[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۵۰
  • دوره جدید

دیدگاه، روزنامه شیراز نوین

وزن ایده‌آل- قسمت دوم
کاهش وزن با استفاده از سونا ؟؟ 

 

شیرازنوین- محمد شفيعي

رئیس کانون مربیان فوتبال فارس

یکی دیگر از روش‌هایی که عده ای برای کاهش وزن انتخاب میکنند استفاده از سونا است (این کار را هم به منظور گذراندن اوقات فراغت و هم برای کاهش وزن انجام می‌دهند)به‌ویژه زمانیکه شخص به زعم خود و به دلیل ناآگاهی به دنبال این است که در زمان کوتاهی وزن زیادی کم کند، مدت زمان زیادی در سونا می‌ماند. این کار نیز به دلایلی که پس از این و در ادامه توضیح داده خواهد شد بسیار خطرناک است و به هیچ وجه موجب کاهش وزن نمی‌شود.
 ابتدا فواید سونا: 
۱. تعرق شدید و زیادی که در سونا صورت می‌پذیرد، موجب می‌شود منافذ پوست بازتر شوند، به دلیل این‌که انسان علاوه بر تنفس از راه بینی و دهان، تنفس پوستی نیز دارد، بسیار مفید است. 
۲. از راه تنفس هوای گرم و مرطوب سونا راه‌های تنفسی و به‌ویژه غشای مخاطی تحت تأثیر مطلوب قرار می‌گیرند. 
۳. در مدت زمانی که انسان در سونا به‌سر می‌برد گردش خون تحریک می‌شود که بسیار مفید است. 
۵.گرم و سرد شدن بدن موجب می‌شود حالت ارتجاعی عروق و به‌ویژه مویرگ‌های پوستی و عضلانی افزایش پیداکند. 
در نهایت تعویض گرما و سرمایی که در هنگام سونا گرفتن و دوش آب سرد بعد از آن صورت می‌پذیرد موجب تمدد اعصاب می‌شود. اما با همه این موارد بحث اصلی اینجاست از راه سونا گرفتن نمی‌توان و نباید انتظار کاهش وزن را داشت، زیرا همان‌طوری‌که پیشتر توضیح داده شد اضافه وزن و چاقی بیشتر در اثر تجمع چربی‌ها در زیر پوست پدید می‌آید و تعرقی که در سونا صورت می‌پذیرد به‌هیچ‌وجه موجب سوخت و ساز چربی‌ها نمی‌شود. در نتیجه کاهش وزن با استفاده از سونا نامناسب و خطرناک است. 
تعرق 
تعرق از نظر مکانیکی به دو صورت پوستی و تنفسی صورت می‌پذیرد به عبارت دیگر علاوه براینکه انسان از راه پوست عرق می‌کند از راه نفس(عمل بازدم) نیز مقداری تعرق دارد. 
تعرق پوستی نیز به دلایل زیر صورت میگیرد: 
۱- تعرق گرمایی 
۲- تعرق احساسی 
۳- تعرق در اثر نقاهت 
4- تعرق در اثر فعالیت بدنی 
تعرق گرمایی: 
برای مثال وقتی‌که هوا گرم است بدون آنکه هیچ‌گونه فعالیتی انجام شود انسان عرق می‌کند یا هنگامیکه انسان در سونا نشسته است. 
 تعرق احساسی: 
هنگامی‌که انسان دچار ترس، خجالت و امثال آن می‌شود عرق می‌کند که این تعرق به‌ویژه در کف دست‌ها، زیربغل، پیشانی یا کف پا بیشتر است. 
تعرق در اثر نقاهت: 
افراد بیمار یا ضعیف دچار نوعی تعرق(سرد) می‌شوند. 
تعرق در اثر فعالیت بدنی: 
هنگامی‌که انسان فعالیت‌های بدنی به نسبت شدید(شدیدتر از مواقع عادی) انجام می‌دهد عرق می‌کند.
از نظر فیزیولوژیکی تنها تعرقی که در اثر فعالیت بدنی باشد، مفید است و به‌ویژه موجب سوخت‌و‌ساز چربی می‌شود. 
 نتیجه‌گیری نهایی 
مایعاتی که انسان در سونا در اثر گرما از دست می‌دهد هیچ تأثیری در کاهش چربی ندارد، از طرف دیگر این مایعات باید بی‌درنگ‌(درصورتیکه شخصی چندبار به داخل سونا می‌رود حتی در بین این نوبت‌ها) با نوشیدن جبران شود. در غیر این صورت به علت کاهش مایعات بدن از مایع بین‌سلولی استفاده می‌شود. به همین دلیل و نیز همانطور که پیش‌از این گفته شد کاهش وزن از راه ماندن طولانی در سونا و تعرق زیاد هم زیاد امکان‌پذیر نیست و بسیار خطرناک است. این حالت در مورد کلیه‌ها بیش‌از هر اندامی‌ خطرناک است. در هر‌حال باید گفت که استفاده از سونا مفید، لذت‌بخش و راهی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است اما به هیچ‌وجه برای کاهش وزن مناسب نیست. 
پیشنهاد:
فهمیدیم که برای رسیدن به وزن ایده‌آل باید از این سه طریق پیش برویم 
۱.تغذیه مناسب 
۲.داشتن تحرک کافی 
۳.تمرینات ورزشی مرتب 
هر کدام از این موارد را بررسی نمودیم، از جمله خطراتی که رژیم‌های غذایی و استفاده از سونا برای کاهش وزن خواهند داشت. حال دراین قسمت قصد داریم پیشنهاداتی هرچند کوتاه ولی اجمالی را دراختیار شما عزیزان قرار بدهم.
 پیشنهادات 
 تغییر در عادت‌های گذران اوقات فراغت به این منظور ضروری است که کار فرهنگی زیادی از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران انجام شود تا مردم بیشتر به فعالیت‌های بدنی و به‌ویژه ورزش‌های تفریحی بپردازند. 
سازماندهی بازی‌ها و ورزش‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان وترغیب آنها برای پرداختن به تفریحات سالم و ورزش‌های تفریحی به‌جای روی آوردن به گذران اوقات فراغت با تماشای تلویزیون و کار بارایانه، تغییر عادت‌های غذایی مردم به‌ویژه در هنگام گذران اوقات فراغت(مهمانی‌ها، مسافرت‌ها، جشن‌ها و غیره...)‌،‌ انجام تمرینات ورزشی سبک و منظم برای جلوگیری از افزایش وزن در هر سنی، کنارگذاشتن رژیم‌های غذایی نامناسب درصورت داشتن اضافه‌وزن و سعی در کاهش وزن با استفاده از برنامه‌های ورزشی مناسب.
راه‌های مقابله با کم‌تحرکی 
خیلی از افراد از اینکه زندگی روزانه را با بی‌تحرکی سپری می‌کنند آگاهی دارند اما نمی‌دانند چگونه باید این وضعیت را تغییر دهند. 
در اینجا به چند نمونه اشاره می‌شود: 
یک خانم 50‌ساله که مادر هم هست، همواره این بهانه را می‌آورد که وقت ورزش کردن ندارد. پرسش این است که چگونه می‌توان او را متقاعد کرد که ورزش کند؟ نخست به این خانم توصیه می‌کنم سعی کند وقت خود را با مدیریت صحیح‌تر طوری تقسیم کند که زمانی هم برای ورزش باقی بماند. این کار امکان‌پذیر است، گذشته از آن او می‌تواند ۲ تا ۳‌بار در هفته در منزل با وسیله (دوچرخه ارگومتری یا نوار گردان) یا بدون وسیله (نرمش‌های سبک) ورزش کند. همچنین می‌توان باهمه اعضای خانواده به صورت جمعی ورزش کرد. 
شاید یک مدیر بسیار فعال که زیر فشار‌های کاری است و خوشحال می‌شود که شب فقط پاهایش را کمی ‌دراز کند، بگوید وقت ورزش کردن ندارم. او نیز می‌تواند شب‌ها ورزش کند. بسیاری از باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی تا دیروقت باز هستند. از سوی دیگر‌، این امکان وجود دارد که او صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود و 30 تا 50‌دقیقه ورزش کند. البته در آغاز کمی‌ مشکل خواهد بود، اما رفته رفته به آن عادت می‌کند. استراحت ظهر نیز یکی از امکانات است. در این زمان نیزمی‌توان کمی‌ تحرک داشت و ورزش کرد. به این مدیر نیز مانند آن خانم خانه‌دار می‌توان گفت ورزش باهمه اعضا‌ی خانواده خالی از لطف نیست و به امتحانش می‌ارزد. 
امروزه بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند وقت خود را با رایانه و تبلت و موبایل بگذرانند‌، برای اینگونه افراد در ابتدا باید فواید بسیار زیاد ورزش را توضیح داد. از قضا برای جبران نشستن زیاد در مقابل صفحه‌ی نمایش رایانه، تبلت و... باید تمرینات ورزشی هدفمندی را انجام داد. 
گذشته از اینها پیدا کردن دوست و جلوگیری از انزوا در اجتماع و غیره؛ برای هرکسی یک ورزش مورد علاقه پیدا می‌شود که به او لذت ببخشد، مسئله مهم آغاز کار است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی