[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رژیم غذایی آتلانتیک در پیشگیری از سندرم متابولیک مؤثر است، روزنامه شیراز نوین

رژیم آتلانتیک رژیمی است که در برخی از مناطق پرتغال و اسپانیا رایج است و شبیه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. تمرکز آن بر مصرف غذاهای تازه و محلی با حداقل میزان فرآوری است.
به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از مدیکال نیوز، یک حوزه مورد علاقه تحقیقاتی این است که چگونه این رژیم غذایی سنتی می‌تواند سلامت را بهبود بخشد.
نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف رژیم غذایی آتلانتیک ممکن است به کاهش خطر سندرم متابولیک کمک کند.
سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل سلامتی است که می‌تواند خطر سکته مغزی و دیابت را افزایش دهد. افراد مبتلا به سندرم متابولیک معمولاً سه مورد یا بیشتر از موارد زیر را دارند:
• چاقی شکمی
• فشارخون بالا
• افزایش سطح قند خون
• تری گلیسیرید بالا
• کلسترول خوب(HDL) پایین
رژیم غذایی و سایر تغییرات سبک زندگی می‌تواند بر عوامل سندرم متابولیک تأثیر بگذارد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های شدیدتر را تحت تأثیر قرار دهد. محققان این مطالعه خاص می‌خواستند ببینند که رژیم غذایی آتلانتیک چگونه بر خطر سندرم متابولیک تأثیر می‌گذارد.
این مطالعه شامل بزرگسالان بین ۱۸ تا ۸۵ سال بود؛ شرکت‌کنندگان باید بخشی از یک خانواده دو یا چند نفره می‌بودند تا در مطالعه شرکت داده می‌شدند.
خانواده‌ها به صورت تصادفی در دو گروه مداخله یا گروه کنترل قرار گرفتند. در مجموع ۱۲۱ خانواده در گروه مداخله و ۱۱۰ خانواده در گروه کنترل قرار گرفتند.
گروه مداخله از رژیم غذایی آتلانتیک و گروه کنترل از الگوی سبک زندگی عادی خود پیروی کردند.
نتایج نشان داد که گروه مداخله بیشترین بهبود را از نظر سندرم متابولیک تجربه کردند. در بین شرکت‌کنندگانی که سندرم متابولیک نداشتند، تنها ۲.۷ درصد در گروه مداخله به سندرم متابولیک مبتلا شدند، در حالی که در گروه کنترل این میزان، ۷.۳ درصد بود.
این مطالعه نشان داد که گروه مداخله پس از ۶ ماه پیروی از رژیم غذایی آتلانتیک، با خطر کمتر ابتلاء به سندرم متابولیک روبه‌رو بودند. همچنین، افرادی که قبلاً در شروع کارآزمایی سندرم متابولیک داشتند، به طور قابل‌توجهی کمتر احتمال داشت که یک بخش اضافی از سندرم متابولیک را نشان دهند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت، زیرا زمانی که افراد مبتلا به سندرم متابولیک هستند، توقف یا کُند کردن پیشرفت بیماری ضروری است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی