[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شرایطی که به خواب راحت شما کمک می‌کند، روزنامه شیراز نوین

رعایت نکات مربوط به بهداشت خواب روز پرانرژی و سلامت جسمی شما را تضمین خواهد کرد؛ البته شاید ایجاد عادات صحیح کمی زمان ببرد، ولی ارزشش را دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، بهداشت خواب روی کیفیت خواب تأثیر مستقیم دارد و یک خواب خوب روزی پرانرژی را به دنبال خواهد داشت؛ پس تا دیر نشده این نکات مهم را برای بهبود وضعیت خواب شبانه خود به کار ببرید:
۱- در ساعتی مشخص به رختخواب بروید
اگر ساعت خواب شما بسیار متغیر باشد، مثلاً یک شب ساعت ۱۰ بخوابید و یک شب تا پاسی از سحر بیدار بمانید، بدن را دچار نوعی سردرگمی یا به اصطلاح جت لگ، آشفتگی ساعت، خواهید کرد. این اتفاق نظم بیولوژیک بدن را دچار اختلال کرده و نه ‌تنها بر کیفیت خواب، بلکه بر گوارش هم تأثیر منفی می‌گذارد.
۲- صبح‌ها در یک ساعت ثابت بیدار شوید
شاید بگویید منظم کردن ساعت خواب با توجه به گرفتاری‌های روزمره دشوار است؛ پس تمرکز خود را روی تنظیم کردن ساعت بیداری بگذارید. مثلاً هر روز ساعت ۶ صبح از خواب بلند شوید تا بدن به مرور ساعت خواب را تنظیم کند. با تکرار این عادت خود به خود و در حدود ۸ ساعت قبل احساس خواب‌آلودگی خواهید کرد.
۳- از نور آبی پرهیز کنید
بخش آبی نور اسکیرین گوشی و تبلت روی آماده شدن مغز برای خواب تأثیر سو دارد. این را بارها شنیده‌اید و احتمالاً فیلتر آبی گوشی خود را هم فعال کرده‌اید، اما باز هم، حتی به بهانه مطالعه کتاب آنلاین، با گوشی به تخت می‌روید. راه حل پیشنهادی این است که جایی بخوابید که از پیریز برق دور باشد و این دشواری(برای شارژ گوشی یا تبلت) شما را از استفاده آخر وقتی از اسکیرین‌ها دور کند.
۴- برای بیدار شدن از ساعت زنگ‌دار استفاده کنید
یک ساعت مخصوص برای زنگ زدن و بیدار شدن تهیه کنید. برخی مدل‌های دیجیتال گویا هم هستند که با اعلام ساعت یا جملات انگیزشی کار را راحت‌تر می‌کنند؛ به هر حال بهانه دسترسی به گوشی را از خود دور کنید.
۵- اتاق خواب مخصوص خوابیدن است
ممکن است شما هم از اتاق خواب خود برای کار، مطالعه، خیاطی، تماشای تلویزیون و حتی خوردن غذا استفاده می‌کنید، اما باید بدانید این کار آرامش مغزی مورد نیاز برای به خواب رفتن را دچار مشکل می‌کنید. سعی کنید یک فضای مشخص و مختص به خواب داشته باشید تا هیجانات غیرمرتبط با خواب را از خود دور کنید.
۶- در فضایی خنک بخوابید
مطالعات علمی نشان داده‌اند فضای خنک باعث ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که تأثیر مستقیمی بر تنظیم زمان خواب دارد. پس از هوای تازه و خنک برای داشتن خوابی عمیق و مفید غافل نشوید. متخصصان بهترین دما را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌دانند.
۷- این خوراکی‌ها را بخورید
قبل از خواب از مصرف خوراکی‌های سنگین و یا محرک پرهیز کنید تا بدن زمان کافی برای متابولیسم داشته باشد و شما هم خواب راحتی را تجربه کنید. توصیه عمومی این است که دو تا سه ساعت قبل از خواب چیزی خورده نشود. سعی کنید تا عصر به بعد از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل قهوه خودداری کنید. خوردن ماست یا جرعه‌ای گلاب نیز از دستورات رایج در طب سنتی برای بهبود کیفیت خواب است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی