[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تنش‌های موشکی در خاورمیانه ، روزنامه شیراز نوین

سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این ادعا که نگران احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه هستیم، گفت: از ایران و پاکستان می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند و پیام روشن ما به ایران این است که نمی‌خواهیم تنش‌ها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، متیو (مت) میلر سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن ادعا کرد: ما نگران احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه هستیم. ما مشغول دیپلماسی فشرده برای جلوگیری از تشدید تنش بوده‌ایم.
سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا افزود: در مورد پاکستان و ایران باید بگویم نیازی به افزایش تنش نیست و ما از هر دو طرف می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند.
میلر درباره حملات ضدتروریستی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق، سوریه و پاکستان، تهران را متهم به بی‌ثباتی در منطقه و تأمین مالی تروریسم در منطقه کرد و مدعی شد که اقدامات ایران چه در گذشته و چه حملات اخیر علیه سه کشور همسایه خود، بی‌ثبات‌کننده بوده است.
میلر همچنین با اشاره به حمایت ایران از حماس، حزب‌الله و انصارالله یمن بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به حمایت‌های نظامی، امنیتی و مالی آمریکا از رژیم اسرائیل، مدعی شد که حمایت‌های ایران از حماس به تشدید تنش‌ها در غزه کمک کرده است. سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در جهان به‌ویژه منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) ادعا کرد: ما شاهد پیامدهای اقدامات ایران در بی‌ثباتی منطقه بوده‌ایم و به همین دلیل به اقدامات خود برای پاسخ‌گو ساختن ایران ادامه خواهیم داد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: پیام روشن ما به ایران این است که نمی‌خواهیم تنش‌ها افزایش یابد.
میلر همچنین در پاسخ به سؤالی درباره خصومت میان ایران و اسرائیل مدعی شد: همان‌طور که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در منطقه روشن کرد «یکی از روش‌های کاهش خصومت ایران در مقابل اسرائیل، ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه با سایر شرکاست». سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تهران علاقه‌ای به صلح و رابطه با اسرائیل ندارد، ادعا کرد: اما سایر کشورها به عادی‌سازی روابط با اسرائیل علاقه دارند و این امر به انزوای بیشتر ایران، حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها (انصارالله یمن) کمک می‌کند. ما به اقدامات خود جهت پاسخ‌گو ساختن ایران ادامه خواهیم داد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان اینکه آمریکا با شرکای پاکستانی خود در تماس است،‌ تأکید کرد که واشنگتن نمی‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسیا بالا بگیرد.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در خصوص حملات اخیر ایران به گروه‌های تروریستی گفت: هیچ‌یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش‌العدل را هدف قرار دادیم، نه شهروندان پاکستانی. هدف ما تروریست‌های موسوم به جیش‌العدل در خاک پاکستان بوده‌اند.
وزارت خارجه پاکستان نیز اعلام کرد: پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. تعدادی از تروریست‌ها در جریان عملیات رزمی با اسم رمز «مرگ بر سرماچار» کشته شدند.
وزارت خارجه پاکستان افزود: طی چندین سال گذشته، پاکستان در تعاملات با ایران، همواره نگرانی‌های جدی خود را در مورد پناهگاه‌های تروریست‌های پاکستانی‌الاصل که خود را «سرماچار» می‌نامند، در داخل ایران به اشتراک گذاشته است. پاکستان همچنین پرونده‌های متعددی را با شواهد عینی از حضور و فعالیت این تروریست‌ها به اشتراک گذاشت. وزارت خارجه پاکستان گفت: با این حال، به دلیل عدم اقدام درمورد نگرانی‌های جدی ما، این تروریست‌ها به ریختن خون پاکستانی‌های بی‌گناه بدون مجازات ادامه دادند. این اقدام با توجه به اطلاعات موثق فعالیت‌های تروریستی در مقیاس بزرگ قریب‌الوقوع توسط آنها انجام شد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله‌ پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی دو کشور را محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عین‌ حال که به سیاست حسن هم‌جواری و برادری بین دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تیره کنند، امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی