[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تشخیص آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد، روزنامه شیراز نوین

براساس یک مطالعه جدید، اندازه‌گیری سطح یک پروتئین می‌تواند به اندازه نمونه‌برداری از اعصاب کمر در تشخیص بیماری آلزایمر مفید باشد.
به گزارش ایسنا، تحقیقات نشان می‌دهد که آزمایش خون برای تشخیص بیماری آلزایمر می‌تواند به اندازه نمونه‌برداری کمری دردناک و تهاجمی دقیق باشد و تشخیص این بیماری را متحول کند.
به‌نقل از گاردین، به گفته کارشناسان، اندازه‌گیری سطح پروتئینی به نام «p-tau۲۱۷» در خون می‌تواند به اندازه نمونه‌برداری از کمر در تشخیص علائم آلزایمر خوب عمل کند و بهتر از طیف وسیعی از آزمایش‌های در دست توسعه باشد.
این پروتئین نشانگر تغییرات بیولوژیکی است که در مغز با بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتد.
در مطالعه‌ای بر روی ۷۸۶ نفر، محققان توانستند از آزمایش «p-tau۲۱۷» برای شناسایی بیمارانی که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها متوسط یا بعید است، استفاده کنند.
دکتر ریچارد اوکلی(Richard Oakley)، مدیر تحقیقات و نوآوری در انجمن آلزایمر، می‌گوید: این مطالعه گامی بسیار خوشایند در جهت درست است، زیرا نشان می‌دهد که آزمایش‌های خون می‌تواند به همان ‌اندازه‌ای دقیق باشد که آزمایش‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر برای پیش‌بینی وجود ویژگی‌های بیماری آلزایمر در مغز افراد دقیق است. علاوه بر این، نشان می‌دهد که نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند به اندازه‌ای واضح باشد که نیازی به بررسی‌های بعدی برای برخی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نداشته باشد که می‌تواند مسیر تشخیص را در آینده به میزان قابل‌توجهی سرعت بخشد.
با این‌حال، ما هنوز باید تحقیقات بیشتری را در جوامع مختلف انجام دهیم تا بفهمیم این آزمایش‌های خون در تمام افرادی که با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند چقدر مؤثر است. در حال حاضر، تنها راه برای اثبات انباشتگی پروتئین‌ها در مغز، انجام نمونه‌برداری کمری یا اسکن آمیلوئید(PET) است؛ نمونه‌برداری کمری شامل قرار دادن یک سوزن در قسمت پایین کمر، بین استخوان‌های ستون فقرات است.
دکتر شیونا اسکیلز(Sheona Scales)، مدیر تحقیقات در مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان، می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که اندازه‌گیری سطح پروتئینی به نام «p-tau۲۱۷» در خون می‌تواند به اندازه نمونه‌برداری از کمر که در حال حاضر برای تشخیص علائم بیولوژیکی بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد، دقیق باشد. این به شواهد فزاینده‌ای می‌افزاید که نشان می‌دهد این آزمایش خاص پتانسیل زیادی برای ایجاد انقلابی در تشخیص افراد مشکوک به آلزایمر دارد.
پروفسور دیوید کورتیس(David Curtis)، استاد افتخاری مؤسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید: همه افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند به طور معمول هر چند سال یک‌بار غربالگری شوند؛ تقریباً به همان روشی که اکنون برای کلسترول بالا غربالگری می‌شوند. این امکان وجود دارد که درمان‌های موجود برای بیماری آلزایمر در افرادی که به این روش زودهنگام تشخیص داده شده‌اند، بهتر عمل کند.
با این‌حال، من فکر می‌کنم امید واقعی این است که بتوان درمان‌های بهتری نیز ایجاد کرد. ترکیب یک آزمایش غربالگری ساده با یک درمان مؤثر برای بیماری آلزایمر تأثیر چشمگیری بر افراد و جامعه خواهد داشت. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی