[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

۱۸۶ مرکز مثبت زندگی در فارس وجود دارد ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتری از مددکاران اجتماعی دریافت کنند. 186 مرکز مثبت زندگی در کل استان وجود دارد که 46 مرکز آن در شیراز به جامعه هدف بهزیستی که حدود 69هزار خانوار است، خدمات ارائه می‌کنند.
یکی از مراکزی که خدمات بهزیستی را به جامعه هدف خود که شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی ارائه می‌کند، مراکز مثبت زندگی هستند.
از آنجا که گروه‌های هدف بهزیستی در حوزه توان‌بخشی، اجتماعی و پیشگیری دارای شرایط و ویژگی‌های جسمی و روحی‌روانی خاص هستند، ایجاد شبکه گسترده محلی با هدف کاهش فاصله و کم کردن بوروکراسی، ضروری به نظر می‌رسید؛ از این رو سازمان بهزیستی با استناد به بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور ارائه هرچه سریع‌تر و بهتر خدمات بهزیستی به صدور مجوز تأسیس مراکز مثبت زندگی اقدام کرد.
مدیرکل بهزیستی فارس در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: مراکز مثبت زندگی از سال 99 راه‌اندازی شده‌اند. این مراکز بیش از ۱۰هزار جوان تحصیل‌کرده کشور را به خدمت گرفته‌اند و سرمایه‌های مالی فراوانی را به عرصه کسب‌وکارهای اجتماعی آورده‌اند.
محمدرضا هوشیار ادامه می‌دهد: این مراکز به واقع دفاتری هستند که در آن خدمات تخصصی مددکاری به صورت رایگان صورت می‌گیرد و خدمات بهزیستی را ساده‌تر و سریع‌تر و حتی بدون مراجعه متقاضیان خدمات مددجویی ارائه می‌دهند.
وی با اشاره به برخی از مزایای این مراکز بیان می‌کند: کاهش ترددهای غیرضروری به مراکز و ادارات بهزیستی، گسترش، فراگیری و توزیع عادلانه خدمات سازمان، افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدیگری دولت از جمله اهداف سازمان بهزیستی در ایجاد مراکز مثبت زندگی است.
هوشیار ادامه می‌دهد: مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتری از مددکاران اجتماعی دریافت کنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که چند مرکز مثبت زندگی در استان فارس وجود دارد، می‌گوید: 186 مرکز در کل استان وجود دارد که 46 مرکز آن در شیراز به جامعه هدف بهزیستی که حدود 69هزار خانوار است، خدمات ارائه می‌کنند.
هوشیار اضافه می‌کند: خدمات ۲۲گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی ارائه می‌شود. فرایند ارائه خدمات به فرد یا خانواده به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی (منطقه) به مراکز مراجعه می‌کنند یا کارشناسان نزد آنان می‌روند، خدمت نهایی را دریافت می‌کنند یا از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر می‌روند و پس از دریافت خدمت، برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده می‌شوند.
وی اظهار می‌کند: این 22 خدمت شامل ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه، پیگیری امور مددکاری خانواده، ارائه آموزش‌های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ثبت درخواست/ تشکیل پرونده و پاسخ‌گویی به مراجعان، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه‌ها، مصاحبه اولیه، نیازسنجی و داشته‌سنجی محلی، آگاه‌سازی برای پیشگیری از معلولیت‌ها، شناسایی داوطلبان، خیران و معتمدان محلی، حمایت‌طلبی، اخذ و بررسی مدارک، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت‌ها، ارجاع و پیگیری شامل غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اوتیسم و موارد دیگر است.
مدیرکل بهزیستی فارس افزود: هر مددکار حدوداً به 150 پرونده مددجویان رسیدگی می‌کند و کارشناسان مراکز هر 6 ماه یک بار از منزل مددجویان با هدف شناسایی نیازهای آنها بازدید کرده و در خصوص دعوت به اشتغال، مسکن، وسایل کمک توان‌بخشی و... آنها اقدام می‌کنند.
تلاش برای تحقق اهداف آرمانی در مراکز مثبت زندگی بهزیستی
مهسا طالع‌پور، رئیس اداره فناوری اطلاعات و تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی فارس هم درمورد این مراکز می‌گوید: در این مراکز خدمات ۲۲گانه که در حقیقت اهداف آرمانی هستند، به جامعه هدف ارائه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در بخش مراکز مثبت زندگی، مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز تحت مدیریت و نظارت مسئول فنی مرکز، در طول ماه برای مددجویان معرفی شده، تشکیل پرونده می‌دهند، بازدیدهای میدانی را به دفعات تعیین شده در دستورالعمل مراکز مثبت زندگی انجام می‌دهند و اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مددجویان را در سامانه مربوطه ثبت می‌کنند.
گفتنی است، در برخی موارد، سازمان بهزیستی قادر نیست رأساً نیاز مددجویان را تأمین کند؛ برای نمونه برای مناسب‌سازی محله باید شهرداری تکالیف خود را بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام دهد یا در زمینه ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی، ضرورت دارد بانک‌های عامل، تسهیلات اشتغال را به میزان مناسب و در زمان مناسب در اختیار مددجویان قرار دهد. در این شرایط مراکز مثبت زندگی و سازمان بهزیستی خود را مکلف می‌دانند تا از طریق برقراری ارتباط و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تعیین‌شده در برنامه‌های اجتماع‌محور سایر نهادها و دستگاه‌های مربوطه امور مربوط به مددجو را تسهیل و پیگیری کنند.
در بخش جامعه هدف نیز مددجویان اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان توان‌بخشی مانند افراد دارای معلولیت باید وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود و خانواده تحت پوشش را به درستی و بدون کم و کاستی تشریح کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مددکاران اجتماعی قرار دهند و تلاش کنند تا از امکانات توانمندساز فراهم شده توسط مراکز مثبت زندگی و سازمان بهزیستی، کمال استفاده را ببرند تا هرچه سریع‌تر به زندگی مستقل و خارج از پوشش بهزیستی بازگردند. در این شرایط سایر مددجویان پشت نوبت مانده سازمان نیز می‌توانند جایگزین مددجویان قبلی شوند و در مسیر بهزیستی قرار گیرند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی