[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نقش تغذیه سالم در پیشگیری از بروز سرطان، روزنامه شیراز نوین

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، تغذیه صحیح همراه با دست‌یابی به وزن مناسب را یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از بروز سرطان برشمرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مینا کاویانی، مسئول آموزش همگانی انستیتو با اشاره به شعار هفته ملی مبارزه با سرطان ۱۴۰۲ گفت: با اصلاح یا اجتناب از عوامل خطر سرطان‌زا و اجرای توصیه‌های پیشگیری می‌توان از بروز ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان جلوگیری کرد؛ همچنین با تشخیص زودهنگام و مدیریت بیماری می‌توان بار بیماری سرطان را کاهش داد.
وی، پیشگیری را مقرون به صرفه‌ترین راهکار بلندمدت برای کنترل سرطان برشمرد و با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان، خاطر نشان کرد: تغذیه صحیح همراه با رسیدن به وزن مناسب یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از بروز سرطان است.
این کارشناس تغذیه تأکید کرد: انتخاب نان و غلات کامل سبوس‌دار ضمن کمک به کاهش دریافت انرژی با داشتن فیبر غذایی به دفع مواد مضر خورده‌شده از بدن کمک می‌کند.
کاویانی برای رسیدن به وزن سلامت، پرهیز از خوردن قندهای ساده و انواع چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع و جامد حیوانی را توصیه کرد و گفت که در کاهش وزن بسیار کمک‌کننده است.
به گفته وی، استفاده از انواع سبزی و میوه تازه در برنامه غذایی روزانه به دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، آب و فیبر غذایی کمک می‌کنند.
این کارشناس تغذیه یادآور شد: برخی ویتامین‌ها نظیر ویتامین C دارای نقش آنتی‌اکسیدانی نیز هستند و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، در پیشگیری از سرطان مؤثر هستند.
به گفته وی، فیبر غذایی موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها نیز موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش به ویژه روده‌ها می‌شود.
کاویانی به افراد توصیه کرد تا حد امکان از گوشت‌های سفید و کم چرب استفاده کنند، روزانه به اندازه یک‌سوم لیوان حبوبات پخته در برنامه غذایی خود داشته باشند تا ضمن مصرف پروتئین گیاهی از مزایای فیبر غذایی آن نیز بهره‌مند شوند.
وی، استفاده از شیر و لبنیات کم‌چرب را در کاهش وزن مؤثر دانست و افزود: پروتئین با کیفیت بالای موجود در لبنیات و شیر کم‌چرب و ویتامین‌های B12, B6 و مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای عملکرد بدن بسیار مفید است.
مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه در ادامه سخنان خود گفت: مواد غذایی فرآوری‌شده کارخانه‌ای(انواع سوسیس و کالباس) و لبنیات پرچرب دارای اسیدهای چرب ترانس هستند که از عوامل ایجادکننده سرطان محسوب می‌شوند و باید از مصرف آنها خودداری کرد.
وی، آنتی اکسیدان‌ها را موادی برشمرد که به مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌پردازند و گفت: برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A(بتاکاروتن) و دسته‌ای از مواد معدنی مانند سلنیوم در فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی شرکت دارند.
به گفته کاویانی، سبزی‌ها و میوه‌ها به واسطه داشتن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و رنگدانه‌های گیاهی سلامتی‌بخش، برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید و مؤثر هستند و هرقدر پررنگ‌تر باشند خواص سلامت‌بخشی بیشتری دارند.
مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، فعالیت بدنی منظم را از دیگر مواردی برشمرد که به همراه تغذیه درست در پیشگیری از سرطان مؤثر است و هم‌وطنان را به آن توصیه کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی