[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه کباب بختیاری، روزنامه شیراز نوین

کباب بختیاری یکی از کباب‌های بسیار محبوب و خوش‌مزه ایرانی است که با روش های متنوعی تهیه می‌شود. این کباب خوش‌مزه در برخی شهرها فقط با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. روش پخت این کباب در رستوران‌های معمولاً ترکیبی از گوشت قرمر و گوشت مرغ است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل طرز تهیه کباب بختیاری در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم برای 4 نفر
فیله مرغ: ۴۰۰ گرم
گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
ماست چکیده: ۸ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط
کره: ۵۰ گرم
روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی 

 طرز تهیه
 مرحله اول
ابتدا فیله‌های مرغ را روی تخته آشپزخانه به اندازه‌های ۳ در ۲ سانتی‌متر مانند جوجه کباب خرد می‌کنیم و داخل کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم و بعد فیله‌های گوشت گوسفندی(بهترین قسمت آن برای بختیاری فیله است) را روی تخته آشپزخانه قرار می‌دهیم.
 مرحله دوم
سپس آنها در اندازه ۳ در ۴ سانتی‌متر خرد می‌کنیم و داخل کاسه محتوی گوشت مرغ خردشده می‌ریزیم. پیازها را پوست می‌گیریم، می‌شوییم، روی تخته به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم و به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم.
 مرحله سوم
در ادامه زعفران دم‌کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل‌سیاه و نمک روی گوشت‌ها ریخته و با دست همگی گوشت‌ها را زیر و رو می‌کنیم تا کاملاً مواد به همه نقاط گوشت‌ها آغشته شده و مزه‌دار شوند. می‌توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیموترش تازه نیز اضافه کنید.
 مرحله چهارم
روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کند؛ اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کند.
 مرحله پنجم
کاسه محتوی گوشت‌ها را از یخچال بیرون می‌آوریم و اول یک تکه از فیله‌های مرغ را سیخ می‌کنیم و بعد یک تکه از فیله‌های گوشت قرمز را قرار می‌دهیم تا یکی در میان سیخ شوند؛ همه گوشت‌ها را به همین شکل سیخ می‌کنیم.
 مرحله ششم
حالا سیخ‌ها را روی جای صافی قرار می‌دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت‌ها می‌کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت، یک‌دست پخته شوند. منقل را آماده می‌کنیم و زغال‌ها که به طور یک‌دست روشن شدند سیخ‌ها را روی منقل می‌چینیم.
 مرحله هفتم
حالا کمی سیخ‌ها را باد می‌زنیم تا کباب‌ها خودشان را بگیرند و رنگ آنها تغییر کند. بعد سیخ‌ها را می‌چرخانیم تا طرف دیگر گوشت‌ها نیز بپزد. شیرجوش یا تابه کوچکی را روی حرارت قرار می‌دهیم و کره را داخل آن می‌اندازیم تا ذوب شود.
 مرحله هشتم
سپس کمی زعفران به آن اضافه می‌کنیم و با قلم‌مو زمانی که گوشت‌ها در حال کباب شدن بودن قلم‌مو را داخل ترکیب کره و زعفران می‌زنیم و روی کباب‌ها می‌کشیم.این کار را چندین مرتبه انجام می‌دهیم تا کباب‌های نرم، خوش‌رنگ و خوش‌طعمی داشته باشیم.
 مرحله نهم
می‌توانید در آخر تعدادی گوجه‌فرنگی را نیز کباب کنید. در صورتی که امکان کباب کردن با ذغال را ندارید می‌توانید کباب را داخل تابه درست کنید؛ به این صورت که قلم‌مو را داخل کمی روغن می‌زنیم، کاملاً تابه را چرب می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم.
 مرحله دهم
سپس سیخ‌های کباب را داخل تابه می‌چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می‌کنیم تا گوشت‌ها آب نیندازند. بعد از اینکه رنگ گوشت‌ها عوض شد آنها را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آنها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می‌کنیم.
 مرحله یازدهم
در ادامه اجازه می‌دهیم تا کباب‌ها سرخ شوند. از انواع سبزیجات علاوه بر گوجه‌فرنگی می‌توانید کنار کباب بختیاری استفاده کنید(مثل قارچ کبابی، فلفل کبابی یا حتی سیب‌زمینی سرخ‌شده) و با پلو این کباب خوش‌طعم را نوش جان کنید.
طرز تهیه کباب بختیاری اصلی
کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دنبه تهیه می‌شود.
امروزه رستوران‌ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان(مانند کباب قفقازی) استفاده می‌کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت، یک تکه کوچک دنبه گوسفندی قرار دهید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی