[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اجرای دو پویش سلامت‌محور ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در دستیابی به اهداف حوزه سلامت، از آغاز ۲ پویش «ارتقای آگاهی و سلامت مادران باردار» از ۲۸ بهمن لغایت ۴ اسفند و «فارس زیبا با طبیعت بدون زباله» از 13 تا 17 اسفند خبر داد. 
دکتر «عباس رضاییان‌زاده» ضمن بیان این موضوع که امروزه بحران ریختن زباله در طبیعت به یک پدیده عمومی تبدیل شده است، گفت: زباله‌ها نه‌تنها باعث از بین رفتن زیبایی طبیعت می‌شوند، بلکه به آن‌ آسیب می‌رسانند. 
دکتر رضاییان‌زاده ادامه داد: ریختن زباله در طبیعت اثرات جبران‌ناپذیری را بر منابع آب و خاک ما خواهد داشت. رهاسازی پلاستیک در محیط‌زیست ضمن ایجاد آسیب‌هایی مثل بیماری و مرگ حیوانات، آلودگی منابع طبیعی و چرخه غذایی جانوران و انسان‌ها، چهره بسیار نامطلوبی از طبیعت محیط‌زیست ما ایجاد می‌کند. 
او با بیان این موضوع که اغلب مردم با اینکه می‌دانند کیسه‌ پلاستیکی و ظرف‌های ساخته شده از پلاستیک به محیط‌زیست آسیب می‌رساند، باز هم برای خرید و جابه‌جایی وسایل از کیسه‌ پلاستیکی استفاده می‌کنند، گفت: تجزیه‌ طولانی‌مدت از خصوصیت‌های پلاستیک است که سال‌ها طول می‌کشد و در طول این مدت، به دلیل تابش آفتاب روی آن، مواد سمی سازنده پلاستیک وارد هوا و خاک می‌شود و آلودگی محیط‌زیست را سبب می‌شود. 
معاون بهداشت دانشگاه افزود: با توجه به نزدیک شدن به بهار طبیعت و آغاز سفرهای نوروزی، معاونت بهداشت دانشگاه برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی محیط‌زیست از پسماند‌های پراکنده در اطراف جاده‌ها و ورودی‌های شهر‌ها و روستا‌ها به ویژه پلاستیک‌های رهاشده در طبیعت را انجام داده است. 
او ادامه داد: این پویش با شعار «فارس زیبا با طبیعت بدون زباله» از تاریخ 13 تا 17 اسفند با مشارکت هم‌استانی‌های عزیز و همکاری تمامی سازمان‌ها و سمن‌ها اجرا خواهد شد. 
سپس دکتر رضاییان‌زاده با بیان این موضوع که سواد سلامت مادران عامل کلیدی و مهمی در تضمین انجام مراقبت‌های دوران بارداری است، گفت: به همین منظور پویش «ارتقای آگاهی و سلامت مادران باردار» از تاریخ 28 بهمن لغایت 4 اسفند سال جاری در تمامی شبکه‌های بهداشت و درمان استان برگزار می‌گردد. 
این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به این موضوع که بارداری زمینه‌ای گسترده و مهم از زندگی زیستی و اجتماعی است و کسب آگاهی‌های لازم و حداقل درباره آن نه‌تنها حق همه افراد، بلکه وظیفه آنهاست، گفت: ارتقای آگاهی و دانش مادران از تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری، کمک می‌کند تا مادران بتوانند از وضعیت سلامتی خود آگاه شده و درنهایت دوره بارداری خود را به خوبی سپری کرده، برای زایمان آماده باشند و آگاهی لازم برای مراقبت از فرزند خود را به دست بیاورند. 
او ادامه داد: مرگ‌های مادران جزو مرگ‌های غیرقابل‌قبول محسوب می‌شود؛ چراکه بسیاری از علل مرگ و میر این گروه هدف قابل‌پیشگیری است. 
معاون بهداشت دانشگاه افزود: با مرگ مادر، خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت کودکان از دست می‌دهد و سرانجام بقا و آموزش کودکان نامعلوم می‌شود. 
او در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این موضوع که 99 درصد از مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، گفت: در سال 1400، 13 مورد، در سال 1401، 10 مورد و در سال جاری تاکنون 8 مورد مرگ مادر باردار در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اتفاق افتاده است که برخی از این موارد به دلیل عدم اطلاع و حساسیت مادر و اطرافیان وی در خصوص علائم هشداردهنده در دوران بارداری و پس از زایمان و همچنین عدم مراجعه به موقع به مراکز درمانی بوده است. معاون بهداشت دانشگاه افزود: مراقبت پیش از بارداری اولین و مؤثرترین گام به سوی زندگی سالم قبل از باردار شدن است که باعث بهبود سلامت مادر و نوزاد می‌شود و در نتیجه سلامت عمومی و کاهش هزینه‏های درمانی را به دنبال خواهد داشت. 
او گفت: پویش «ارتقای آگاهی و سلامت مادران باردار» با اهداف ارتقای سطح سلامت مادر، جنین و نوزاد و کاهش عوارض و مرگ و میر مادری، پیشگیری از خطرات احتمالی در دوران بارداری و پس از زایمان، آموزش و تأکید بر مسائل مهم دوران بارداری، ترویج بارداری سالم و زایمان ایمن، افزایش آگاهی زوجین از باید و نبایدهای دوران بارداری، ارتقای آگاهی در خصوص اهمیت مراقبت‌های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان، توانمندسازی مادر در دوران بارداری، پیشگیری و کاهش سقط خودبه‌خودی و عمدی جنین و در نهایت کاهش عوارض و مرگ و میر مادر در دوران بارداری و پس از زایمان از تاریخ 28 بهمن لغایت 4 اسفند اجرا خواهد شد. 
او ابراز امیدواری کرد: با انجام این پویش‌های سلامت‌محور شاهد ارتقای سلامت جامعه در آینده نزدیک باشیم. این نشست صبح روز 28 بهمن 1402، با حضور معاون بهداشت دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی