[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دام مولد را به کشتارگاه فرستادند ، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان امور عشایری کشور از تولید دام زنده سبک در قالب طرح قراردادی توسط جامعه عشایری خبر داد و گفت: در پی اجرای طرح تولید قراردادی، ۳۰ هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور اضافه می‌شود.
به گزارش ایرنا، «شایان نادری» در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر افزود: در طرح تولید قراردادی خوراک دام سبک توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین و در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد و پس از پروار، دام عشایری نیز به قیمت روز خریداری می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایری کشور اجرای طرح قراردادی گوشت قرمز توسط جامعه عشایری را اقدامی در راستای تنظیم بازار گوشت قرمز کشور دانست و اظهار داشت: در مرحله نخست با صاحبان یک میلیون رأس دام در جامعه عشایر قرارداد بسته شد و در مرحله بعدی تلاش داریم تعداد تولید دام زنده سبک را به ۶ میلیون رأس برسانیم. وی سهم جامعه عشایری در تأمین گوشت کشور را ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: جامعه عشایری ۲۹ میلیون رأس دام دارند که هر سال ۸ تا ۹ میلیون رأس خود را در بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین با افزایش تولید گوشت قرمز به ۳۰ هزار تن سهم جامعه عشایری بین ۵ تا ۱۰ درصد دیگر نیز افزایش می‌یابد.
نادری با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۵۰۰ هزارتن نهاده دامی نیاز است، تصریح کرد: طبق آمار شرکت پشتیبانی امور دام کشور، اکنون وضعیت نهاده‌های دامی کشور از شرایط مناسبی برخوردار است. 
کشتار ۳۰ درصد دام مولد کشور طی سال گذشته
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: سال گذشته حدود ۳۰ درصد دام‌های مولد کشور روانه کشتارگاه‌ها شد که همین امر باعث کاهش جمعیت دامی و در نهایت گوشت قرمز در بازار امسال گردید. وی اظهار داشت: اما با برنامه‌ریزی انجام‌شده از محل تولید قراردادی نه تنها کسری تولید جبران شده، بلکه به نظر می‌رسد بیش از قبل نیز تولید داشته باشیم.
نادری افزود: برای جبران کاهش دام‌های مولد، روش‌‌های ویژه آبستن‌‌سازی را در دام‌ عشایر به کار می‌گیریم تا بخش قابل‌توجهی از این دام‌ها جایگزین شود.
وی اضافه کرد: اگر درآمد عشایر کافی باشد آنها این کار را رها نخواهند کرد و تلاش می‌کنیم که با طرح‌های مختلف از جمله تولید قراردادی گوشت درآمد آنها را افزایش دهیم.
افتتاح ۲۹۴ پروژه عشایری در دهه فجر امسال
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: در ایام دهه فجر امسال ۲۹۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های آب‌رسانی، راه عشایری، مطالعات جامع و تأمین آب شرب افتتاح می‌شود که ۲۰ هزار خانواده عشایری از منافع آن منتفع می‌شوند.
افزایش ۳برابری بودجه عشایری در سال ۱۴۰۲
وی افزود: امسال بودجه عشایر به ۲ هزارو ۶۳۲ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته که ۸۷۵ میلیارد تومان بوده حدود ۳ برابر افزایش داشته است.
نادری‌ از پرداخت ۱.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۱۴۰۲ از محل تبصره ۱۸ به جامعه عشایری خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته میزان تسهیلات از محل‌های دیگر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه آب‌رسانی و تأمین آب شرب بهداشتی و راه‌سازی از اولویت‌‌های جامعه عشایری است، تصریح کرد: برای بهبود وضعیت تأمین آب شرب عشایر امسال ۲۹۲ تانکر آب لحاظ کرده‌ایم که برای سال ۱۴۰۳ تعداد دیگری به آن اضافه خواهد شد.
به گفته وی، اکنون ۷.۲ میلیون لیتر آب شرب سالم در اختیار جامعه عشایری کشور قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به پراکندگی در خدمات‌رسانی به عشایر و تأمین رفاه این جامعه توسط برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها گفت: انتظار می‌رود وزارت نیرو برای جامعه عشایری پنل‌های خورشیدی، وزارت بهداشت مراکز بهداشتی، وزارت آموزش‌وپرورش مدارس و مراکز آموزشی و وزارت راه و شهرسازی جاده‌سازی لازم را طبق تکلیف تأمین کنند.
۷۵ درصد جامعه عشایری باسواد هستند
نادری با بیان اینکه ۱.۱ جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند هم گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد جامعه عشایری کشور باسواد و همچنین جوان هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی