[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نسخه کاغذی برگ ارجاع حذف می‌شود ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
پافشاری بیماران و درخواست‌های مکرر آنها برای ارجاع به پزشکان متخصص، حتی پیش از معاینه عمومی و اطلاع یافتن از نظر معالج عمومی، از دلایل کمبود فرم ارجاع است. در این راستا خبرنگار شیرازنوین به واکاوی موضوع پرداخت. 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این‌باره در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، مبنی بر گلایه‌های بیماران مراجعه‌کننده از نبود فرم ارجاع برای مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص عمومی تشریح کرد: هر پزشک خانواده تنها می‌تواند برای حداکثر 10 درصد از بیماران تحت پوشش خود، فرم ارجاع به پزشکان سطح دو را صادر کند و بر همین اساس، فرم ارجاع در بین پزشکان خانواده توزیع می‌شود؛ اما متأسفانه با باور نادرستی که در جامعه شکل گرفته، تعداد ارجاع‌ها بیش از مقدار مصوب اعلام شده است. همین امر موجب شده تا این نوع پزشکان با کمبود فرم ارجاع مواجه شوند. عباس رضاییان‌زاده افزود: بیماران بایستی بدانند، در صورت بروز هر نوع عارضه بیماری، پزشکان خانواده که به دانش علمی روز دنیا مجهز هستند و درمورد کلیه بیماری‌ها و روش‌های درمان آنها، دانش و آگاهی کامل دارند، قادرند تا 80 درصد از انواع بیماری‌ها را درمان کنند. بنابراین به بیماران توصیه می‌کنم که تشخیص را برعهده‌ پزشک خانواده درمانگر بگذارند. اگر پزشک عمومی معالج، بررسی یا درمان‌های تخصصی را ضروری بداند، آنگاه بیمار را به سطح دو ارجاع خواهد داد. بنابراین اصرار و درخواست‌های مکرر بیماران برای دریافت فرم ارجاع به پزشکان متخصص و فوق تخصص صحیح نمی‌باشد.
وی در ادامه خبر داد: با توجه به هزینه‌بر بودن انتشار فرم ارجاع و به منظور رفع مشکلات موجود نسبت به طراحی سامانه الکترونیکی فرم ارجاع اقدام کرده‌ایم و قرار است از ابتدای سال 1403 برای هم‌استانی‌ها از نسخه‌های تمام الکترونیکی رونمایی شود و نسخه‌های کاغذی برچیده شوند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی