[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۴
  • دوره جدید

سردی معده دارید؟ این دم‌نوش‌ها‌ و مواد غذایی را بخورید، روزنامه شیراز نوین

برخی از گیاهان و مواد غذایی تأثیر بسیار خوبی بر تقویت دستگاه گوارش دارند. بنابراین بهتر است با این مواد غذایی آشنا باشید و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
به گزارش بهداشت نیوز، برخی از گیاهان و مواد غذایی تأثیر بسیار خوبی بر تقویت دستگاه گوارش دارند. بنابراین بهتر است با این مواد غذایی آشنا باشید و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از این‌رو، در این مقاله رژیم غذایی برای سردی معده را معرفی می‌کنیم.
سردی معده چیست؛ اختلال در دستگاه گوارش و عملکرد آن
دستگاه گوارش یک سیستم پیچیده با اجزای متعدد است. این دستگاه تحت‌تأثیر هورمون‌ها، اعصاب و سایر اندام‌ها مانند پانکراس، کبد و صفرا قرار دارد. کار سیستم گوارشی از لحظه ورود غذا به دهان شروع می‌شود و تا دفع مواد زائد از رکتوم ادامه پیدا می‌کند.
هر قسمت از دستگاه گوارش به تجزیه مواد غذایی و جذب و دفع آن‌ها کمک می‌کند. آنزیم‌ها و اسید معده فرآیند گوارش غذا را انجام می‌دهند. این آنزیم‌ها و اسیدها در شرایط نرمال به نسبت مشخصی به معده ترشح می‌شوند. هرگونه کم‌وزیاد شدن اسید معده و آنزیم‌ها مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.
برای مثال، زیاد شدن اسید معده باعث زخم و رفلاکس معده می‌شود. از طرفی کم ترشح شدن آن‌ها هم باعث عوارضی مثل یبوست و نفخ می‌شود. بعضی عوامل محیطی مثل استرس، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی منجر به سردی معده می‌شوند. در زمان سردی معده علائم زیر بروز می‌کند:
نفخ و باد شکم، قار‌و‌قور شکم، درد و ناراحتی معده، اسهال و گاهی یبوست
در زمان سردی معده، غذاها به مدت طولانی‌تری در معده و روده باقی می‌مانند. وقتی چنین اتفاقی رخ دهد علائم مختلفی ظاهر می‌شوند.
علت سردی معده؛ سبک زندگی ناسالم
عوامل مختلفی بر سردی معده تأثیر دارند. معمولاً سبک زندگی ناسالم و انتخاب‌هایی که در زندگی داریم از مهم‌ترین عوامل هستند. برخی از دلایل سردی معده شامل موارد زیر است:
رژیم غذایی نامناسب: مصرف مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و نخوردن میوه و سبزیجات منجر به اختلالات گوارشی مانند یبوست و نفخ می‌شود.
استرس و اضطراب: استرس عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را مختل می‌کند. استرس منجر به وخیم‌تر شدن مشکلاتی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهابی روده می‌شود.
عدم فعالیت بدنی: سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند به اختلالات گوارشی مانند یبوست و تنبلی روده منجر شود. داشتن برنامه ورزشی مناسب برای درمان سردی معده بسیار مفید است.
مصرف دارو: برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای مسکن و داروهای فشارخون می‌توانند تعادل باکتری‌های روده را بر هم بزنند.
علاوه‌ بر موارد بالا، برخی افراد نسبت به غذاهای خاصی مانند شیر حساسیت دارند. با خوردن این مواد غذایی علائمی مانند نفخ، اسهال و درد شکم بروز می‌کند. بنابراین پرهیز غذایی نیز یکی از راه‌های درمان سردی معده است.
رژیم غذایی مفید برای سردی معده
دم‌نوش‌های مفید برای سردی معده؛ تسکین علائم گوارشی
با دم‌نوش گیاهی می‌توانید سردی معده و علائم آن را تسکین دهید. این دم‌نوش‌ها اثر تقویتی بر معده دارند. برخی از گیاهان دارویی مؤثر بر سردی معده شامل موارد زیر است.
دم‌نوش نعناع فلفلی: این دم‌نوش برای تسکین علائمی مانند نفخ، گاز معده و سو‌ها‌ضمه بسیار مفید است.
دم‌نوش زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است و به کاهش تهوع و شکم درد کمک می‌کند.
دم‌نوش بابونه: بابونه آرام‌بخش و ضدالتهاب است. این دم‌نوش برای تسکین مشکلات معده مفید است.
دم‌نوش رازیانه: رازیانه به طور سنتی برای کمک به هضم غذا و درمان نفخ و سو‌ها‌ضمه مصرف می‌شود.
دم‌نوش ریشه قاصدک: این گیاه یک درمان طبیعی برای سردی معده، سو‌ها‌ضمه و اختلالات گوارشی است.
دم‌نوش شیرین‌بیان: از شیرین‌بیان در طب‌سنتی برای درمان مشکلات دستگاه گوارش استفاده می‌شود.
دم‌نوش بادرنجبویه: بادرنجبویه خاصیت آرام‌بخشی دارد و می‌تواند به تسکین ناراحتی معده کمک کند.
قبل از مصرف هر نوع دم‌نوشی باید علت ریشه‌ای سردی معده مشخص شود. اگر اختلالات گوارشی شما مزمن و آزاردهنده است حتماً با پزشک مشورت کنید. زیرا گاهی مشکلات گوارشی نیاز به درمان دارویی دارند.
رژیم غذایی مفید برای سردی معده
نکات غذایی مفید برای سردی معده؛ اهمیت برنامه غذایی ایده‌آل
رعایت نکات رژیم غذایی برای سردی معده می‌تواند به تقویت معده و سیستم گوارشی کمک کند. در ادامه مطلب چندین نکته مفید از منابع معتبر پزشکی گردآوری شده است. این اصول غذایی برای غلبه بر سردی معده بسیار مفید هستند.
برنامه غذایی ایده‌آل: انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.
مصرف فیبر غذایی: فیبر برای حفظ حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست مهم است. غلات و حبوبات غنی از فیبر هستند.
نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی برای هضم غذا و جلوگیری از یبوست ضروری است. سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
پرهیز از مواد غذایی صنعتی: غذاهای فرآوری شده مثل غذاهای کنسروی و یا سوسیس و کالباس باعث بدتر شدن سردی معده می‌شود.
پرهیز از غذاهای محرک: مصرف بعضی از غذاها در تشدید رفلاکس معده و یا سندرم روده تحریک‌پذیر تأثیر دارد.
آگاهانه غذا خوردن: سنجیده غذا خوردن و اجتناب از پرخوری از راهکارهای مفید برای درمان سردی معده است.
رژیم غذایی مناسب برای درمان سردی معده بسیار مؤثر است اما کافی نیست. علاوه بر برنامه غذایی باید برنامه تمرینی و ورزشی مناسبی هم برای خود تنظیم کنید. زیرا ورزش باعث تقویت گوارش و هضم بهتر غذا می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی