[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این اتفاق باعث افت ناگهانی فشار خون می‌شود، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، علت‌های زیادی برای کمبود فشار خون مانند هیپوولمیا، اتساع رگ‌ها، سندروم سوپین و غیره وجود دارد که تعیین علت آن به نوع درمان کمک کند.
افت ناگهانی فشار خون؛ از علت تا راه درمان
فشار خون پایین معمولاً به فشار خونی می‌گویند که از حد طبیعی خود پایین‌تر باشد. بسیاری از پزشکان فشارخون نرمال را کمتر از ۱۲۰ در ۸۰ میلی‌متر جیوه می‌دانند. زمانی که فشارخون شما کمتر از حد طبیعی باشد، یعنی مشکلی وجود دارد و باید این مشکل را برطرف کرد. بعضی از مردم کلاً با فشارخون پایین به دنیا می‌آیند. مثلاً این افراد کمتر به مشکلات قلبی و سکته دچار می‌شوند، از طرفی فشارخون پایین می‌تواند نشانه یک اختلال یا وضعیت جدی در فرد باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد، اما زمان‌هایی وجود دارد که فشارخون پایین به کیفیت زندگی افراد مربوط می‌شود و به راحتی می‌توان با اقداماتی از این مسئله جلوگیری کرد. به همین دلیل در این قسمت در مورد این مشکل با شما صحبت خواهیم کرد.
علائم فشارخون پایین
فشارخون را در هر میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌کنند. فشارخون زیر ۹۰ میلی‌متر جیوه برای حالت سیستولیک یا ۶۰ میلی‌متر جیوه برای حالت دیاستولیک معمولاً به فشارخون پایین تعبیر می‌شود. علائم در این سطح در بعضی از افراد افزایش پیدا می‌کنند، اما نمی‌توان همه را با یکدیگر یکسان دانست. زمانی که فشارخون به طرز شدیدی افت کند، علائم افزایش پیدا می‌کنند.
این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:
سبک شدن سر، سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، بی‌خوابی، کاهش تمرکز، تاری دید، غش کردن، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، کهیر، تب، سوهاضمه و استفراغ.
علائم جدی افت ناگهانی فشارخون
زمانی که فشارخون فرد به طور شدیدی افت کند، می‌تواند مغز و دیگر ارگان‌ها را نیز درگیر کند که معمولاً علائم زیر را به همراه خواهد داشت:
ضعف شدید
اضطراب شدید
ضربان ضعیف
نفس‌های کم‌عمق و سریع
عرق زیاد
افزایش تشنگی
یخ شدن پوست
سر درگمی
علل فشارخون پایین
علل زیادی برای کمبود فشارخون وجود دارد که بعضی از آنها رایج و بعضی از آنها غیر رایج می‌باشد.
فشارخون معمولاً از طریق عصب سیستم عصبی تنظیم می‌شود که به صورت زیر است:
سیستم عصبی سمپاتیک که فشارخون را با پاسخ‌های تهاجمی افزایش می‌دهد.
سیستم عصبی پاراسمپاتیک که فشار خون را از طریق کاهش ضربان قلب پایین می‌آورد.
هر وضعیتی که سیستم سمپاتیک را سرکوب کند و سیستم پاراسمپاتیک را بیش از حد فعال کند، تعادل را به هم می‌ریزد و باعث افت ناگهانی فشار خون خواهد شد.
در چنین مواقعی ممکن است به رگ‌های اصلی فرد فشار وارد شود و بیماری‌های مزمن قلبی عروقی را به وجود بیاورد.
وضعیت‌ها
فشارخون پایین براساس علل در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:
هیپوولمیا
در چنین وضعیتی حجم خون کاهش پیدا می‌کند که علت اصلی فشارخون پایین می‌باشد و همچنین باعث می‌شود که مایعات زیادی از بدن خارج شود و بدن فرد دچار کم‌آبی گردد.
علل هیپوولمیا شامل موارد زیر است:
کاهش خون
کم‌آبی بدن
اسهال یا استفراغ شدید
سکته
گرسنگی
استفاده بیش از حد از داروهای ادرارآور
مشکلات کلیوی که باعث ادرار زیاد و کاهش آب و سدیم بدن می‌شود
مشکلات لوزالمعده که باعث نشت آب می‌شود
کاهش خروجی خون از قلب
حتی اگر حجم خون در حالت طبیعی و نرمال باشد، وضعیت‌هایی هستند که توانایی بدن را برای پمپاژ خون کاهش می‌دهند و باعث کم‌خونی می‌شوند که یکی از آنها کاهش خروجی خون از قلب می‌باشد.
برخی علل رایج آن شامل موارد زیر است:
نارسایی قلب
حمله قلبی
مشکلات ضربان قلب که معمولاً به دلیل رگ های آئورت می‌باشد
ضربان قلب کمتر از حد طبیعی
آلفا بلاکرها و بتا بلاکرها که هر دو ضربان قلب را پایین می‌آورد
اختلالات مربوط به غدد درون‌ریز
این اختلالات معمولاً بیماری‌های مختلف را شامل می‌شود و سیستم عصبی سمپاتیک را درگیر می‌کند.
اتساع رگ‌ها
اتساع رگ‌ها معمولاً ناگهانی اتفاق می‌افتد و به دلیل ریلکس شدن عضلات مربوط به رگ‌های خونی است که هنگام پاسخ به مواد شیمیایی، نورونی و محرک‌های ایمنی پاسخ می‌دهند.
گشاد شدن رگ‌ها باعث افت فشارخون می‌شود، زیرا نمی‌توانند خون را در فضای رگ‌ها پر کنند؛ حتی اگر حجم خون هم بالا باقی بماند.
علل این مشکل شامل موارد زیر است:
استفاده از داروهایی که باعث اتساع رگ‌ها می‌شود؛ مثل بلاکرهای کانال کلسیم، آتزیوتنسین دوبلاکرهای دریافت‌کننده، نیتروگلیسیرین، نیتروس اکسید
آنافیلاکسی یا آلرژی‌های شدید
اختلال در سیستم عصبی
پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی به عفونت
اسیدی بودن خون
آسیب‌رسانی به نخاع و مغز که به عملکرد پاراسمپاتیک و سمپاتیک آسیب وارد می‌کند.
سندروم‌های عملکردی
سندروم‌های فشارخون پایین معمولاً می‌توانند علت‌های روان‌شناسی نیز داشته باشند که باعث افت فشارخون می‌گردند. گاهی اوقات نیز بر اثر بیماری‌های طولانی‌مدت به وجود می‌آیند.
سندروم NOH
این سندروم هنگام تغییر پوزیشن اتفاق می‌افتد؛ مثلاً زمانی که خواب هستید و به یک‌باره از جای خود بلند می‌شوید که باعث ناگهانی فشارخون می‌گردد و همچنین ممکن است بر اثر اختلالات هورمونی در بدن ایجاد شود که روی سیستم ایمنی و عصبی نیز تأثیرگذار است. معمولاً در افراد مبتلا به پارکینسون، جنون و افراد مبتلا به دیابت نیز بیشتر دیده می‌شود.
سندروم OH
علائم این سندروم با سندروم قبلی یکسان است، اما بر اثر علت‌های دیگری مثل کاهش خون خروجی از قلب، اتساع شدید رگ‌های قلبی، استفاده از داروهای ادرارآور، داروهای ضدافسردگی و داروهای مربوط به ضد فشار خون اتفاق می‌افتد.
سندروم سوپین
این سندروم معمولاً برای خانم‌های بارداری که به پشت دراز می‌کشند، اتفاق می‌افتد، زیرا وزن نوزاد به دو تا از بزرگترین رگ‌های خونی بدن فشار وارد می‌کند. این سندروم، خون‌رسانی به قلب را کاهش می‌دهد و گاهی اوقات در موارد شدیدتر می‌تواند به مرگ جنین و مادر نیز منجر شود.
افت فشارخون بعد از غذا
این سندروم معمولاً حدود ۳۰ تا ۷۵ دقیقه بعد از خوردن غذا طول می‌کشد و زمانی است که خون وارد معده می‌شود و قصد دارد که به گوارش غذا کمک کند. ممکن است به طور موقت خون‌رسانی و اکسیژن رسانی به مغز کاهش پیدا کند زیرا رگ‌های خونی باریک می‌گردند که معمولاً در افراد سال‌خورده نیز بیشتر اتفاق می‌افتد.
سنکوپ وازوواگال
این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن واکنش شدیدی نسبت به استرس‌های روانی، کمبود خواب و مشکلات روحی نشان دهد که گاهی اوقات باعث افت شدید خون و غش کردن می‌گردد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را درگیر خواهد کرد.
سندروم رفلاکس موقعیتی
این سندروم معمولاً روی عصب تأثیرگذار است، اما بر اثر استرس‌های روانی نیز اتفاق می‌افتد. به حرکات روده، بلند کردن وزنه های سنگین و ایستادن در مدت زمان طولانی نیز مربوط می‌باشد.
سنکوپ رگ کاروتید
این سندروم به سندروم رگ کاروتید معروف است و هنگام فشار به رگ‌های اصلی اتفاق می‌افتد؛ در چنین مواقعی رگ داخلی کاروتید گردن می‌گیرد که معمولاً به دلیل استفاده از لباس‌های سفت و تنگ، شیو کردن و چرخش سریع سر رخ می‌دهد.
درمان فشارخون پایین
فشارخون پایین معمولاً از طریق راه‌های مختلفی قابل تشخیص است. تعیین علت می‌تواند زمان بر باشد اما به نوع درمان کمک کند. برای درمان این مشکل، تاریخچه دارویی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند، آزمایش‌هایی نیز از او گرفته می‌شود تا علت اصلی مشخص گردد. براساس یافته‌های اولیه، آزمایش‌های دیگری هم برای تشخیص و هم برای درمان مورد نیاز است؛ مثل آزمایش خون، آزمایش‌های عکس برداری، الکتروکاردیوگرام، تست استرس و غیره.
اگر لازم باشد پزشک، شما را به متخصص خون، قلب، نورولوژیست و تخصص‌های دیگر ارجاع می‌دهد تا وضعیت درمانی شما مورد بررسی قرار بگیرد. هرگز نباید در کوتاه‌مدت و بلندمدت علائم مربوط به کاهش فشار خون را نادیده بگیرید. اگر علت اصلی مشخص شود، می‌توان درمان مؤثرتری را برای بیمار در پیش گرفت.
راه‌های پیشگیری از فشارخون پایین و افت فشار خون
با رعایت برخی نکات در سبک زندگی، می‌توان از بروز فشارخون پایین پیشگیری کرد که برخی از آنها عبارتند از:
استفاده از یک بالشت اضافه هنگام خواب
این کار یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با کاهش فشارخون است، زیرا باعث می‌شود که سر از سطح قلب بالاتر باشد و اثر جاذبه زمین را کاهش خواهد داد.
دوری از استرس و اضطراب
برخی شرایط مثل اتفاقات ترسناک و ناراحت‌کننده و استرس عاملی برای افت کاهش فشارخون هستند که انجام یوگا و مدیتیشن و داشتن تفکرات مثبت بهترین راه مبارزه با آنهاست.
مصرف قهوه
مصرف قهوه و هرگونه نوشیدنی دارای کافئین برای درمان کاهش فشارخون بسیار مفید است، زیرا باعث افزایش گردش خون و مبارزه با افت فشار خواهد شد.
کاهش مصرف نمک
بدن برای عملکرد صحیح و پیشگیری از افت فشارخون نیاز به مصرف کافی نمک در روز دارد که یک فرد باید به طور متوسط روزانه یک قاشق چای‌خوری یا در حدود ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت کند.
مصرف ریشه شیرین بیان
شیرین بیان از عملکرد سالم آدرنال حمایت می‌کند و باعث تنظیم فشار خون خواهد شد. می‌توان ریشه شیرین بیان را به صورت کپسول، قرص، یا حتی چای مصرف کرد. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون، یا داروهای فشارخون استفاده می‌کنید، حتماً در مورد استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید.
افزایش مصرف مایعات
نوشیدن مایعات از کاهش فشارخون پیشگیری می‌کند.
مصرف وعده‌های کوچک و منظم غذایی
خوردن وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین باعث کاهش ناگهانی فشارخون می‌شود که بهترین راه برای پیشگیری از آن، داشتن وعده‌های غذایی کوچک و کم‌کربوهیدرات در طول روز است.
پوشیدن جوراب واریس
پوشیدن این جوراب‌ها فشار به پاها را افزایش می‌دهد و کاهش فشارخون را بهبود می‌بخشد و جریان خون در سراسر بدن را افزایش خواهد داد. 
جوراب واریس یک درمان شناخته‌شده برای پیشگیری از ترومبوز عروقی نیز خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی