[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

طرح «شیراز شهر سالم» در کاهش سکته‌های قلبی و مغزی مؤثر است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح «شیراز شهر سالم» به عنوان یک طرح مؤثر در تغییر شیوه زندگی و کاهش بروز سکته قلبی و مغزی جمعیت 40 تا 70ساله شیراز اقدام مؤثری است که به همکاری وزارت صمت و آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز دارد.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری پانزدهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی گفت: این کنگره از 4 تا 6 بهمن‌ماه در سالن ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور 150 سخنران از سراسر کشور از جمله معاون تحقیقات و فناوری و معاون بهداشت برگزار خواهد شد.
دکتر محمدجواد زیبایی‌نژاد ادامه داد: سخنرانان این کنگره مربوط به حوزه‌های تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور می‌باشند.
او از ارسال 115 مقاله به دبیرخانه این کنگره هم خبر داد و عنوان کرد: از این میان 93 مقاله مورد قبول واقع شده و پس از بررسی در تیم داوری 10 مقاله برتر برگزیده خواهند شد.
وی در این نشست به این موضوع اشاره کرد که این دوره از کنگره قلب و عروق با محور پیشگیری تا مداخلات قلبی برگزار می‌شود و بر این نکته تأکید داشت که با پیشگیری اولیه و مداخلات پیچیده قلبی می‌توان سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش داد.
او با تأکید بر فاکتورهای خطرزا در خصوص شکل‌گیری سکته‌های قلبی و مغزی گفت: دیابت، چربی خون، استعمال دخانیات، فشارخون، عدم تحرک و عادات غذایی ناسالم در بروز سکته قلبی و مغزی نقش بسزایی دارد. با کنترل این فاکتورهای خطرزا در مرحله پیشگیری از ایجاد هسته‌های سکته قلبی و مغزی در بدن می‌توان جلوگیری کرد. وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در 2 دهه اخیر، در کشور ما سرمایه‌گذاری و تحقیقات در این زمینه به انجام رسیده که در نتیجه آن شاهد افزایش 15 سال به عمر مردان و 20 سال به عمر زنان در جامعه خود هستیم.
او به انجام 2 کار تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شیراز به عنوان یک کلان‌شهر و یکی از روستاهای فسا به صورت مقایسه‌ای اشاره کرد و افزود: در این طرح جمعیت 40 تا 70 ساله در شیراز و این روستا در فسا مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد سبک زندگی شهرنشینی این گروه جمعیتی در شیراز همچون استفاده از غذاهای رستورانی و فست‌فودی، عدم تحرک کافی، استفاده از وسایل نقلیه خصوصی و عمومی، مصرف کمتر میوه و سبزی و... موجب شده بود تا بیشتر جمعیت روستای مورد نظر دچار سکته قلبی و مغزی شده باشند. این مسئول تصریح کرد: پرهیز از مصرف گوشت‌هایی که بیش از 6 ماه فریز شده باشد (چون موجب چربی خون می‌شود) و مصرف بیش از 5 بار میوه و سبزی در روز (که در شیراز کمتر از 2 وعده است) و در مجموع تغییر شیوه زندگی در ارتقای سلامت جامعه و کاهش سکته قلبی و مغزی نقش مؤثری دارد.
شیراز شهر سالم
وی به طرح «شیراز شهر سالم» اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز این طرح را در یک سال اخیر به شورای اسلامی شهر شیراز و استانداری فارس ارائه کرده که بر اساس استراتژی‌های کاهش سکته قلبی و مغزی است و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در آن نقش مؤثری ایفا کنند.همچنین در این طرح بر اساس تغییر شیوه زندگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت باید پای کار بیایند. وزارت صمت در این میان نقش مؤثری دارد و در خصوص درج اطلاعاتی مانند چربی، قند، کالری و... روی مواد غذایی می‌توانند به شکل مؤثری عمل کنند.
او تأکید کرد: طبق محاسبات ما احتمال بروز سکته قلبی و مغزی جمعیت 40 تا 70ساله شیراز در 10 سال آینده حدود 22 درصد است که با اعمال روش‌های پیشگیرانه و تغییر شیوه زندگی قابل کاهش است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی