[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

غار شاپور ثبت ملی شد، روزنامه شیراز نوین

غار شاپور ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به ثبت ملی مجموعه غار شاپور و تنگ چوگان بیشاپور گفت: به‌منظور حفظ انسجام و یکپارچگی مجموعه عناصر ساسانی شهر بیشاپور، بستر طبیعی این مجموعه شامل چشمه، رودخانه، غار و دره مشرف‌ به تنگ چوگان ملی شدند. به گزارش ایسنا، محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه غارها از جمله پدیده‌های ژئوتوریستی بسیار باارزش هستند که هرساله میلیون‌ها گردشگر و محقق در سراسر دنیا از آنها بازدید می‌کنند، افزود: غار شاپور در نزدیکی شهر تاریخی بیشابور و در دیواره جنوبی دره‌ای وسیع به نام تنگ چوگان واقع‌ شده که قسمت شمالی تاقدیس دشتک (کوه شاپور) است و به دلیل قرار گرفتن مجسمه شاپور بر دهانه آن به غار شاپور معروف شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: رودخانه شاهپور با ارتفاع ۸۵۰ متر، از وسط تنگ چوگان عبور می‌کند و در واقع رودخانه شاپور به‌عنوان یک منبع عظیم تغذیه آب موجب شده است که سیستم توسعه‌یافته‌ای از غار که حداقل از رودخانه تا غار شاپور امتداد داشته است، تشکیل شود؛ بدین ترتیب غار شاپور در موقعیت کنونی، باقی‌مانده سیستم غار بسیار توسعه‌‌یافته‌ای بوده است که در طول زمان و در اثر فرایندهای فرسایشی از میان ‌رفته و اکنون تنها قسمت انتهایی آن باقی ‌مانده است. ثابت اقلیدی با بیان اینکه غار شاپور یکی از چندین غاری است که در قسمت غرب تنگ چوگان قرار گرفته‌اند، گفت: غار سمت چپ به غار مادر شاپور معروف است و غار سمت راست غار مرمر نامیده می‌شود. طول این غار یک‌هزار و ۸۱۵ متر و عمق غار از دهانه اول ۳۹- و از دهانه دوم ۱۰۳- است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس افزود: غار شاپور در تنگ چوگان در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان کازرون به شمار می‌رود و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.
به گزارش ایسنا، غار از آهک کارستی تشکیل ‌شده و تنوع درجه حرارت در قسمت‌های مختلف غار، تنوع رسوبات آهکی، تنوع رطوبت، تغییرات باد، تغییرات سایه‌روشن‌ها، وجود شعاع‌های کوچک نور در قسمت‌هایی که با فضای بیرون ارتباط دارند و بسیاری از شاهکارهای شناخته و ناشناخته طبیعت، همگی به پیدایش یک مجموعه اثر طبیعی منحصربه‌فرد منجر شده است.
پدیده‌های ژئومورفولوژیکی موجود در این غار عبارت‌اند از: استالاگمیت، استالاگتیت، ستون و فلاوستون و... . آثار باستانی دیوارهای ساخته شده از سنگ‌های نتراشیده و ساروج در زیر دهانه ورودی غار نشان می‌دهد که در زمان‌های قدیم از طریق تراس‌هایی که روی یکدیگر قرار گرفته بودند، به غار دسترسی داشته‌اند. امروزه با بالا رفتن از ۲۳۰ پله سنگی ساخته‌شده می‌توان به غار رسید. دو مسیر از مرکز استان فارس به ‌طرف غار شاپور وجود دارد که یکی محور مواصلاتی شیراز- قائمیه به سمت غرب است و مسیر دیگری از محور مواصلاتی شیراز- کازرون است.
با مطالعه عمیق‌تر در زمینه ژئومورفولوژی هیدرولوژی مجموعه ثبت جهانی محور ساسانی فارس، معیارهای اصالت اثر تقویت ‌شده و با ثبت طبیعی آنها علاوه بر تقویت جاذبه‌های گردشگری، می‌توان به معرفی هرچه بیشتر و حفاظت هرچه تمام‌تر از آثار مزبور پرداخت. ثبت طبیعی ملی مجموعه غار و تنگ چوگان گام مهمی در جهت معرفی و حفاظت هرچه بیشتر از شهر باستانی بیشابور و ارزش‌های طبیعی- فرهنگی آن است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی