[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پاسدار حقوق ملت هستیم، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اعضای هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری فارس خواستار شنیده‌شدن صدای فعالان این حوزه و بازنگری در قانون تسهیل کسب و کار شدند.
هم‌افزایی برای دفاع از حقوق ملت
رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: قانون اساسی، وکالت را زیرمجموعه حقوق ملت قلمداد کرده و نهاد وکالت نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی دارند. دکتر بهنام اکبری در جمع خبرنگاران با تبریک هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، گفت: کانون وکلا و نهاد وکالت واسطه بین مردم و حاکمیت است و این نقش منتهی به تحول قضایی و صیانت از حقوق ملت می‌شود. وی افزود: یکی از معضلاتی که امروز قوه قضائیه با آن روبه‌روست، ورود زیاد پرونده‌های قضایی است و یکی از علل آن به عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق و تکالیفشان برمی‌گردد که نمونه عینی آن را در معاملات می‌بینیم. اکبری با اشاره به اینکه فلسفه کانون در زیرمجموعه حقوق ملت از منظر قانون اساسی آمده و محدود کردن آن به ضرر ملت خواهد بود، اظهار کرد: خروجی این اتفاقات هویت را از وکیل می‌گیرد.اکبری در پاسخ به سؤالی درمورد تعرفه وکلا هم گفت: دوستانی که فکر می‌کنند تعرفه وکالت گزاف است، چرا به این موضوع توجه نمی‌کنند که 98 درصد از حد تعرفه و میانگین قانون کمتر است و برخی همکاران ما توانایی تمدید پروانه خود را ندارند.
اهمیت توجه به معیشت وکلا
در ادامه این نشست، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان فارس گفت: مدتی قبل انتخابات کانون وکلای سراسری ایران لغو شد و سلسله‌عواملی باعث شده شأن وکالت در جای خود قرار نگیرد. هومان پارسا با اشاره به اینکه رسانه‌ها سربازان سنگر آگاهی‌بخشی هستند، گفت: عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا موجودیت این نهاد مستقل را متزلزل سازند و اکنون کانون وکلا در بحرانی‌ترین و ضعیف‌ترین شرایط خود قرار دارد. وی گفت: وکیلی که در حوزه کار خودش نتواند تأمین معیشت مناسب شأن خود را داشته باشد، مستعد فساد خواهد شد. وی تعبیر وکالت به کسب و تجارت را توهین به این حرفه مقدس دانست و گفت: یکی از آفت‌های قانون تسهیل کسب و کار همین بود که دید کاسب‌کارانه به حرفه وکالت عنوان شد.
گوش شنوای مجلس برای دغدغه وکلا
در ادامه این نشست، بازرس هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان فارس گفت: بازرترین جلوه مداخله در امور کانون وکلا لغو 2 مرحله انتخابات سراسری کانون وکلا موسوم به اسکودا بود. مهدی هوشیار افزود: وجه مشترک رسانه با کانون وکلا کنترل قدرت با ابزار حاکمیت قانون است و این در پرتو استقلال و اصل آزادی بیان محقق می‌شود. اگر کانون وکلای دادگستری به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مدنی استقلال خود را از دست بدهد، کارکرد و رسالت خود را از دست خواهد داد. وی افزود: تصویب قانون تسهیل کسب و کار با ادعای هدف اشتغال‌زایی افرادی وارد عرصه وکالت شدند که در همین یک سال آسیب‌های آن به وضوح نمایان شد. او در پایان عنوان کرد: امیدواریم مجلس آینده دغدغه‌ها و چالش‌های ما را بشنود؛ نه اینکه جزیره‌ای عمل کند.
پیشتاز در ارائه خدمات عام‌المنفعه
در ادامه این نشست، نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری فارس با اشاره به پیشینه‌ای از این مجموعه گفت: نهاد وکالت به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی در سال 1309 سازمان‌دهی شد و در سال 1331 استقلال کانون وکلای دادگستری رسمیت داده شده است. علی شایان منش با اشاره به این موضوع که در سال 1327 کانون فارس تأسیس شده، افزود: کانون وکلا در راستای مسئولیت اجتماعی که برعهده دارد، کمیسیون تسخیری و اداره معاضدت و مشاوره حقوقی را راه‌اندازی کرده که بر اساس نوع پرونده‌ها، عموم مردم و افراد بی‌بضاعت می‌توانند به اداره معاضدت در خیابان جمالی مراجعه کنند. وی با اشاره به اینکه کانون وکلای فارس در حال حاضر سه‌هزار و 488 وکیل پایه یک و 700 کارآموز دارد، تأکید کرد: بیش از یک‌هزار نفر در آزمون 1402 پذیرفته‌اند و به زودی برای بخش عمده‌ای از آنان باید پروانه کارآموزی صادر شود. وی گفت: کانون وکلای فارس کتاب اصول شهروندی را بین همکاران توزیع کرده و زمینه آزادسازی 22 نفر از زندانیان غیرعمد در روز وکیل را فراهم کرده است و در راستای آموزش حقوق شهروندی ترویج استفاده از وکیل، بنرهایی را در این خصوص با همکاری شهرداری نصب کردیم. شایان‌منش در پایان گفت: جنس ما جنس مردمی است؛ ما یک نهاد مدنی هستیم و علی‌رغم اینکه برخی دوست دارند ما را حذف کنند، حذف‌شدنی نیستیم و آینده ما روشن خواهد بود.
ارج‌نهادن بر حقوق مردم
در ادامه این نشست، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان فارس از آشفتگی‌هایی که در این حوزه به وجود آمده، ابراز نارضایتی کرد. احمد ابوالپور گفت: بر این باور هستیم که انبیای الهی(ع) برای اجرای عدالت مبعوث شده‌اند و انقلاب بزرگ مشروطیت و همچنین انقلاب اسلامی ایران برای اجرای عدالت بنا نهاده شد. ابوالپور افزود: امیدوارم مسئولان امر صدای کانون‌های وکلا را بشنوند که استقلال را نه برای خود، بلکه برای مردم می‌خواهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی