[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

معرفی ۴۰ نویسنده‌ گراشی در بهارنامه ۲، روزنامه شیراز نوین

بهارنامه ۲، آیین رونمایی از کتاب نویسندگان شهرستان گراش، یکی از ویژه‌برنامه‌های روز گراش بود که با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری مهرگان گراش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، یعنی ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. این دومین آیین بهارنامه است که پس از هفت سال برگزار می‌شد و در آن ۶۴ کتاب از ۴۰ نویسنده در طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ معرفی و از چهار اثر به صورت کامل‌تر رونمایی شد. قرار است از این به بعد، بهارنامه بخشی از برنامه‌های روز گراش باشد.
پیش از شروع مراسم اصلی، کارگاه تخصصی پژوهش، مقاله‌نویسی و ساختار کتاب با حضور دکتر مهدی دهرامی، دانش‌یار ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت و عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر و مدیر انتشارات اناالحق گراش در سالن دفاعیه دانشکده علوم پزشکی برگزار شد.
۶۴ کتاب از ۴۰ نویسنده در ۷ سال
اولین بهارنامه در اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینما فرهنگ گراش برگزار شد و در آن از چهار کتاب از چهار نویسنده‌ گراشی رونمایی شد. اما در دومین بهارنامه که پس از هفت سال برگزار می‌شد، از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، تعداد نویسندگان به ۴۰ نفر و تعداد کتاب‌ها به ۶۴ نفر رسیده بود. تمام این کتاب‌ها و نویسندگان در کتابچه‌ای به سردبیری عبدالمهدی آیینه‌افروز و مدیریت راضیه غلامی به طور کامل معرفی شده‌اند.
اما تعداد زیاد نویسندگان و کتاب‌ها باعث شده بود برگزارکنندگان چهار کتاب را از میان آنها انتخاب و به صورت مفصل‌تر رونمایی کنند. بدین ترتیب، کتاب «استراتژی بازاریابی هنر» تألیف دکتر مهدی خادمی و شاهین پریخانی توسط دکتر مهدی شیرشمسی؛ کتاب «انسجام در شعر معاصر» از دکتر مهدی دهرامی توسط مصطفی کارگر؛ مجموعه کتاب «دزدان دریایی کارائیب» با ترجمه‌ زهرا صلاحی توسط دکتر مسعود غفوری و کتاب‌های «فرشته دندان» و «جلسه سنجاب‌ها» از مهتاب تقی‌نژاد توسط دکتر حوریه رحمانیان و معصومه بهمنی برای معرفی کامل‌تر انتخاب شده بود.
مجری برنامه دلایل انتخاب کتاب‌ها را از طرف دبیرخانه این‌طور اعلام کرد: «این کتاب‌ها با توجه به شاخص‌هایی انتخاب شدند؛ از جمله اینکه در میانشان آثار ترجمه، ادبیات و شعر، داستان و شعر کودکان، آثار اساتید دانشگاه و نویسندگانی که تعداد زیادی کتاب نوشته‌اند و نویسندگان شهرها و روستاهای شهرستان گراش وجود داشته باشد. قرار بر این شد که کتاب‌هایی که از قبل رونمایی شده‌اند، دوباره رونمایی مفصل نشوند.»
سجاد فتحی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، اولین سخنران مراسم بود. او پس از خوشامدگویی، در مورد درخشش چشمگیر در نشر و چاپ کتاب در سال‌های اخیر صحبت کرد و گفت: آیین رونمایی و معرفی کتاب، حلقه‌ گمشده‌ای است که باعث ارتباط مناسبی بین نویسنده و ناشر و مخاطب می‌شود و اگر به درستی اجرا شود، اثر خوبی روی فروش و علاقه‌مندسازی مخاطبان خواهد داشت.
راضیه غلامی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری مهرگان گراش و مدیر اجرایی بهارنامه ۲ نیز گزارشی از روند شکل‌گیری برنامه و مراحل برگزاری بهارنامه ارائه داد.
پس از این دو سخنرانی کوتاه، نویسندگان انتخاب‌شده و معرفی‌کنندگان آنها به روی سن آمدند تا دقایقی در مورد کتاب به گفت‌وگو بپردازند. در ابتدا دکتر مهدی دهرامی، دانش‌یار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه جیرفت به همراه مصطفی کارگر، کارشناس ارشد ادبیات فارسی و شاعر، به روی صحنه آمدند تا در مورد کتاب «انسجام در شعر معاصر» گفت‌وگو کنند. پس از آن، به دلیل عدم حضور نویسنده و منتقد، مجری برنامه بخش‌هایی از متنِ معرفیِ دکتر مهدی شیرشمسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و رئیس سابق دانشگاه آزاد گراش را درمورد کتاب «استراتژی بازاریابی هنر» تألیف دکتر مهدی خادمی و شاهین پریخانی قرائت کرد. سپس مهتاب تقی‌نژاد، نویسنده اهل فداغ و ساکن بندرعباس و نویسنده‌ رادیو اچمستان، همراه با معصومه بهمنی، شاعر و مدیر کانون فرهنگی حضرت معصومه(س)، به روی سن آمدند تا در مورد دو کتاب کودک با نام «فرشته دندان» و «جلسه سنجاب‌ها» به گفت‌وگو بپردازند. کتاب آخر در این بخش نیز مجموعه‌ سه‌جلدی «دزدان دریایی کارائیب» با ترجمه‌ زهرا صلاحی بود که در غیاب مترجم، دکتر مسعود غفوری، دکترای ادبیات انگلیسی و مترجم، به معرفی و صحبت در مورد آنها پرداخت.
پس از این بخش، به مناسبت روز گراش، از علی بیضایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر گراش، دعوت شد که از طرف شورای شهر در این مراسم سخن بگوید. او در سخنانش وعده داد که شورای شهر برای برگزاری بهارنامه در سال‌های آینده مساعدت مالی خواهد کرد. خبر خوش دیگری نیز در این مراسم از سوی مدیر بنیاد کهن‌پارسیان جنوب اعلام شد. عبدالعی صلاحی گفت: یکی از خیران فرهنگی در گراش برای مساعدت مالی برای چاپ کتاب‌های فاخر و پژوهشی در مورد گراش و منطقه اعلام آمادگی کرده است. او از نویسندگان و پژوهشگران منطقه دعوت کرد که درخواست خودشان را به بنیاد کهن‌پارسیان ارائه دهند تا پس از بررسی از طرف شورای کتاب، به این خیر فرهنگی معرفی شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی