.
به گزارش ایسنا، مسعود شهاب‌الدینی پاریزی، دانش‌آموخته دکتری تخصصی ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت از دانشگاه تهران که این طرح را با عنوان «کاهش جریان نشتی در مبدل متصل به شبکه پل متوالی در کاربرد فتوولتائیک» و در قالب رساله دکتری خود با راهنمایی حسین ایمان عینی و با حمایت بنیاد ملی علم ایران به انجام رسانده است، گفت: ساختارهای با ترانسفورماتور فرکانس بالا شامل چندین مرحله تبدیل توان هستند که این موضوع خود باعث کاهش بازدهی و افزایش قیمت سیستم‌ها می‌شود. 
همچنین استفاده از ترانسفورماتور فرکانس پایین نیز منجر به حجیم شدن سیستم شده و علاوه بر بالا بردن هزینه و کاهش بازده، نصب سیستم را نیز مشکل‌ساز می‌کند؛ بنابراین حذف ترانسفورماتور می‌تواند گزینه مناسبی برای سیستم‌های فتوولتائیک باشد.
وی افزود: انتقال انرژی با بازدهی بالا، مهم‌ترین مسئله در طراحی سیستم‌های فتوولتائیک محسوب می‌شود و یکی از دلایل آن هم بازدهی نسبتاً کم ماژول‌های خورشیدی است؛ بنابراین حداقل کردن مراحل تبدیل توان در سیستم پردازشگر توان فتوولتائیک می‌تواند یک راه حل کاملاً منطقی باشد.
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: در این رابطه اولین اقدامی که به ذهن می‌رسد، حذف ترانسفورماتور فرکانس پایین سمت شبکه است. وجود این ترانسفورماتور اگرچه کار مجزاسازی و تطبیق ولتاژ را برای ما مهیا می‌کند، ولی در مقابل هزینه و وزن زیادی را به سیستم اعمال می‌کند؛ به همین دلیل، در این طرح، استفاده از یک اینورتر چندسطحی پل متوالی پیشنهاد شده است که در کاربرد فتوولتائیک استفاده می‌شود و نمونه آزمایشگاهی آن باید ساخته شود.
به‌نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، شهاب‌الدینی ادامه داد: از ویژگی‌های این پردازشگر توان، می‌توان به مواردی نظیر بازده بالا، حجم و وزن پایین، هزینه کمتر و برداشت انرژی بیشتر نسبت به سایر آرایش‌های معمول اشاره کرد که عملاً مشکلات را رفع و به مدیریت هزینه‌ها نیز کمک می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی