[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پشتیبانی از پژوهش، حمایت از نوآوری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز هم‌زمان با اعیاد پرفروغ شعبانیه افتتاح شد. آیین افتتاح مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک توسعه زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه با دانشگاه‌های شیراز با حضور استاندار فارس، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز و جمعی از مدیران ارشد شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 تمرکز بر توسعه زیرساخت‌هاست
استاندار فارس در این مراسم گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز به بهره‌برداری رسید. محمدهادی ایمانیه اظهار داشت: خلاقیت، نوآوری و قدرت تفکر که از سوی خداوند به بشر اعطا شده و مورد تأکید پیامران قرار گرفته است، باید در راه اعتلا و توسعه جامعه قرار گیرد. وی با اشاره به بازدید سردار سلامی از نمایشگاه دستاورد‌های علمی، افزود: دانشجویان صاحب ایده و خلاقیت نو در تمامی زیرساخت‌های نوین علمی هستند و حمایت از جامعه هدف مهم‌ترین اهداف دست‌اندرکاران ایران اسلامی است. استاندار فارس تصریح کرد: اگر به مراکز علمی و فناورانه بها دهیم، راه صدساله را از طریق میان‌بر به جایگاه برتر علمی دست می‌یابیم و در این مورد بر اساس سایت علمی کشور کانادا که رتبه علمی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سیر نزولی داشت، ‌هم‌اکنون با کمک این‌گونه مراکز در جایگاه ویژه‌ای در دنیا قرار گرفته‌ایم. ایمانیه بیان داشت: شهردای شیراز با همکاری دانشگاه‌های استان فارس، معضلات اجتماعی، به ویژه آسیب‌های اجتماعی، شامل اعتیاد، زنان و کودکان بد و بی‌سرپرست خانواده و نیز مقابله با بیماری‌های غیرواگیر سرطان، مرگ و میر ناشی از تصادف جاده‌ای، سکته مغزی و قلبی با روش خلاقانه و فناورانه را از طریق رویکرد علمی، عمرانی، اقتصادی‌‌، کار نرم‌‌افزاری، سفارش پژوهش و تجلیل از پژوهشگران علاوه بر افزایش‌ 20 و 30 سال طول عمر، نخبگان را از حالت ایزوله و افسردگی خارج و متحول می‌کند. وی اضافه کرد: پاکی، تمیزی، نظافت شهر و توسعه فضای ورزشی از دیگر مواردی است که استانداری فارس با تمام توان از آن حمایت و پشتیبانی می‌کند.
 حرکت در مسیر علم و فناوری
سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم اظهار کرد: از ۷۲ رویکرد که شورای اسلامی شهر شیراز تعریف کرده است، تعداد ۴ رویکرد را تدوین کرد که حرکت در مسیر علم و فناوری، شهر هوشمند، ارتباط با مراکز علمی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و نگاه بلند به توسعه از جمله این رویکردهاست. وی افزود: آنچه اتفاق می‌افتد، حاصل برنامه‌ریزی بلندمدت است که در شورای اسلامی شهر شیراز رقم خورد و انتظار می‌رود که در این مرکز حضور مراکز علمی را شاهد باشیم و در حوزه مدیریت شهری زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم تا شهری پیشرفته‌تر داشته باشیم و شیراز در تراز سومین حرم اهل بیت(ع) قرار بگیرد.
 توسعه زیرساخت‌ها پیگیری می‌شود
شهردار شیراز در آیین افتتاح مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز گفت: ایجاد چنین مراکزی باید نمونه‌ای از یک کار توسعه‌ای باشد تا سایر دستگاه‌ها نیز ایده تشکیل آن را در دستور کار قرار دهند. محمدحسن اسدی در آیین افتتاح مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز و هم‌زمان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک توسعه زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه با دانشگاه‌های شیراز، اظهار کرد: ساختمان فاوا شهرداری شیراز از سال ۹۵ ساخت آن با استاندارد لازم و به عنوان یک مرکز نوآوری و فناوری به روز آغاز شد. وی افزود: در کنار این ساختمان مرکز دیتاسنتر در حال تکمیل است و مرکز نوآوری آن اکنون افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.شهردار شیراز اضافه کرد: این مرکز می‌تواند نمونه‌ای از یک کار توسعه‌ای باشد تا سایر دستگاه‌ها نیز ایجاد و تشکیل چنین مراکزی را در دستور کار داشته باشند.اسدی با اشاره به اینکه موضوع نوآوری برای همه بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: در یک مقطع زمانی ارزیابی عملکرد هر کشور با حوزه فولاد و صنعت بود؛ اما در حال حاضر قریب به بیست سال است که کشورهای صنعتی تولید فولاد ندارند و در کشوری همچون ژاپن که کشوری فوق صنعتی است، امروزه تمرکز آن بر تهیه نرم‌افزار و حوزه فناوری است. وی با بیان اینکه ایجاد این مرکز به همت شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز صورت گرفته است، تصریح کرد: امروز زمان بسیار مهم است و تعیین‌کننده‌ترین آیتم در تصمیمات است. شهردار شیراز در پایان از شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست کرد تا در این مرکز حضور یابند و این مرکزی به عنوان مکانی برای تبادل اطلاعات باشد تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.
 حمایت از هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز در ادامه این مراسم افزود: احداث مرکز نوآوری در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر‌ حمایت از هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان احداث شده است. حجت رئیسی اضافه کرد: مرکز فناوری در زمینی به مساحت 500 مترمربع و با استفاده از هوش مصنوعی، کار نظارت بر باغات قصردشت شیراز به عنوان زیست‌بوم جهان را به صورت مجازی بر عهده دارد. این مسئول ابراز داشت: تجاری‌سازی ایده‌ها، فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌ها برای‌ توسعه واحدهای فناور و ارائه خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌های محلی، منطقه‌ای و ملی در حوزه‌های مرتبط، از جمله دیگر مزایای این مرکز است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی