[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خفه کردن سلول‌های سرطانی با کلسیم، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان روشی برای از بین بردن سرطان با غرق کردن سلول‌های سرطانی در کلسیم ابداع کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، مهم نیست هر چیز چقدر مهم است، زیاده‌روی در هر چیزی برای شما مضر است. اکنون دانشمندان این اصل را برای از بین بردن سرطان با داروی جدیدی که باعث تجمع کلسیم و خفه کردن تومور می‌شود، به کار گرفته‌اند.
به‌نقل از نیو اطلس، یون‌های کلسیم پیام‌رسان‌های حیاتی در سلول‌های بیولوژیکی هستند و نقش کلیدی در حفظ عملکرد میتوکندری‌های تولیدکننده انرژی دارند. آنها از طریق کانال‌هایی که با محرک‌های دقیق باز و بسته می‌شوند تا دقیقاً تعادل مناسب را حفظ کنند، به داخل و خارج سلول‌ها می‌روند. اگر کلسیم زیاد باشد، سلول ممکن است خفه شود. اکنون دانشمندان در کره جنوبی و چین دارویی تولید کرده‌اند که می‌تواند در صورت تقاضا باعث ایجاد «طوفان کلسیم» درون سلول‌ها شود و نحوه استفاده از آن برای مبارزه با سرطان را نشان داده‌اند.
این دارو از نانوذرات سیلیس حاوی رنگی به نام سبز ایندوسیانین تشکیل شده است. تومورها سیلیس را می‌شناسند و نانوذرات را به داخل سلول‌های هدف منتقل می‌کنند و پس از رسیدن، این رنگ توسط نور فروسرخ نزدیک فعال می‌شود. این کار یک حمله دوطرفه را ایجاد می‌کند؛ ابتدا مولکول‌هایی به نام گونه‌های فعال اکسیژن(ROS) تولید می‌کند که یک کانال کلسیم را در غشای بیرونی سلول باز می‌کند، در همان زمان گرم می‌شود که باعث می‌شود اندامک ذخیره‌کننده کلسیم داخل سلول دریچه‌های خود را باز کند.
این روش در آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی انسان در یک ظرف مؤثر بود. در ادامه آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داد که دارو در تومورها تجمع یافته است. زمانی که پژوهشگران نور فروسرخ نزدیک را به آن تاباندند، دارو وارد عمل شد و پس از چند روز تومور را در موش‌ها از بین برد.
در حالی که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا این آزمایش در انسان انجام شود، تیم تحقیقاتی می‌گوید که مکانیسم اصلی فعال‌سازی کانال‌های یونی را می‌توان برای طیف وسیعی از درمان‌های بالقوه مورد بررسی قرار داد.
این پژوهش در مجله Angewandte Chemie منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی