یادداشت روز، روزنامه شیراز نوین
کالای مظلوم ایرانی
شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی
amirabadi_shznvn@yahoo.com
همکاری دولت و ملت برای دستیابی به رونق اقتصادی ضروری به نظر میرسد. یکی از مهمترین مؤلفههای حیاتی در راستای دستیابی به اقتصادی پویا، به اصل حمایت از تولید ملی بازمیگردد. متأسفانه در گذشته گروهی از واردکنندگان در غفلت یا چشم پوشی مدیران، به راحتی بازار مصرفی ایران را به اجناس بیکیفیت چشمبادامیها هبه کردند. نتیجه کار چنان شد که گروه عمدهای از صنایع خرد و کلان، در هجمه ناجوانمردانه کالاهای خارجی از پا درآمدند و نرخ بیکاری به همراه آسیبهای اجتماعی به صورت لحظهای دچار رشد لجامگسیختهای شد. افسوس برای این است که در بسیاری موارد، کیفیت اجناس ساخت ایران به مراتب بهتر از مرسولات خاور دور به سردمداری چینیها است و از آنجایی که اجناس بیکیفیت آنها دارای قیمت کمتری نسبت به اجناس وطنی است، گروهی از واردکنندگان و بازاریان حس وطنپرستی خود را در حوزه اقتصادی و ملی به فراموشی سپردهاند و ویترینهای سنتیترین بازارهای ایران، به جولانگاه مرسولات چشم بادامیها بدل شده است. بسیاری از این کالاهای وارداتی از مبادی قاچاق وارد کشور میشوند و سازمانها و ارگانهای نظارتی، بر کیفیت آنها اشراف چندانی نداشته و سفره مصرفی ایرانیان تاوان آن را میدهد. با وجود همه ضررهایی که نبود حمایت از تولید ایرانی در سالهای گذشته به کشور وارد کرده است، خوشبختانه سال97 با تدبیر و درایت مسئولان ارشد نظام به عنوان حمایت از کالای ایرانی نام گرفته و امید میرود همه طیفهای نظام و به خصوص طیف مدیران میانی، به اهمیت این مسئله واقف شده و شاهد کوچکترین اهمالی از آنها نباشیم. اگرچه در دنیای کنونی نمیتوان از تعاملات بینالمللی در عرصه اقتصادی بینیاز بود؛ به طور حتم واردات اجناس و کالاهایی که صنعتگران و کشاورزان ایرانی به تولید آنها همت گماشتند دارای هیچ توجیه منطقی نیست و دولت موظف است در این زمینه، با دقت و سختگیری روزافزونی عمل کند. چراکه بیکاری نیروی کار ایرانی مساوی با ازدیاد آسیبهای اجتماعی خواهد بود و جامعه را به سوی تباهی رهنمون میسازد.
از سوی دیگر، نباید حقوق مصرفکنندگان را در این زمینه به دست فراموشی سپرد. متأسفانه وضعیت اقتصادی بسیاری از خانوادههای ایرانی به گونهای نیست که برای مدت طولانی بتوانند از تولیدات وطنی که با بهای سنگینی راهی بازار میشوند حمایت کنند. امروزه با رصد بازار درمییابیم قیمت گروهی از محصولات خارجی با مشابه ایرانی تفاوت چندانی ندارد و این در حالی است که شماری از اجناس خارجی، از کیفیت بهتر و خدمات پس از فروش مناسبتری برخوردار هستند. در این برهه است که دولت باید در جایگاه حمایتی از تولیدکنندگان وارد میدان شده و با ارائه بستههای حمایتی، وامهای درازمدت، ارائه معافیتهای مالیاتی، مشوقهای صادراتی و اقداماتی از این دست، موقعیتی مهیا سازد که بهای اجناس وطنی در بازار رقابتی کمتر از محصولات مشابه خارجی باشد. شاید در چنین وضعیتی خرید کالای ایرانی منطقیتر به نظر برسد و بار حمایت از محصولات ایرانی، به صورت مساوی و منطقی میان دولت و ملت تقسیم شود.
در سالیان گذشته در حوزه مدیومهای رسانهای نیز آنچنان که شایسته بود شاهد فعالیتهای چشمگیری از سوی جراید و رسانه ملی نبودیم و در کنار انبوه مضامین تبلیغاتی، مسئله مهم حمایت از کالاهای ایرانی در انزوا قرار داشت. این در حالی است که تبلیغات مستقیم و تیزرهای زیرپوستی، نقش تأثیرگذاری در جهتگیری افکار عمومی دارند و چنانچه اینگونه اعمال فرهنگی در عرصه جراید، تبلیغات شهری، فضای مجازی، صداوسیما و آوردگاههایی از این دست استمرار یابد، شاهد اثرات شگفتانگیز آن در جامعه خواهیم بود.
با نگاهی به تاریخ اقتصادی کشورهای پیشرفته، درمییابیم دولت و مردم بر اهمیت زیاد حمایت از کالاهای تولید داخل پیبردهاند و با سرمایهگذاری مادی و معنوی در این زمینه، توانستهاند قلههای پویایی اقتصادی را یکی پس از دیگری فتح کنند. برای دستیابی به رونق اقتصادی، همکاری دولت و ملت ضروری خواهد بود.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین