[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ثبت آثار تاریخی افت شدیدی داشته است، روزنامه شیراز نوین

 محمد شبیری- گروه خبر 
هفتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس برگزار شد. محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در هفتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: برابر قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظامنامه اجرایی آن و قوانین بعدی، مراحل ثبت آثار تاریخی منقول و غیرمنقول در فهرست آثار ملی در هفت مرحله انجام می‌شود که از سال‌های 84 تا 88 شورایی متشکل از استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد حول محور فارس دفتر منطقه‌ای را تشکیل داده و جلسات ثبت با حضور کارشناسان استان‌های مرتبط تشکیل شده و پرونده‌ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و سپس به تهران ارسال می‌شد.
وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به سه‌هزار و 100 اثر از استان فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: در سال‌های 89 تا 94 ثبت آثار تاریخی با افت شدیدی مواجه شد؛ به طوری در سال‌های بعد از آن به طور میانگین سالیانه کمتر از 10 اثر به این فهرست افزوده شده است.
حمیدیان بیان کرد: بر اساس کار کارشناسی متخصصان این حوزه، به دلیل محدودیت زمانی و کثرت پرونده‌ها امکان رسیدگی سریع و طرح همه پرونده‌های ثبتی وجود ندارد و با توجه به اینکه استان فارس جزو استان‌های پیشرو در حوزه آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی می‌باشد، با به تأخیر افتادن ثبت آثاری که در معرض تخریب یا آسیب هستند، عملکرد استان نیز کاهش می‌یابد.
وی اظهار داشت: همچنین در پی این موضوع شاهد خروج یا عدم توجه به سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه‌های گردشگری و اقامتی و ایجاد و احیای مراکز گردشگری در استان هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با پیشنهاد احیای شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فارس اضافه کرد: در خصوص تصمیم‌گیری در حوزه تشکیل شوراهای استانی ثبت آثار تاریخی در سال‌های قبل اختیارات در محدوده استان بود که از روند خوب و قابل قبولی برخوردار بودیم؛ اما در حال حاضر همه فعالیت‌ها در تهران متمرکز شده و مطالبه فعالان این بخش بازگرداندن روال قبلی و احیای شوراهای استانی است.
حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص بخش خصوصی استان این است که تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی، فرهنگی و ثبت آثار دارای شأن استانی و ملی به ریاست استاندار به استان‌ها تفویض شود و حدود اختیارات تا ثبت آثار محلی به استان تخصیص یابد. وی عنوان داشت: همچنین دفاتر منطقه‌ای ثبت دوباره با نظارت دفتر قبت تهران تشکیل و پرونده‌ها در جلسات دفاتر منطقه‌ای طرح و نواقص و مشکلات آنها جهت انجام مراحل نهایی ثبت به تهران ارسال شود که این موضوع می‌تواند در تسهیل در حفظ و احیای مؤثرتر این آثار بسیار کارا باشد.
در ادامه این جلسه، محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز گفت: در خصوص تشکیل شورای استانی بازدیدی توسط معاون وزارتخانه از محور زندیه و تخت جمشید انجام شد که پیگیری این موضوع را دنبال خواهیم کرد. وی افزود: به دلیل آنکه پرونده‌های کشور زیاد است، ثبت آثار ناملموسی که در استان وجود دارد تبدیل به رویداد می‌شود و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. ثابت اقلیدی افزود: در سال‌های اخیر این موضوع ثبت آثار ناملموس تسری پیدا کرده و استان فارس 5 سهمیه دارد. در بحث نشان ملی صنایع‌دستی استان 134 اثر نشان ملی 
گرفتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی