[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سالمندان از مصرف این ویتامین غافل نشوند، روزنامه شیراز نوین

این یک تصور غلط رایج است که با افزایش سن به خواب کمتری نیاز دارید؛ سالمندان به اندازه جوانان به خواب نیاز دارند.
به گزارش بهداشت نیوز، این یک تصور غلط رایج است که با افزایش سن به خواب کمتری نیاز دارید؛ سالمندان هم به اندازه جوانان به خواب با کیفیت نیاز دارند. متأسفانه، بسیاری از بزرگسالان از اختلالات خواب رنج می‌برند که گذراندن یک شب خوب را مختش می کند و ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله آلزایمر را افزایش دهد.
با این‌حال، آیا می دانستید که ویتامین C می‌تواند به سالمندان کمک کند تا خواب راحتی داشته باشند؟
رابطه خواب و ویتامین C
بسیاری از افراد با اینکه ویتامین C چگونه برای ایمنی بدنشان مفید است آشنا هستند؛ چیزی که آنها نمی‌دانند این است که ویتامین C نقش مهمی در تقویت سلامت خواب دارد. مطالعات نشان داده است که افرادی که غلظت ویتامین C بیشتری دارند نسبت به افرادی که غلظت ویتامین C کمتری در بدن خود دارند، خواب بهتری دارند.
کسانی که غلظت مناسب ویتامین C را در بدن خود داشتند در برابر تأثیرات بی‌خوابی نیز مقاوم‌تر بودند.
چرا ویتامین C می‌تواند به خواب بهتر سالمندان کمک کند؟
ویتامین C طول خواب را افزایش می‌دهد
بی‌خوابی یک اختلال خواب شایع است که حدود نیمی از بزرگسالان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایلی که افراد مسن برای خوابیدن مشکل دارند ممکن است از متغیرهای فیزیولوژیکی تا سبک زندگی متفاوت باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که غلظت ویتامین C در خونشان کاهش یافته است در شب اختلالات خواب بیشتری را تجربه می‌کنند که شامل بیدار شدن معمولاً در طول شب و ناتوانی در بازگشت به رختخواب است.
ویتامین C اختلالات حرکتی را برطرف می‌کند
سندرم پای بی‌قرار(RLS) یک اختلال حرکتی شایع است که بیش از 20 درصد از بزرگسالان بالای 80 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. RLS باعث می‌شود که سالمندان دردی را در پاهای خود تجربه کنند که اغلب به آن «سوزن‌سوزن شدن» می‌گویند. این احساس به آنها میل غیرقابل کنترلی برای حرکت دادن پاهایشان می‌دهد که می‌تواند خوابیدن را بسیار سخت کند.
نشان داده شده است که ویتامین C علائم RLS را به حداقل می‌رساند. از آنجایی که کمبود آهن با خطر بزرگ RLS همراه است، ویتامین C همچنین می‌تواند به بدن در جذب و ذخیره آهن کمک کند.
ویتامین C آپنه انسدادی خواب را بهبود می‌بخشد
یکی دیگر از اختلالات شایع در میان سالمندان، آپنه انسدادی خواب است؛ آپنه خواب با مسدود کردن راه هوایی در هنگام خواب، تنفس را سخت‌تر می‌کند. این اختلال ممکن است خطر فشارخون بالا و بیماری قلبی را افزایش دهد و حتی ممکن است بر سلامت شناختی تأثیر بگذارد. ویتامین C نشان داده است که با بهبود عملکرد رگ‌های خونی، آپنه خواب را تسکین می‌دهد.
سایر فواید ویتامین C برای سالمندان
ویتامین C متابولیسم را تنظیم و افزایش وزن را متعادل می‌کند
طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال 2017، تقریباً 27 درصد از سالمندان بالای 65 سال چاق بودند. پیش‌بینی می‌شود که تعداد سالمندان چاق در چند سال آینده افزایش یابد. دلیل اصلی افزایش وزن در سالمندان کاهش متابولیسم با افزایش سن است. تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد که مصرف ویتامین C ممکن است متابولیسم را افزایش دهد. ویتامین C به حذف استرس اکسیداتیو کمک کرده و به افراد مسن کمک می‌کند تا متابولیسم بدن خود را افزایش و وزن خود را کاهش دهند.
ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
با افزایش سن، سالمندان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا قرار دارند. ویتامین C می‌تواند عملکرد سلول‌های ایمنی را حفظ کند. همچنین یک تحقیق نشان داد که سالمندانی که دوز زیادی از ویتامین C را هر روز به مدت یک سال مصرف می‌کنند، تعداد سلول‌های ایمنی ثابتی را حفظ می‌کنند؛ در حالی که پاسخ‌دهندگانی که روزانه این ویتامین را مصرف نمی‌کنند، میزان و عملکرد سلول‌هایشان کاهش می‌یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی