[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهار انقلاب فصل شکوفایی زیرساخت‌های آب، روزنامه شیراز نوین

هم‌زمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم شهرستان فراشبند توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس به بهره‌برداری رسید.
در چهارمین روز از چهل‌وپنجمین سالگرد مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و طلوع خورشید تابناک، طرح تغذیه مصنوعی 
احمد آباد بخش دهرم شهرستان فراشبند توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس به بهره‌برداری رسید.
 بهره‌برداری از پروژه تغذیه مصنوعی 
احمد آباد دهرم با ظرفیت آب‌گیری ۶۲۰ هزار متر مکعب در هر سیلاب با تقویت آبخوان منطقه به همراه مدیریت بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی می‌تواند به ذخیره آب تجدیدپذیر در سفره‌های آب زیرزمینی کمک کند‌.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری، مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، در حاشیه بهره‌برداری از این طرح با برشمردن مزایای طرح‌های تغذیه مصنوعی اظهار داشت: تغذیه آبخوان‌ها به روش مهار سیلاب و نفوذ به آبخوان در مسیل‌های سیلابی، راهکاری مناسب برای افزایش حجم منابع آب سفره‌های زیرزمینی در استان فارس محسوب می‌شود؛ اُفت زیاد سطح ایستابی و روند نامطلوب کمی و کیفی آب‌دهی چاه‌ها، چشمه و قنوات در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی و به تبع آن تعادل زیست‌محیطی حوزه‌های آبریز، معلول مستقیم بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است.
بدری در ادامه با اشاره به اینکه تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، راهکاری است که تاکنون در خیلی از مناطق استان فارس اجرا شده است، اضافه کرد: در این روش، مهار سیلاب و تغذیه آن به درون آبخوان علاوه بر افزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی، سبب کنترل سیل و حفاظت خاک نیز می‌شود.
وی تأکید کرد: اجزای طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم شامل ۳۱۰ هزار متر مکعب حجم خاک‌ریزی، ۷ هزار و ۳۰۰ متر مکعب حجم سنگ و سیمان، ۶۲۰ هزار متر مکعب ظرفیت آب‌گیری در یک مرحله سیلاب و ۲ میلیون متر مکعب ظرفیت آب‌گیری سالانه است.
بدری همچنین مساحت باغات و اراضی تحت پوشش این طرح را ۱۶۰۰ هکتار و ارزش روز پروژه تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم فراشبند را ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
سید عبدالرضا شهابی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در حاشیه این مراسم بیان داشت: با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد اشتغال مردم منطقه به صورت مسقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های کشاورزی وابسته است، افت سطح آب زیرزمینی و شور شدن منابع آب منطقه به بزرگترین چالش آبی فراشبند تبدیل شده بود.
شهابی ادامه داد: اجزای این طرح شامل یک بند انحرافی جهت بالا بردن سطح تراز آب رودخانه و هدایت آن توسط یک کانال انتقال سیلاب به حوضچه رسوب‌گیر و حوضچه تغذیه می‌باشد، کانال انتقال آب، سازه بند انحرافی، کانال رسوب‌بر، دهانه آبگیر، دریچه کانال رسوب‌بر و دیواره‌های جانبی از اجزای دیگر این پروژه است.
مجید فروردین، نماینده مردم شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیروکارزین نیز در این مراسم با تقدیر از خدمات شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار داشت: شهرستان فراشبند یکی از شهرستان‌های حاصلخیزی است که هر ساله کشت‌های مختلفی در دشت‌های آن انجام می‌شود، اما استفاده بی‌رویه از آب در این منطقه سبب افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است.
فروردین با بیان اینکه باید با راهکارهای علمی و قانونی به احیای دوباره آبخوان‌ها کمک کرد، افزود: کنترل و مهار سیلاب‌ها و ذخیره مازاد آن، به تعادل رسانیدن وضعیت آبخوان‌ها، جلوگیری از پدیده فرونشست زمین و استفاده از ظرفیت مخزن زیرزمینی برای ذخیره آب در فصول غیرزراعی از جمله مزیت‌های اجرای این طرح‌هاست. 
در مراسم افتتاح این طرح مجید وامق، سرپرست فرمانداری شهرستان فراشبند نیز با تقدیر از خدمات شرکت آب منطقه‌ای فارس بر لزوم بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای احیای سفره‌های آب زیرزمینی در شهرستان فراشبند تأکید کرد و گفت: یکی از راه حل‌های مناسب و کارآمد برای استفاده بهینه از روان‌آب به ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک استفاده از احداث طرح‌های تغذیه مصنوعی است. امام جمعه شهرستان فراشبند نیز در این مراسم از خدمات شرکت آب منطقه‌ای فارس در اجرای این طرح تقدیر و تشکر کرد.
خاطر نشان می‌شود با تلاش و پیگیری مدیران شرکت آب منطقه‌ای و همکاری شرکت‌های پیمانکار و مشاور، طرح تغذیه مصنوعی احمد آباد دهرم در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر فراشبند قرار گرفته و دسترسی به این حوضچه از طریق جاده شیراز - فیروزآباد و نهایتاً جاده فیروزآباد - احمد آباد میسر می‌باشد. ضمن اینکه سیلاب ورودی به پروژه در سال گذشته قبل از تکمیل نهایی اثرات بسیار مناسبی بر وضعیت آب زیرزمینی منطقه داشته و بهره‌برداران و مسئولان منطقه بارها به این موضوع اشاره نموده‌اند.
لازم به ذکر است که شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکنون بیش از 80 حوضچه تغذیه مصنوعی در سطح استان احداث کرده است که کاهش خطرات و مدیریت سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه رونق کشاورزی در استان فارس را سبب شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی