[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فروش میلیون دلاری نقاشی دزدی، روزنامه شیراز نوین

خانه حراج مسکو یک اثر نقاشی را در حالی به ارزش یک میلیون دلار فروخته که اوکراین مدعی است این اثر از موزه‌ای در این کشور به سرقت رفته است.
به گزارش ایسنا، تابلویی با عنوان «شب مهتابی» اثر ایوان آیوازوفسکی در خانه حراج مسکو روسیه به قیمت حدود یک میلیون دلار در ۱۸ فوریه فروخته شد؛ تابلویی که حالا فروش آن بحث‌برانگیز شده و برخی ادعا می‌کنند که این اثر از موزه تاریخ منطقه‌ای ماریوپول در اوکراین به سرقت رفته است.
فروش این تابلو در حراج مسکو نخستین‌بار زمانی خبرساز شد که «گیندوز ممدوف»، معاون سابق دادستان کل اوکراین در صفحه اجتماعی خود به این موضوع پرداخت که به طور گسترده‌ای در مطبوعات اوکراین بازتاب پیدا کرد و خبرگزاری روسی تاس نیز فروش را اثر نقاشی را تأیید کرد.
به گفته «ممدوف» اینترپل این نقاشی‌ها را در فهرست تحت تعقیب بین‌المللی قرار داده است، این نقاشی در سال ۲۰۱۴ در میان گروهی از آثار هنری دیگر با نقض قوانین بین‌المللی به موزه هنر سیمفروپل در کریمه منتقل شده است.
«لیدیا زینینگر» مدیر اجرایی مؤسسه اوکراینی آمریکا، به آرت نت نیوز گفت: «این اثر هنری به عنوان یک نقاشی دزدیده‌شده از موزه‌ای در اوکراین، جایی که باید به آن بازگردانده شود، ثبت شده است. قرار دادن آن به حراج عمومی توهین به قوانین بین‌المللی نقض آشکار قوانین توسط مسکو و نشانه‌ای از تخریب میراث فرهنگی اوکراین است.»
«ایوان آیوازوفسکی»، نقاش روس در سال ۱۸۱۷ در کریمه متولد شد. این قلمرو مهم استراتژیک در طول سال‌ها بارها در میان قدرت‌های مختلف تغییر کرده است و از سال ۲۰۱۴ در اختیار روسیه قرار گرفته است. آیوازوفسکی به خاطر نقاشی‌های دریایی‌اش که اخیراً در گالری ملی ارمنستان به نمایش گذاشته شد، شناخته شده است.
به گزارش پراودا، موزه هنر سیمفروپل و موزه فرهنگ‌های محلی ماریوپل در سال ۲۰۱۴ توافق کردند که ۵۲ نقاشی از صندوق موزه اوکراین برای نمایشگاهی از کریمه به ماریوپل برود. در مارس ۲۰۱۴، موزه سیمفروپل خواستار بازگرداندن زودهنگام این آثار به کریمه شد که از آن زمان توسط روس‌ها اشغال شده بود. یکی از مقامات موزه هنر کویندجی ماریوپل بعداً این نقاشی‌ها را به موزه کریمه تحویل داد.
در آگوست ۲۰۱۷، رادیو آزادی به‌نقل از رسانه‌های روسی گزارش داد که گروهی از نظامیان بازنشسته کریمه این نقاشی‌ها را از موزه ماریوپل دزدیده و به کریمه منتقل کرده‌اند و دفتر دادستانی اوکراین در کریمه اعلام کرد که ۵۰ نقاشی به پایگاه داده اینترپل اضافه شده است. مقاماتی که در تحویل این آثار مشارکت داشتند با مجازات زندان مواجه شدند، اما در نهایت عفو شدند.
به گزارش تاس، خانه حراج مسکو ادعاهایی مبنی بر دزدیده شدن این نقاشی را رد کرده و گفت که آیوازوفسکی بسیاری از نقاشی‌های مشابه را تولید کرده است و این یک نقاشی متفاوت است و تابلویی که فروخته است مربوط به سال ۱۸۷۸ است و قسطنطنیه را به تصویر می‌کشد.
«سرگئی پودستانیتسکی» یکی از بنیان‌گذاران خانه حراج مسکو، به تاس گفت: «هیچ مدرکی دال بر ادعاهای عجیب طرف اوکراینی وجود ندارد.»
رکورد فروش آثار آیوازوفسکی ۲.۷ میلیون پوند(۵.۳ میلیون دلار در آن زمان) است که در کریستی لندن در سال ۲۰۰۷ برای نقاشی «کشتیرانی از صخره جبل الطارق» (۱۸۷۳) به دست آمد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی