[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

آب پایدار، ارمغان پروژه‌های فجر انقلاب، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس از جهاد خدمت‌رسانی در حوزه آب‌رسانی خبر داد و بر توسعه زیرساخت‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب تأکید کرد.
 تأمین آب بهداشتی در پهنه فارس
علی‌ جان‌ صادق‌پور صبح سه‌شنبه سوم بهمن در سلسله‌نشست‌های مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار می‌شود، اظهار داشت: بیش از 85 درصد جمعیت روستایی و نزدیک به 100درصد جمعیت شهری استان فارس از خدمات آب بهداشتی بهره‌مند هستند. وی با تأکید بر این موضوع که برای گسترش شبکه از تمامی ظرفیت‌ها بهره‌مند شدیم، اظهار داشت: طی دو سال اخیر پروژه‌های قابل‌توجهی از طریق تأمین اعتبارات ملی و دولتی، تسهیلات بانکی، ظرفیت خیران و قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی به سرانجام رسیده است.
 گسترش تصفیه‌خانه‌ها به‌موازات آب‌رسانی
صادق‌پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سطح استان چهار تصفیه‌خانه احداث شده، عنوان کرد: ۱۱ تصفیه‌خانه در حوزه فاضلاب و هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال وجود دارد. وی با بیان اینکه تعداد منابع آبی برای تأمین آب شرب شهر و روستاهای استان سالانه یک‌هزار و ۴۴۰ مورد است، اضافه کرد: با توجه به وسعت استان و محدودیت‌های شدید منابع مالی شرکت آبفا از تمام ظرفیت‌های موجود همچون اعتبارات دولتی، ملی و استانی و تسهیلات بانکی استفاده شده است. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه سخنان خود به تعداد پروژه‌های بهره‌برداری شده طی دو سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته تعداد ۲۰۰ پروژه مهم آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
 پروژه‌های آبفای فارس از راه می‌رسند
صادق‌پور با بیان اینکه پروژه‌های قابل‌افتتاح شامل ۶۳ پروژه آب‌رسانی و ۸ پروژه فاضلاب است، اضافه کرد: در این راستا هم‌زمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر، ۷۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که این پروژه‌ها در ۳۱ شهر و ۲۲۶ روستای استان فارس اجرایی شده است. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: با توجه به تعریف شش پروژه اجرایی فاضلاب در سطح کشور، این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت مالی داشته است و بالغ بر ۸هزار میلیارد تومان این پروژه‌ها اعتبار دارد که باید جذب ۷۰ درصدی آن انجام شود. صادق‌پور اظهار کرد: طی دو سال گذشته و با تداوم خشک‌سالی در شهرهای مختلف استان تعداد ۲۷۶ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و ۶۰هزار مخزن احداث شده و بیش از دوهزار کیلومتر خط انتقال بازسازی و توسعه داده شد و واگذاری بیش از ۴۰هزار فقره انشعاب آب صورت گرفت و ۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است. به گفته وی، از ۱۱ تصفیه‌خانه در حال فعالیت، پنج تصفیه‌خانه طی دو سال گذشته به تعداد تصفیه‌خانه‌های استان اضافه شده است و ۵۸ درصد ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب افزایش پیدا کرده و ۴۸ درصد جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب نسبت به گذشته توسعه داده شده است.
 سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی
صادق‌پور اضافه کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم پنج پروژه بزرگ را نهایی کردیم و به زودی اجرای این پروژه‌ها با اعتبار ۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود. در کنار این اقدامات هم در تلاش هستیم از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب جهت اشتغال‌زایی و توسعه صنعت بهره ببریم. مدیرعامل آبفا فارس افزود: مذاکرات برای چهار پروژه دیگر هم در شهرستان‌های کازرون، استهبان، جهرم و نورآباد در حال انجام است و به زودی این مذاکرات به سمت تفاهم‌نامه پیش خواهد رفت. صادق‌پور به اقدامات این شرکت در حوزه خدمات‌رسانی به طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: در بحث مسکن ملی هم بنا بر تکلیف دولت، تا این لحظه تلاش شده خدمات‌رسانی در حوزه آب و فاضلاب به واحدهای احداث شده صورت گیرد و تاکنون خدمات آب‌رسانی به ۱۸هزار واحد مسکن ملی در ۱۷ شهرستان ارائه شده است.
 آب بیرم پایدار شد
صادق‌پور همچنین در خصوص مشکلات ایجاد شده در خصوص کمبود آب در شهر بیرم لارستان، اظهار کرد: شهر بیرم در خصوص بی‌آبی با چالش جدی مواجه شد و طی سال‌های گذشته برای شهر بیرم شش حلقه چاه حفر شد که از چهار حلقه چاه تأمین آب موجود برای استفاده شهروندان صورت می‌گرفت. وی ادامه داد: بخشی از کمبود آب در این شهرستان به دلیل فرهنگ مصرف و بخش دیگر به دلیل خشک‌سالی است که آبدهی چاه‌ها از ۳۸هزار لیتر به ۱۸هزار لیتر کاهش پیدا کرد و بخش‌هایی از این شهرستان با کمبود آب و افت فشار آب مواجه شدند. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس خاطرنشان کرد: در این راستا با دستور استاندار فارس در کمتر از ۴۸ ساعت یک حلقه چاه ایجاد و تجهیز شد و یک چاه کشاورزی در مدار قرار گرفت و شش تانکر آب‌رسانی به شهرستان بیرم اعزام شد و هم‌اکنون وضعیت آب‌رسانی در این شهرستان پایدار است و آب در این شهر قطع نیست.
 جهاد خدمت‌رسانی در آبفای استان
وی جمعیت تحت پوشش اداره کل آبفا استان فارس را سه‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد اشتراکات شرکت آبفا استان یک‌میلیون و ۱۵۰هزار نفر است که ۳۸۵هزار نفر در روستا و بیش از ۷۰۰هزار نفر در شهرها ساکن هستند. او با بیان اینکه که یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر در روستاها و دومیلیون و ۳۶۰هزار نفر در شهرها تحت پوشش هستند، افزود: طول خطوط شبکه و انتقال آب‌رسانی استان بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر است و تعداد ۱۸ هزار مخزن ذخیره با ظرفیت ۸۰۰ هزار متر مکعب در سطح جمعیت شهری استان احداث شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی