[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه شامی جنوبی، روزنامه شیراز نوین

شامی جنوب یکی از انواع غذاهای خوش‌مزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود؛ این غذای خوش‌مزه شباهت زیادی به شامی ترش که یک غذای شمالی است دارد؛ البته ادویه‌ها و طعم این دو شامی کاملاً متفاوت است. شامی ترش همان‌طور که از نامش مشخص است طعمی ترش دارد و برای تهیه آن از رب انار استفاده می‌شود، اما شامی جنوبی طعمی تند و تیز دارد و برای کسانی که به غذاهای تند علاقه‌مند هستند یک گزینه مناسب می‌باشد. شامی جنوبی با مواد متنوعی تهیه می‌شود و ما این دستور را به صورتی آماده کرده‌ایم که برای تمام ذائقه‌ها مناسب باشد؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:
 مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ‌کرده:500 گرم
سیب‌زمینی: 2 عدد
پیاز: 2 عدد متوسط
فلفل قرمز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
فلفل دلمه‌ای: 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی: 4 عدد متوسط
جعفری: 1 دسته کوچک
تمر هندی: 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی 

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه شامی جنوبی ابتدا پیاز و سیب‌زمینی‌ها را با رنده ریز رنده می‌کنیم، سپس با فشار دست آب اضافی‌شان را می‌گیریم. در ادامه سیب‌زمینی و پیاز رنده‌شده را به همراه گوشت چرخ‌کرده داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم.
 مرحله دوم
در این مرحله جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد می‌کنیم و به همراه مقداری نمک، فلفل‌سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز به کاسه اضافه کرده و مواد را به خوبی ترکیب می‌کنیم تا کاملاً مخلوط و یک‌دست شوند.
 مرحله سوم
در این مرحله پس از 10 دقیقه ورز دادن مایه شامی روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا مایه شامی استراحت کند. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می‌کنیم.
 مرحله چهارم
حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس کمی روغن اضافه می‌کنیم؛ پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد به اندازه یک نارنگی از مایه شامی برمی‌داریم و آن را به صورت دل‌خواه با دست شکل می‌دهیم.
 مرحله پنجم
حالا شامی‌ها را به آرامی درون روغن داغ می‌اندازیم و هر سمت شامی‌ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه سرخ می‌کنیم؛ پس از اینکه سرخ کردن شامی ها به پایان رسید، آنها را از تابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
 مرحله ششم
در این مرحله پیاز باقی‌مانده را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه کمی روغن به یک تابه مناسب اضافه می‌کنیم. پیاز را به خوبی تفت می‌دهیم تا سبک شود و سپس مقداری ادویه به آن اضافه می‌کنیم.
 مرحله هفتم
در این مرحله فلفل دلمه‌ای را نیز به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم. پس از اینکه فلفل دلمه‌ای نرم شد، رب گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا طعم خامی‌اش گرفته شود.
 مرحله هشتم
حالا تمر هندی را در یک لیوان آب جوش حل می‌کنیم و پس از صاف کردن به تابه اضافه می‌کنیم. کمی شامی‌ها را درون سس می‌چینیم و اجازه می‌دهیم سس به طور کامل به خورد شامی‌ها برود.
 مرحله نهم
در این مرحله گوجه‌فرنگی‌ها را درون سس قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا سس غلیظ شود، سپس شامی را به همراه سس درون ظرف مورد نظرمان کشیده و به همراه برنج و سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی