[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هنر تعزیه دارای حرمت و اصالت است، روزنامه شیراز نوین

هنرهای نمایشی در شیراز قدمتی دیرینه دارد و هنرمندان مطرحی نیز در این شهر تربیت و به سطوح ملی معرفی شده‌اند. تعزیه به عنوان یکی از انواع هنرهای نمایشی نیز در شیراز همواره مورد توجه بوده است و هنرمندان مطرحی در این ژانر سعی در تبلیغ دین و تبیین مفاهیم دینی داشته‌اند. اینک در مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از این هنرمند پیشکسوت تجلل شد. حیدرپورفرد پیشکسوت تعزیه‌خوان با بیان اینکه شبیه‌پوشان در تعزیه لباس حضرت امام حسین(ع) و دیگر شبیه‌خوانان یا شمر را بر تن می‌کنند و باید بدانند که شأن و مقام والای امام حسین(ع) بایستی حفظ و حرمت گذاشته شود، گفت: متأسفانه بعضی‌ها این مهم را رعایت نکرده و با حرکات نمایشی غیرحرفه‌ای، لحظه شهادت این بزرگوار را نشان می‌دهند که دور از جایگاه آن حضرت است. وی با اشاره به اینکه پدران و اجدادش تاکنون چهارصد سال است که پرچم تعزیه را حفظ کرده و بالا نگه داشته‌اند، افزود: در این دو سال اخیر حرمت و جایگاه تعزیه اصیل دچار سردرگمی و بیراهه شده و اگر اینگونه ادامه یابد، من مجبور خواهم شد که هنر مقدس تعزیه را کنار بگذارم. علیرضا حیدرپورفرد که از نسل تعزیه‌خوانان قدیم شیراز به شمار می‌رود و نسلی از هنرمندان تعزیه را پرورش داده است، با بیان اینکه در ترویج و گسترش هنر تعزیه ایران مسئولان دخالت نمی‌کنند که به نظر می‌رسد باید در این راستا اقدام جدی شود، گفت: از دیگر سو باید گفت علی‌رغم اینکه بسیاری می‌اندیشند تعزیه گریه‌خیز است، این هنر فقط محدود به سوگواری نمی‌شود و بسیاری نمونه‌ها داریم که بر پایه رویدادهای آیینی شاد است.
این هنرمند تعزیه‌خوان افزود: متأسفانه تعزیه کشور در حد سوگواره تقلیل یافته و کار به جایی رسیده که در گورستان‌ها تعزیه‌خوانی می‌شود. حیدرپورفرد که خواستار تداوم اجرای تعزیه‌خوانی در طول سال است، عنوان کرد: سالی که در غرب به پیامبر اکرم(ص) اهانت شد، گروه تعزیه‌خوان ما در کشور فرانسه پرچم «نصر من الله و فتح قریب» را سردر یکی از کلیساها پاریس برافراشت و هنر تعزیه را برای علاقه‌مندان هنر ایران در کشور فرانسه اجرا کردیم. این هنرمند پیشکسوت در پایان خاطرنشان کرد: تعزیه از درون سوگواری‌های مذهبی برآمده و خود نیز جزئی از سوگواری به‌شمار می‌رود؛ اما رفته‌رفته با پیمودن مسیر تکاملی، انواع تعزیه‌ها حتی برای مراسم غیر عزاداری نیز به وجود آمده و جوانان و علاقه‌مندان بهتر است تا با مطالعه و آگاهی بیشتری به سراغ اجرای تعزیه و هنرهای زیرمجموعه آن بروند تا این میراث ارزشمند هنری دچار اختلال و بیراهه نگردد.
در انتهای این دیدار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، به پاس سال‌ها هنرنمایی در عرصه تعزیه و دیگر آیین‌های هنری مرتبط، لوح ویژه آیین صحبت یار را به علیرضا حیدرپورفرد اهدا کرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی