[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فواید روزه‌داری برای سلامتی بدن، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی، روزه‌داری در کنار فضایل معنوی، آثار جسمانی مفیدی برای بدن دارد که مهم‌ترین آنها پاکسازی بدن از مواد زائد انباشته‌شده است. به گزارش مشرق، دکتر فاطمه محجوب با اشاره به اینکه روزه‌داری یک فضیلت عبادی است که آثار و برکات جسمانی و معنوی فراوان دارد، خاطر نشان کرد: در بعد سلامت روان ورای ارتباط خالق و مخلوق، انس و الفتی شکل می‌گیرد که نور امید و توکل و توسل را در وجود انسان زنده می‌کند و کمتر کسی از تنهایی شکوه می‌کند و اضطراب و افسردگی می‌گیرد.
وی ادامه داد: در جامعه کنونی، اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع متابولیک محسوب می‌شود که منجر به افزایش فشارخون، چربی خون و قند خون می شود؛ این افزایش غیرطبیعی در پارامترهای متابولیکی نیازمند تعدیل برنامه‌های غذایی است که با کاهش ورودی غذا به بدن، کنترل شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ساعات روزه‌داری، بدن جهت تأمین کالری مورد نیاز خود ابتدا از قندها و سپس از چربی‌ها به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و بدین‌ترتیب چربی و قند خون می‌تواند کاهش یابد، تصریح کرد: مطالعات مختلفی نشان داده روزه‌داری در بهبود شاخص توده بدنی، فشارخون و قند خون نقش مثبتی داشته است و آثار جسمانی روزه‌داری نیازمند رعایت آداب غذایی مبتنی بر اصول حفظ سلامتی است که انسان بتواند حداکثر بهره‌مندی را از فواید آن داشته باشد. وی با بیان اینکه رعایت تدابیر طب ایرانی زیر در ماه مبارک رمضان توصیه می شود، گفت: بدن ما به غذاهای متنوعی نیاز دارد، اما همه غذاها را نباید در یک وعده میل کرد. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی غذاها زودهضم هستند و برخی دیرهضم؛ لذا خوردن مواد غذایی متنوع در یک وعده باعث سوهاضمه می‌‌شود؛ بنابراین بهتر است در فاصله زمانی منظم بین افطار تا سحر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها را بسته به نوع آنها قرار داد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان نباید با معده پر خوابید، اظهار کرد: بلافاصله بعد از خوردن سحری و یا بعد از خوردن شام نخوابید و حداقل ۴۵ دقیقه فاصله زمانی رعایت شود؛ رعایت این اقدام موجب بهبود گوارش غذا و جلوگیری از ریفلاکس یا برگشت غذا می‌شود. وی تأکید کرد: از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ و سوهاضمه می‌شود در وعده سحر و افطار پرهیز کنید.دکتر محجوب بیان کرد: در وعده افطار یک نوشیدنی گرم و شیرین در ابتدا مانند دمنوش گل محمدی، بابونه، دارچین، چای کم‌رنگ‌ و یا آب گرم با خرما، کشمش و یا مویز توصیه می‌شود و باید از نوشیدن آب سرد، دوغ و نوشیدنی گازدار ب در وعده افطار پرهیز شود؛ علاوه بر این نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خوردن افطاری آب و سایر نوشیدنی را می‌توان میل کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی