[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اهتزاز پرچم پتروشیمی شیراز بر بلندای صنعت کشور، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شركت پتروشیمی شیراز از تلاش برای تحقق شعار سال در این مجتمع کلان صنعتی خبر داد و بر این نکته تأکید کرد که میزان تولید محصولات از برنامه‌ریزی‌های اولیه فراتر رفته است.
مهندس احمدرضا حیدرنیا با تبریک فرا رسیدن دهه پرشکوه فجر از پتروشیمی شیراز به‌عنوان «پیر صنایع ایران» یاد کرد و بیان داشت: این مجموعه صنعتی با بهره‌مندی از تنوع محصولات، بیش از شش دهه قدمت دارد و به دست گرفتن سکان مدیریتی پتروشیمی شیراز با برخورداری از همکارانی متخصص، متعهد و تلاش‌گر مایه مباهات است.
 از آسیا تا آفریقا در صف مشتریان شیراز
او با یادآوری این موضوع که بسیاری از بزرگان کشور بر کرسی مدیریتی پتروشیمی شیراز تکیه زنده‌اند، اظهار داشت: این واحد صنعتی از بهترین تولیدکنندگان اوره در سطح کشور به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه کارنامه پتروشیمی شیراز در حوزه صادرات و تولید محصولات مورد نیاز دیگر صنایع درخشان است، گفت: همسایگان ایران اسلامی به همراه کشورهایی از آسیای شرقی و آفریقا از مشتریان پتروشیمی شیراز هستند.
این مقام مسئول از تولید مستمر در سال جاری با وجود تمامی مشکلات خبر داد و افزود: تولید انواع اوره به میزان پنج هزار تُن در روز حاصل تلاش کارشناسان و کارکنانی است که با تلاش شبانه‌روزی پرچم پتروشیمی شیراز را در سطح اول کشور به اهتزاز درمی‌آورند.
 رشد تولید در سال 1402
مدیرعامل شركت پتروشیمی شیراز با اشاره به این موضوع که در سال جاری قیمت جهانی اوره کاهش چشمگیری داشته است، بیان داشت: عملکرد واحدهای صنعتی باید براساس میزان تولید سنجیده شود و بر این اساس پتروشیمی شیراز تا بهمن‌ماه سال 1402 یک درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و تا پایان سال رکورد قابل‌توجهی را بر جای می‌گذارد.
مهندس حیدرنیا با بیان اینکه میزان تولید از برنامه‌ریزی‌های اولیه فراتر رفته است، بیان داشت: در پتروشیمی شیراز بیش از سه هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده و  بیش از 99 درصد کارکنان بومی منطقه هستند.
این مدیر بلندپایه حوزه انرژی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این خبر که پتروشیمی شیراز تا بیست سال آینده دارای قطعات یدکی مورد نیاز در انبار است، بیان داشت: در سال گذشته پتروشیمی شیراز در حوزه قطعات یدکی با وضعیت مطلوبی روبه‌رو نبود و با تمهیداتی که اتخاذ شد اکنون بیش از 15 هزار قلم انواع قطعات یدکی در انبار موجود است.
 تأمین قطعات یدکی تا بیست سال آینده
او تصریح کرد: سیاست‌گذاری پتروشیمی شیراز مبتنی بر تهیه قطعات یدکی از داخل کشور است و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه کاهش هزینه‌ها و حمایت از دانش‌پژوهان و صنعتگران ایرانی داشته است.
مهندس حیدرنیا پاسداشت محیط زیست را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های همیشگی پتروشیمی شیراز برشمرد و اظهار داشت: سیستم پایش آلایندگی آنلاین که در پتروشیمی شیراز استفاده می‌شود در سطح کشور و خاورمیانه بی‌همتاست و به ثبت بین‌المللی نیز رسیده است.
این مقام مسئول با تشریح این موضوع که دودی که از پتروشیمی شیراز متصاعد می‌شود عمدتاً بخار آب سیستم سردکننده است، بیان داشت: تمامی مواردی که از پتروشیمی شیراز متصاعد می‌شود در حد مجاز استانداردهای بین‌المللی است که به طور لحظه‌ای رصد می‌شود.
 پتروشیمی شیراز دوستدار محیط زیست
مدیرعامل شركت پتروشیمی شیراز افزود: رسوباتی که اطراف این مجموعه صنعتی دیده می‌شود حاصل شش دهه فعالیت پتروشیمی شیراز است که براساس آنالیزهای علمی، ترکیبات آن شامل آهک و نمک بوده و همانند رسوبات دریاچه‌ها خطری برای محیط زیست ندارد.
مهندس حیدرنیا از برنامه‌ریزی پتروشیمی شیراز به منظور بهره‌برداری بهینه از این رسوبات انباشته خبر داد و گفت: پتروشیمی شیراز این آمادگی را دارد که با پرداخت هزینه نسبت به سنجش رسوبات انباشته در تمامی آزمایشگاه معتبر سطح کشور اقدام کند و نتایج آن منتشر شود. همچنین در حال رایزنی با واحدهای صنعتی برای تبدیل آنها به ارزش افزوده هستیم.
مهندس حیدرنیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که گسترش گازهای گلخانه‌ای منجر به بحران‌های جهانی شده است، بیان داشت: در پتروشیمی شیراز گازهای دی اکسید کربن به چرخه تولید بازگشته و برای تولید اوره به کار می‌رود.
او با اشاره به چشم‌انداز پتروشیمی شیراز در سال 1403 گفت: واحد تولید کریستال ملامین براساس جدیدترین استانداردهای جهانی در آستانه آغاز عملیات اجرایی است و علاوه بر آن گام‌های مهمی برای راه‌اندازی واحد تولیدی کیسه‌زنی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برداشته شده که دستاورد آن اشتغال‌زایی و صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای است.
 تمرکز بر نشاط‌افزایی کارکنان
این مدیر بلندپایه صنعت کشور در بخش دیگری از سخنانش از نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین مؤلفه‌های پیشرفت یاد کرد و افزود: پروژه گردشگری پتروشیمی شیراز در منطقه حسینی‌الهاشمی به منظور رفاه و نشاط‌افزایی کارکنان در حال احداث است.
وی با بیان اینکه پتروشیمی شیراز نیم‌نگاهی به تأمین آب از خلیج همیشه فارس دارد، گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، هماهنگی‌های اولیه برای برخورداری از خط لوله آب خلیج فارس که از این مسیر عبور می‌کند، انجام شده است.
او با اشاره به این موضوع که نگاه پتروشیمی شیراز خودکفایی در حوزه انرژی است، بیان کرد: زیرساخت‌های تولید برق مصرفی در پتروشیمی شیراز وجود دارد و در حال رایزنی برای استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب صدرا هستیم.
 بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جهانی در پتروشیمی شیراز
مهندس حیدرنیا، سیاست‌گذاری پتروشیمی شیراز را در راستای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین جهانی اعلام کرد و گفت: در کشور ما خیز مناسبی برای گسترش صنایع بالادستی پتروشیمی برداشته شده، اما در حوزه پایین دستی با خلأهایی روبه‌رو هستیم.
مدیرعامل شركت پتروشیمی شیراز در بخش دیگری از سخنانش پیاده‌سازی اسلوب خصوصی‌سازی را صحیح ارزیابی کرد و افزود: در حوزه صنایع کلان نباید ابزارهای دولت را برای توسعه محدود کرد. در نظر داشته باشیم که هزینه سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند پتروشیمی بسیار هنگفت است و در مدت زمان کوتاه توجیه اقتصادی به همراه ندارد؛ به همین دلیل باید از منابعی نظیر فاینانس و وام‌های کلان بانکی بهره گرفت که بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توان و انگیزه آن را ندارند.
 تدابیر راهگشای رهبر معظم انقلاب
وی تدابیر خردمندانه رهبر معظم انقلاب را راهگشا توصیف کرد و گفت: به دستور رهبری امکان مشارکت صندوق توسعه ملی در طرح های کلان فراهم شده است.
او خواستار اعتمادافزایی در حوزه سودآوری بخش پتروشیمی‌ها شد و بیان داشت: با جذب سرمایه‌های مردمی می‌توانیم گام‌های استوارتری در حوزه تولید و رشد بهره‌وری برداریم.
مهندس حیدرنیا با اشاره این موضوع که پترشیمی دوم شیراز می‌تواند در یکی از استان‌های ساحلی هم احداث شود، افزود: برای احداث واحدهای پتروشیمی جدید باید به سمت دریا برویم. در زمان جنگ تحمیلی به دلیل شرایط خاصی که حاکم بود، این امر امکان‌پذیر نبود، اما در شرایط کنونی با در نظر گرفتن توجیهات اقتصادی و مؤلفه‌های محیط زیستی می‌توان پیرامون این موضوع دقت بیشتری مبذول داشت.
 سودآوری در پرتو اشتغال‌زایی
وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی را می‌توان در فارس و سایر استان‌های کشور توسعه داد، بیان داشت: این واحدهای صنعتی با سرمایه‌گذاری مناسب، میزان سودآوری خوبی دارند و در حوزه اشتغال نیز نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند.
مدیرعامل شركت پتروشیمی شیراز در بخش پایانی سخنانش با اشاره به توسل همیشگی به بانو حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در یک سال اخیر ایام پرمشغله‌ای را در پتروشیمی شیراز پشت سر گذاشتیم و در پرتو الطاف پروردگار متعال و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کارکنان به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی