[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اعتلای جامعه مهندسین با عدالت‌محوری و شفاف‌سازی، روزنامه شیراز نوین

نشست خبری اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اصحاب رسانه هم‌زمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه زادروز دانشمند و فیلسوف نامی ایران، خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
 تمرکز بر آموزش و نظارت است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از تلاش برای رشد آگاهی‌های عمومی در حوزه‌های معماری و شهرسازی خبر داد. ستار خورشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز مهندس برگزار شد با تبریک فرا رسیدن اعیاد پرفروغ شعبانیه اظهار داشت: در راستای ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن انجام خدمات اهتمام داریم. او با پاسداشت زادروز دانشمند و فیلسوف نامی ایران، خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه در حیطه وظایف اصلی و قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار می‌گیرد. وی از همراهی همیشگی اصحاب رسانه با جامعه مهندسان به نیکی یاد کرد و افزود: خبرنگاران در حوزه اطلاع‌رسانی و بخش نظارتی نقش ارزنده‌ای در راستای بهبود خدمات مهندسان ایفا می‌کنند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از سیاست‌گذاری بر‌اساس رسالت‌های قانونی خبر داد و گفت: در حوزه اجرا، مهم‌ترین رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه آموزش و نظارت بر عملکرد تعریف می‌شود که در استان فارس به فراخور وظیفه‌ای که داریم تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. خورشیدی با تقدیر از تلاش‌هایی که پیش از این در حوزه آموزش صورت گرفته است، اظهار داشت: برگزاری دوره‌های مختلف برای ناظران، مهندسان، مجریان و کارگران با استقبال گسترده در حال برگزاری است.
 مجاهدت در عرصه‌های «سالم‌سازی» و «اجرای عدالت»
وی خاطر نشان کرد: در راستای نیل به اهدافی که از سوی قانون برای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس تعریف شده بر دو اصل «سالم‌سازی و شفاف‌سازی» و «اجرای عدالت» پایبند هستیم. او با تشریح گام‌های عملیاتی که در دوره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس برداشته شده، افزود: مواردی نظیر نظارت بر عملکرد مجریان، اصلاح سخت‌افزار و نرم‌افزارهای کاربردی، اجرایی سازی قرارداد نظارت، قرار گرفتن در شروع سال کاری در ابتدای سال، لحاظ کردن ظرفیت پایه ارشد، قرار گرفتن متراژهای مستحدثات بر سامانه ارجاع، اصلاح تعرفه‌های نقشه UTM، جداسازی درصدهای نقشه‌برداری، برگزاری همایش فرونشست، رسیدگی به مشکلاتی که پیشینه دو دهه‌ای دارد و بسیاری دیگر از این موارد برای اولین بار در این دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس انجام شد. خورشیدی با تأکید بر این موضوع که شفاف‌سازی نقش ارزنده‌ای در ارجاعات عدالت‌محور دارد، بیان داشت: قرار گرفتن متراژهای مستحدثات بر سامانه ارجاع نقش ارزنده‌ای در شفاف‌سازی و عدالت‌محوری داشت که برای اجرای بهینه آن مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای را پیش رو داشتیم. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در ادامه بر این نکته تأکید کرد که رشد و اعتلای مهندسی در کشور زمینه پیشرفت و بهره‌برداری بهینه از منابع را پدید می‌آورد.
 تقویت ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه در دهه‌های اخیر در زمینه تقویت و توسعه ارزش‌های والای اسلامی در معماری و شهرسازی کارنامه عملکردی مطلوبی نداشته‌ایم و آیندگان از عملکرد ما به نیکی یاد نخواهند کرد. او با یادآوری این موضوع که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس وامدار تلاش‌های بسیاری از بزرگان است، اظهار داشت: مسیر سخت و راه‌های پر فراز و نشیبی طی شد تا امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به‌عنوان یکی از مجموعه‌های تخصصی بزرگ مردمی غیرانتفاعی با دارا بودن ششصد هزار عضو در کشور و 37 هزار کد عضویت در استان فارس به خدمت‌رسانی بپردازد. وی ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان را در جامعه کم‌نظیر خواند و بیان داشت: مهندسان به‌عنوان حافظان جان و مال مردم، در بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های ملی کشور نقش ارزنده‌ای دارند و این در حالی است که هرگونه اشتباهی در حوزه مهندسی می‌تواند به فاجعه بزرگی بینجامد.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در بخش دیگری از سخنانش از پدیده فرونشست به‌عنوان مرگ خاموش یاد کرد و افزود: مساحت عمده‌ای از کشور ما در مهلکه کم‌آبی و خشکسالی قرار گرفته و به منظور رویارویی علمی با این بحران برای اولین بار همایش فرونشست به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس برگزار شد.
 رویارویی مهندسان با پدیده‌های زلزله و فرونشست
خورشیدی در ادامه خواستار توجه بیشتر به مبانی ایمن‌سازی شد و بیان داشت: کشور پهناور ایران بر مدار زلزله قرار گرفته و تعداد زیادی گسل در سطح کشور و استان فارس فعال هستند که هر لحظه می‌توانند فاجعه‌ای را رقم بزنند. او با قدردانی از حمایت‌ها و نظر مساعد استاندار مردمی فارس نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: از همکاری‌های شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی و سایر ارگان‌هایی که در راستای پیشبرد اهداف عام‌المنفعه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس همکاری دارند، قدردانی می‌کنیم. این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که در حوزه نظارت همه توان خود را به کار می‌گیریم، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در حوزه نظارت بر نهضت ملی مسکن با دیدگاه حمایت از خانه‌دار شدن اقشار محروم و بی‌بضاعت جامعه با کیفیت مطلوب تمامی توان خود را به کار می‌گیرد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با بیان اینکه برای عادلانه سازی نرخ خدمات و تعرفه‌ها تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، اظهار داشت: طرح‌های حمایتی کلان و بزرگی برای حمایت از جامعه مهندسین در حال انجام است و تمامی تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای اجرای پروژه‌های بزرگ استان از ظرفیت‌های بومی بهره بگیریم.
 ارائه خدمات ویژه به جامعه مهندسین برای اولین بار
در ادامه این نشست خبری نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از اتخاذ راهکارهایی به منظور حمایت از جامعه مهندسین خبر داد. هادی بیاتی با تأکید بر این موضوع که در این دوره از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس شاهد اقدامات مثبتی هستیم که برای اولین بار روی داده است، بیان داشت: در پرتو ارائه خدمات فنی و مهندسی مؤثر می‌توان به افزایش بهره‌وری و شکوفایی استعدادهای کشور امید بست. او با اشاره به این موضوع که یکی از دستاوردهای این اقدامات مثبت کاهش زمینه‌های اختلاف میان کارفرما و ناظر است، بیان داشت: با اتخاذ این راهکار از بروز اختلافاتی که در مراکز قضایی طرح دعوی می‌شد، پیشگیری گردید. وی با بیان اینکه هدف سازمان حمایت از جامعه مهندسین بدون هیچ تبعیضی است، بیان داشت: براساس متن صریح قانون کلیه ناظرین باید توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انتخاب شوند و بدین وسیله میزان تخلفات در پروژه‌ها روند رکودی طی خواهد کرد و عموم جامعه مهندسین ازخدمات عدالت‌محور برخوردار می‌شوند. نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با تأکید بر این موضوع که نشاط‌افزایی اعضا در اولویت است، بیان داشت: هیئت مدیره جدید نظام مهندسی استان فارس در یک سال اخیر به منظور حمایت از جامعه مهندسین از برخی از درآمدها چشم‌پوشی کرده و به موازات آن برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های رفاهی، ورزشی، فرهنگی و تفریحی به صورت هفتگی را در دستور کار قرار داده است. بیاتی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با همراهی و پشتیبانی اعضا زمینه آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم آورده است.
 عزم راسخ برای صادرات خدمات مهندسی
در ادامه این نشست خبری، نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از توانمندی اعضای پرتوان این مجموعه در زمینه صادرات خدمات مهندسی خبر داد. علیرضا زارع با تبریک زادروز خواجه نصیرالدین طوسی، توانمندی علمی و اجرایی جامعه مهندسان فارس را ارزنده ارزیابی کرد و افزود: استان فارس در زمینه صادرات خدمات مهندسی فارس با توجه به ظرفیت‌های ارزشمندی که در اختیار دارد به‌عنوان پایلوت صدور خدمات فنی و مهندسی انتخاب شده است. او با ابراز تأسف مبنی بر اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور ما کمتر از یک درصد است، بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. این عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس خواستار هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها شد و اظهار داشت: در این ارتباط گروه هدفمندی با همکاری اتاق بازرگانی، وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است. زارع در ادامه ظرفیت‌های علمی استان را از دیرباز تاکنون ارزنده ارزیابی کرد و افزود: جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار متخصص در فارس در عرصه‌های طراحی، نظارت و اجرای خدمات عمرانی و ساخت و ساز فعالیت دارند. وی خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات حوزه فنی و عمرانی نگاهی به عرصه‌های جهانی داریم و در شرایط کنونی جامعه هدف ما بیشتر در حوزه خلیج فارس و کشورهای عمان و قطر است. نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از انعقاد قرارداد صدور خدمات مهندسی به کشورهای عراق، سوریه و ترکیه خبر داد و افزود: درآمد حاصل از صدور خدمات مهندسی می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای خام‌فروشی و فروش منابع طبیعی و فسیلی مانند نفت باشد.
 ارتقای سخت‌افزارها و سامانه جامع خدمات مهندسی
در ادامه این نشست خبری دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس از عزم راسخ برای ارتقای سامانه جامع خدمات مهندسی خبر داد. محمد بنان با تبریک فرا رسیدن اعیاد پرفروغ شعبانیه و روز مهندس بیان داشت: در حوزه ارتقای زیرساخت‌ها پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده؛ چنانکه سرورهای مستهلک سری 7 با نمونه‌های نسل دهم جایگزین شده‌اند. وی از خدماتی که در حوزه‌های سامانه شفافیت و ارتقای سامانه جامع خدمات صورت گرفته به نیکی یاد کرد و بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات ما در خصوص کمیته «بیم» است که برای ارتقای مهندسی در نظر گرفته شد. او با تشریح خدمات این دستاورد گفت: برای پیشرفت و تعالی خدمات مهندسی باید همسو با پیشرفت‌های جهانی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گام برداشت و زمینه شکوفایی استعدادهای جامعه توانمند مهندسین را پدید آورد.
براساس این گزارش شایان ذکر است اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در پایان این نشست خبری پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی