[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با این دانه سبزرنگ خوشمزه سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید، روزنامه شیراز نوین

نخودفرنگی گیاهی از دسته حبوبات است که برای سلامتی ما فواید مختلفی دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، نخودفرنگی در گروه غذاهایی است که به حبوبات معروف هستند. از دیگر غذاهای خانواده حبوبات می‌توان به عدس، سویا، نخود و انواع لوبیا اشاره کرد.
غلظت بالای ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی موجود در نخودفرنگی فواید مهمی برای سلامتی دارد که از حفظ سلامت چشم‌ها تا محافظت از شما در برابر برخی سرطان‌ها را شامل می‌شود.
در ادامه به برخی از فواید نخودفرنگی برای سلامتی خواهیم پرداخت.
سلامت چشم
نخودفرنگی حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است. این مواد مغذی به محافظت از چشمان شما در برابر بیماری‌های مزمن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می‌کند. لوتئین و زآگزانتین به عنوان فیلترهایی برای نور آبی مضر عمل می‌کنند.
سلامت دستگاه گوارش
نخودفرنگی سرشار از «کومسترول» (Coumestrol) است، ماده مغذی که در محافظت در برابر سرطان معده نقش دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ در مکزیکوسیتی نشان داد که مصرف روزانه نخود و سایر حبوبات خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
نخودفرنگی همچنین سرشار از فیبر است که به حرکت غذا در روده برای هضم راحت‌تر کمک می‌کند.
تقویت سیستم ایمنی و خواص ضدالتهابی
نخودفرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در نخودفرنگی که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند به شرح زیر هستند:
 ویتامین C - ویتامین E - زینک- کاتچین- اپی کاتچین.
همچنین مواد مغذی ضدالتهابی موجود در نخودفرنگی با کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت مرتبط است.
ویتامین‌ها و مواد مغذی زیر موجود در نخودفرنگی به کاهش التهاب کمک می‌کنند:
ویتامین A - ویتامین B - کومسترول- فرولیک اسید- اسید کافئیک- کاتچین- اپی کاتچین.
 کنترل قندخون
نخودفرنگی سرشار از فیبر و پروتئین است که به تنظیم نحوه هضم نشاسته کمک می‌کند. پروتئین و فیبر موجود در نخودفرنگی تجزیه کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند و در نتیجه به کنترل قندخون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش قندخون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.
نخودفرنگی همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است. این بدان معنی است که احتمال افزایش ناگهانی قندخون پس از خوردن آن‌ها کمتر است.
سلامت قلب
التهاب و استرس ناشی از رادیکال‌های آزاد (اکسیداسیون) می‌تواند به تشکیل پلاک در امتداد دیواره رگ‌های خونی کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در نخودفرنگی به کاهش اکسیداسیون و التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می‌کنند.
علاوه بر این، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی موجود در نخودفرنگی می‌توانند خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی