[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۱۰ مورد از سریع‌ترین قطارهای جهان، روزنامه شیراز نوین

روزیاتو/ در شرایطی که جهان با بحران تغییرات اقلیمی‌ روبه‌رو شده است، پروازهای کوتاه دیگر برای بسیاری از مسافران جذابیت ندارند. پدیده شرم پرواز (flygskam) که در اسکاندیناوی آغاز شد به سرعت الهام بخش بسیاری از مسافران برای کاهش اتکایشان به خطوط هوایی شده است. تا زمانی که چیزی عکس ‌این موضوع را ثابت کند، خطوط راه آهن سریع السیر مؤثرترین جایگزین برای سفر هوایی در سفرهای تا ۱۱۰۰ کیلومتری هستند. با نقل و انتقال مسافران در مراکز شهری با سرعت‌های بیش از ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت یا بیشتر، باعث شده که سفر با قطارهای سریع السیر ترکیبی از راحتی و سرعت را در اختیار مسافران قرار دهد. توانایی راه آهن برای انتقال تعداد زیادی از مسافران با سرعت بالا باعث شده که ‌این روش مسافرت به سرعت به یک گزینه مؤثرتر در مقایسه با مفاهیم تست نشده و کم ظرفیتی مانند ‌هایپرلوپ شود.
از دهه ۱۹۸۰، صدها میلیارد دلار در زمینه خطوط ریلی با سرعت و ظرفیت بالا در اروپا و آسیا سرمایه‌گذاری شده است، در شرایطی که Shinkansen در ژاپن و 
Train a Grand Vitesse) TGV) در فرانسه در ‌این زمینه پیشگام بوده‌اند. در دهه گذشته، چین به رهبر بلامنازع جهان در ‌این زمینه تبدیل شده و یک شبکه ۳۸,۰۰۰ کیلومتری از خطوط ریلی جدید را در گوشه و کنار ‌این کشور ساخته است. اسپانیا، آلمان، ‌ایتالیا، بلژیک و انگلیس نیز در حال توسعه شبکه ریلی اروپا با دیگر کشورها هستند که انتظار می‌رود تا دهه ۲۰۳۰ نیز ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۱۸، آفریقا اولین خط ریلی سریع السیر خود را با رونمایی از راه آهن البراق در مراکش به‌دست آورد و به نظر می‌رسد که مصر نیز تا پیش از پایان دهه ۲۰۲۰ به ‌این باشگاه کوچک بپیوندد.
در دیگر نقاط جهان نیز کره جنوبی، عربستان سعودی و تایوان در حال ساخت مسیرهای ریلی سریع السیر بوده و هند، تایلند، روسیه و ‌ایالات متحده نیز در میان کشورهایی هستند که مصمم شده‌اند تا خطوط ریلی جدیدی بسازند تا قطارها بتوانند بین شهرهای بزرگ با سرعت بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. بدین بهانه در ادامه ‌این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از سریع‌ترین قطارهای جهان در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم.
۱- Shanghai Maglev با سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت (چین)
سریع‌ترین قطار غیرنظامی ‌جهان بسیار منحصر به‌فرد است و تنها خط ارتباط ریلی کنونی جهان است که به جای استفاده از روش معمول چرخ‌های فولادی روی ریل‌های فولادی، مسافران را با استفاده از تعلیق مغناطیسی (مگالو) منتقل می‌کند.‌ این خط قطار سریع السیر که فرودگاه پودونگ در شهر شانگهای را به ‌ایستگاه راه آهن لونگ یانگ در مرکز شهر متصل می‌کند، دارای حداکثر سرعت تجاری ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ‌این مسیر ۳۰ کیلومتری را تنها در هفت دقیقه و نیم طی می‌کند. بر اساس تکنولوژی آلمانی، قطارهای مگالِو روی یک مسیر ریلی بالا آمده با سرعتی شبیه پرواز و بدون اتصال مستقیم با ریل حرکت می‌کنند و آهن‌رباهایی بسیار قوی باعث می‌شوند حرکتی بسیار نرم و بدون اصطکاک شکل بگیرد. به کمک استفاده از تجربه به‌دست آمده پس از یک دهه عملیات معمول، چین اکنون یک قطار مگالو بومی ‌با سرعت ۶۰۰ کیلومتر ساخته است و قصد دارد شبکه‌ای از قطارهای سریع السیر مگالو بسازد، از جمله خطی ریلی که شانگهای را به‌هانگژو متصل می‌کند.
۲- CR400 Fuxing با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (چین)
علاوه بر طولانی‌ترین شبکه خطوط راه آهن سریع السیر جهان، چین اکنون سریع‌ترین قطار برنامه‌ریزی شده در سیاره زمین را دارد. قطارهای CR400 Fuxing با سرعت حداکثری تجاری ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند اما با موفقیت توانسته‌اند در آزمایشات تا سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز پیش بروند. به عنوان شاهدی بر صنعت تکنولوژی راه آهنی در حال شکوفایی چین، قطارهای Fuxing از نسل پیشین قطارهای سریع السیر توسعه یافته‌اند که بر اساس تکنولوژی وارداتی از اروپا و ژاپن ساخته شده بودند.
با ۱۶ واگن و حداکثر ظرفیت ۱,۲۰۰ مسافر، ‌این خانواده خارق‌العاده از قطارها مملو از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خلاقانه و مدرن است، از جمله سرگرمی‌ در حالت نشسته، نمایشگرهای شیشه‌ای هوشمند، شارژ بی سیم دستگاه‌های هوشمند، کابین‌های هوشمند و حتی نسخه‌هایی که برای شرایط آب و هوایی نامساعد و عملیات خودکار طراحی شده که آخرین مورد تنها قطار سریع السیر اتوماتیک جهان است. نسخه سریع‌تر CR400 در حال حاضر در مسیرهای پکن-شانگهای- هنگ کنگ و پکن- ‌هاربین به کار گرفته می‌شوند.
۳- ICE3 با سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت (آلمان)
برند شناخته شده آلمانی InterCity Express) ICE) شامل گروه بزرگی از هواپیماهای سریع السیر است که در مسیرهای مختلفی در ‌این کشور به کار گرفته می‌شوند. اما، سریع‌ترین عضو خانواده «کرم سفید» یک قطار به نام ICE3 است که ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و از سال ۱۹۹۹ فعالیت می‌کند. ‌این ماشین آلات مجلل و مدرن برای مسیر ۱۸۰ کیلومتری خط راه آهن سریع السیر کلن-فرانکفورت ساخته شده و از سال ۲۰۰۲، زمان سفر بین ‌این دو شهر را از دو ساعت و ۳۰ دقیقه به تنها ۶۲ دقیقه کاهش داده‌اند. سرعت عملیاتی نرمال ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است اما قطارهای ICE3 می‌توانند تا سرعت ۳۳۰ کیلومتر در صورت دیر کردن نیز بالا بروند. سرعت حداکثری ۳۶۸ کیلومتر بر ساعت در تست‌ها نیز به دست آمده است.
نکته کلیدی در عملکرد قطارهای ICE3 ، در واقع، ۱۶ موتور برقی است که در سراسر هشت واگن تقسیم شده‌اند و ۱۱,۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. ناوگان قطارهای ICE3 در مسیرهای طولانی متعددی در آلمان فعالیت داشته که شامل مسیرهای بین‌المللی شده و شهرهای بزرگ آلمان را به پاریس، آمستردام و بروکسل متصل می‌کنند. طراحی به کار رفته در ‌این قطارها، اصول پایه خانواده قطارهای سریع السیر «Velaro» متعلق به زیمنس را تشکیل می‌دهد که نمونه‌هایی از آن‌ها به اسپانیا، روسیه، ترکیه، چین و همچنین Eurostar برای نسل دوم قطارهای بین المللی‌اش فروخته شده است.
۴- TGV با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (فرانسه)
فرانسه برای مدت طولانی دارنده رکورد سریع‌ترین قطار جهان برای قطارهای معمولی بوده است که با سرعت خیره کننده ۵۷۴.۸ کیلومتر بر ساعت در ۳ آوریل ۲۰۰۷ به ثبت رسید. با سرعت ۱۵۰ متر بر ثانیه که تقریباً دو برابر حداکثر سرعت برنامه‌ریزی شده سرویس‌های قطار موسوم به Train a Grand Vitesse)TGV) است، ‌این قطار به عنوان پیشگام تکنولوژی راه آهن سریع السیر شناخته می‌شود. اولین شبکه سریع السیر اختصاصی اروپا هنوز هم بهترین و موفق‌ترین خط راه آهن اروپاست و خارج از مرزهای فرانسه نیز استقبال خوبی از آن شده است.
صنعت راه آهن فرانسه به طور مداوم مرزهای آنچه می‌توان با قطارهای معمول به‌دست آورد را از زمان جنگ جهانی دوم جابه‌جا کرده است و در سال‌های ۱۹۵۵، ۱۹۸۱ و ۱۹۹۰ به ترتیب رکوردهای سرعت ۳۳۱، ۳۸۰ و ۵۱۵.۳ کیلومتر بر ساعت را شکسته است. امروزه، خطوط راه آهن سریع السیر فرانسه از پاریس به لیون، مارسی، بوردو، نانت، استراسبورگ، لیل، بروکسل و لندن کشیده شده است که با سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت در برخی مسیرها حرکت می‌کند.
در ۴۰ سال گذشته، با توسعه شبکه ریلی، ‌این قطارها چندین توسعه نسلی را تجربه کرده اند. TGV نارنجی نمادین و مشهور دهه ۱۹۸۰ راه را برای قطارهای پیشرفته‌تر و با سرعت و ظرفیت بالاترِ Duplex باز کرده‌اند که توانایی کار کردن در کشورهای همسایه مانند آلمان، سوییس و اسپانیا را نیز دارند. خطوط ریلی سریع السیر فرانسه یک موفقیت صادراتی بزرگ نیز هست و تکنولوژی TGV در سه دهه گذشته به کشورهای اسپانیا، کره جنوبی، تایوان، مراکش،‌ ایتالیا و ‌ایالات متحده نیز فروخته شده است.
۵- JR East E5 با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (ژاپن)
ژاپن مفهوم خطوط ریلی سریع السیر جدید را در سال ۱۹۶۴ به جهانیان معرفی کرد و همچنان در ‌این زمینه یک رهبر است که مرزهای سرعت، ظرفیت و امنیتی را در خطوط شینکانسن خود همواره جابه‌جا می‌کند. در حالی که اغلب قطارهای شینکانسن در سرعت‌های حداکثر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، قطار گلوله‌ای E5 خطوط ریلی شرقی ژاپن با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت فعالیت می‌کند که در مسیر موسوم به 
Tohoku Shinkansen در شمال ‌این کشور از توکیو تا شین- اوموری فعال است. هر قطار دارای ۷۳۱ صندلی و ۳۲ موتور برقی القائی است که ۱۲,۹۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. قطارهای E5 که از یک آلیاژ آلومینیومی ‌سبک وزن ساخته شده‌اند به حالت «تعلیق فعال» می‌رسند که به آن‌ها امکان می‌دهد با سرعت‌های بالاتری از مسیرهای منحنی عبور کنند. دماغه طولانی فوق العاده ‌این قطارها برای کاهش شکستن مرز صوتی طراحی شده اند که هنگام ورود قطارها به تونل‌ها با سرعت‌های بالا خلق می‌شود. از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۵۹ دستگاه از‌این قطارها معرفی شده و از سال ۲۰۱۶ در شمال اوموری در خطوط ریلی 
Hokkaido Shinkansen نیز به کار گرفته شده‌اند که از طریق تونل زیرآبی ۵۴ کیلومتری Seikan Tunnel در زیر تنگه تسوگارو به جزیره هونشو متصل می‌شود.
۶- Al Boraq با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (مراکش)
اولین و تاکنون تنها خط ریلی سریع السیر اختصاصی آفریقا در نوامبر ۲۰۱۸ رونمایی شد که شهر بندی تانگیز را در مراکش به کازابلانکا متصل می‌کند. ‌این قطار سریع السیر که با الهام از مرکب افسانه‌ای «بُراق» که پیامبر اسلام را به معراج برد نام‌گذاری شده، اولین فاز از برنامه‌ریزی ۱,۵۰۰ کیلومتری دولت مراکش برای یک شبکه سریع السیر ریلی است. قطارهای برقی دو طبقه ‌این خط که مشتقی از TGV Euroduplex ساخت فرانسه هستند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت در یک مسیر خاص ۱۸۶ کیلومتری بین تانگیر و کنیترا حرکت می‌کنند.
همچنین ‌این پروژه ۲ میلیارد دلاری شامل یک نسخه به‌روزرسانی شده از مسیر کنونی ۱۳۷ کیلومتری بین ربط و کازابلانکا برای سرعت‌های بالاست که طول سفر از یک انتها به انتهای دیگر مسیر را از ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه به تنها ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش داده است. زمانی که خط جدید اختصاص یافته به کازابلانکا رونمایی شود، زمان سفر در‌این مسیر به ۹۰ دقیقه کاهش خواهد یافت. البراق رکورد سرعت در مسیرهای ریلی آفریقا را نیز در اختیار دارد و در جریان تست‌های پیش از سرویس در سال ۲۰۱۷، یکی از ۱۲ قطار ساخته شده توسط کمپانی Alstom توانست به سرعت ۳۵۷ کیلومتر بر ساعت در خط جدید برسد که بیش از دو برابر سرعت سریع‌ترین قطار موجود در قاره آفریقا بعد از خود است.
۷- AVE S-103 با سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت (اسپانیا)
اسپانیا در سال ۱۹۹۲ با استفاده از تکنولوژی TGV وارد شده از فرانسه به جرگه اعضای باشگاه قطارهای سریع السیر پیوست. از آن زمان به بعد،‌ این کشور قطارهای سریع السیر خودش را توسعه داده و طولانی‌ترین شبکه ریلی اروپا برای قطارهای سریع السیر را ساخته است که از مادرید به سویا، مالاگا، والنسیا، گالیسیا و بارسلونا می‌رود و تمام ‌این شهرها را به هم متصل کرده است. AVE که مختصر عبارت Alta Velocidad Espana به معنای سریع السیر اسپانیایی و البته واژه‌ای اسپانیایی به معنای پرنده است، معمولاً در سرعت تجاری حداکثر ۳۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند. گل سر سبد ‌این ناوگان قطارهای S-102 Talgo و S-103 Velaro هستند، که دومی ‌آن‌ها یک نسخه قوی تر از ICE3 آلمانی است.
قطارهای S-103 که برای حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر و ظرفیت ۴۰۴ صندلی تأیید شده‌اند، دو شهر بزرگ اسپانیا را سرویس رسانی می‌کنند در حالی که از قطارهای بومی‌سریع السیر Talgo S-102 نیز کمک می‌گیرند. در جولای ۲۰۰۶، یک قطار S-103 توانست رکورد اسپانیا را با ۴۰۴ کیلومتر بر ساعت سرعت بشکند که در زمان خود رکورد جهانی برای یک قطار مسافربری تجاری بدون تغییرات ساختاری و روزآمدسازی شده بود. برای دهه‌های بسیار، خطوط ریلی اسپانیا به خاطر سرعت‌های پایین و تأخیرهای طولانی شناخته می‌شدند اما در طی ۳۰ سال گذشته، AVE توانسته سفر در مسافت‌های طولانی در‌این کشور را تغییر داده و با شبکه‌ای ریلی که بار دیگر تمام نقاط ‌این کشور را در بر می‌گیرد، به نظر می‌رسد که ‌این تحول همچنان ادامه داشته باشد.
۸- KTX با سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت (کره جنوبی)
از سال ۲۰۰۴، کره جنوبی به سرعت خطوط ریلی سریع السیر خود را توسعه داده و خطوط ریلی کلاسیک را دور زده است، جایی که عوارض ناهموار زمین باعث شده زمان سفر طولانی و غیررقابتی باشد. با شروع از مسیر سئول به بوسان در سال ۲۰۰۴، قطارهای KTX می‌توانند تا سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند اما محدوده معمول آن سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است. اولین نسل از قطارهای KTX-I که بر اساس تکنولوژی فرانسوی TGV ساخته شده بودند، زمان سفر بین سئول و بوسان را تقریباً نصف کرده و از چهار ساعت به تنها دو ساعت و ۱۵ دقیقه کاهش داده‌اند. کره جنوبی یکی از معدود ۴ کشورهای جهان است که در کنار فرانسه، ژاپن و چین توانسته قطاری با توانایی حرکت با سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت توسعه دهد. یک نمونه اولیه از نسل جدیدی از هواپیماهای سریع السیر به نام HEMU-430X در سال ۲۰۱۳ به سرعت ۴۲۱.۴ کیلومتر بر ساعت رسید و توانست رکورد قبلی قطارهای سریع السیر کره را که با سرعت ۳۵۲.۴ کیلومتر بر ساعت توسط قطار نسل دومی‌KTX HSR-350x  به ثبت رسیده بود بشکند.
تازه‌ترین قطارهای سریع السیر کره جنوبی از تکنولوژی بومی ‌استفاده کرده و دارای کابین‌هایی با عایق فشار و شیشه‌های سه لایه برای کاهش نویز و از بین بردن حس ناخوشایند تونل‌های بی‌شمار در مسیر برای مسافران هستند. با بیش از دو سفر در هر ساعت در مسیرهای اصلی و قطارهایی با بیش از ۲۰ واگن، KTX یک سیستم حمل و نقل گروهی سریع السیر است که صدها میلیون مسافر را سالانه حمل می‌کند. قطارهای KTX سئول را به گوانگجو، موکپو و یئوسو در جنوب کشور و گانگنیونگ در شمالی‌ترین نقطه کشور نیز متصل می‌کنند که مسیر دوم برای استفاده در مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ در سال ۲۰۱۸ توسعه یافت.
۹- Trenitalia ETR1000 با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (ایتالیا)
قطارهای سریع السیر خط Frecciarossa (تیر سرخ) راه آهن دولتی ‌ایتالیا در سال ۲۰۱۷ و به عنوان پاسخی به یک رقیب جدید خصوصی معرفی شدند. ‌این قطارها که برای سرعت حداکثر ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده بودند کاملاً توانسته‌اند در حد و اندازه‌های نامشان باشند و با طراحی باریک و نوک تیز شبیه تیرِ کمان، ۱۰,۰۰۰ اسب بخار نیرو و عملکردی خیره کننده، از بهترین و سریع‌ترین قطارها در نوع خود در اروپا هستند. اگر چه ‌این قطارها تنها مجوز حرکت تا سرعت حداکثری ۳۶۰ کیلومتر در سرویس مسافری را دارند، یک قطار از آن‌ها در مرحله تست در سال ۲۰۱۶ توانست به سرعت ۳۹۴ کیلومتر بر سرعت نیز برسد.
این قطارهای ۲۰۰ متری دارای ۴۵۷ صندلی در ۴ کلاس بوده که از راحت استاندارد تا بیزینس، پرمیوم و ریاستی متفاوت بوده و گزینه آخر تنها ۱۰ صندلی راحتی درازکش با خدمات ویژه است. سرویس ریلی تیر سرخ در سراسر شبکه ریلی سریع السیر T شکل‌ایتالیا فعال است و شهرهای تورین، میلان و ونیز در شمال کشور را به شهرهای بولونیا، فلورانس، رم و ناپل در جنوب متصل می‌کند. برنامه حرکت نرمال بخش تجاری تنها مجوز سرعت تا حداکثر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد اما همین سرعت نیز مسافرت بین شهری را در‌ایتالیا دگرگون ساخته و سهم بازار ریلی را به مقدار قابل توجهی در مسیرهای کلیدی مانند میلان به رم افزایش داده و نقش تعیین کننده‌ای در سقوط اخیر خطوط ملی هوایی Alitalia داشته است.
بعد از تست‌های گسترده در دو سال اخیر، راه آهن ملی‌ایتالیا در سال ۲۰۲۲ در مسیر میلان به پاریس به رقابت با TGV فرانسوی‌ها رفته و قطارهای ‌ایتالیایی تیر سرخ می‌توانند جایگزین مناسبی برای TGVهای قدیمی ‌فرانسه باشند. تعداد بیشتری از‌این قطارهای مدرن به اسپانیا تحویل داده شده است، جایی که باید با قطارهای بومی‌AVE و Ouigo Espana در مسیرهای سریع السیر متصل به مادرید رقابت کنند.
 ۱۰- Haramain High Speed Railway با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (عربستان سعودی)
گرمای طاقت فرسا و طوفان‌های شن نمی‌تواند فضایی ‌ایدئال برای یک قطار برقی سریع السیر پیچیده به نظر برسد اما خطوط راه آهن سریع السیر حرمین 
(Haramain High-Speed Railway (HHR) عربستان سعودی، شهرهای مقدس مکه و مدینه را با سرعت تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به هم متصل کرده است. با استفاده از ۳۵ قطار اسپانیایی Talgo که به طور ویژه برای کار در شرایط بیابانی و دماهای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند، ‌این مسیر ۴۵۰ کیلومتری تنها در عرض دو ساعت طی می‌شود. هر قطار دارای ۱۳ واگن به ظرفیت ۴۱۷ نفر در کلاس اکونومی‌ یا بیزینس است و HHR ظرفیت سالانه حمل و نقل ۶۰ میلیون مسافر را داراست. این توانایی قابل توجه در جریان مراسم حج به بوته آزمایش گذاشته می‌شود که در جریان آن بیش از دو میلیون مسلمان از سراسر جهان از ‌این دو شهر مقدس مسلمانان دیدن می‌کنند. از زمان رونمایی از خط ریلی HHR در سال ۲۰۱۸، ‌این خط به یک وسیله مسافرت محبوب برای سفر بین شهرهای مکه و مدینه تبدیل شده است که غیرمنتظره نیز نیست وقتی بدانید سفر جاده‌ای بین ‌این دو شهر ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی