[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

لباس سبز بر تن میراث فارس، روزنامه شیراز نوین

غرس نهال در محوطه‌ مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی شاخص فارس مانند سعدیه، حافظیه، مجموعه تخت‌جمشید و پاسارگاد انجام شد. سامان‌دهی فضای سبز و گل‌کاری نیز در این اماکن گردشگرپذیر در حال اجراست و آن‌طور که مسئولان میراث‌فرهنگی فارس می‌گویند، تا پیش از آغاز تعطیلات نوروز سروسامان می‌گیرد.
علاوه بر این، به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس به مناسبت هفته درخت‌کاری، نهال‌های متعددی در برخی از اماکن تاریخی و گردشگری استان کاشته و محوطه‌های این میراث تاریخی نیز پاک‌سازی 
شد.
کاشت سروهای جوان در مجموعه جهانی پاسارگاد
پاسارگاد یکی از ۱۴ میراث جهانی فارس است که بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و در کنار حافظیه و تخت‌جمشید از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری فارس است.
میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی شامل آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروان‌سرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
یکشنبه در پایان هفته درخت‌کاری، کاشت نهال در محوطه این مجموعه جهانی و گردشگرپذیر آغاز و ۶۰ نهال سرو در این محوطه غرس شد.
محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: انجمن‌های دوستداران میراث‌فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌‌زیست فارس در کاشت درخت در مجموعه پاسارگاد همکاری 
کردند.
پس از آن آیین پاک‌سازی محوطه جهانی پاسارگاد نیز در آستانه نوروز با همراهی دوستداران محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی فارس اجرا شد تا این مجموعه جهانی با آراستگی به استقبال میهمانان نوروزی برود.
کاشت ۵۰ نهال بر آرامگاه شیخ اجل
این هفته ۵۰ نهال نیز در آرامگاه شیخ اجل سعدی کاشته شد تا سعدیه شیراز پس از مرمت، به سرسبزی درخت‌های نوکاشته نیز مزین شود.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، این نهال‌ها را در آیینی نمادین کودکان کاشتند و با ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی به آنها همراه شد.
محمد ثابت اقلیدی گفت: سامان‌دهی فضای سبز مجموعه فرهنگی سعدی در حال انجام است و تا پیش از آغاز تعطیلات نوروزی پایان می‌یابد.
او افزود: سامان‌دهی فضای سبز سعدیه و گل‌کاری در آن با همکاری‌های خوب شهرداری منطقه سه در حال انجام است.
آن‌طور که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت، آب‌نماهای سعدیه نیز تعمیر و رنگ‌آمیزی می‌شود تا در ایام نوروز مهیای خیل علاقه‌مندان باشد.
گل‌آرایی آرامگاه حافظ شیرازی
آرامگاه لسان‌الغیب در صدر پربازدیدهای گردشگری فارس است و همواره یکی از اهداف گردشگران و جهان‌گردان مهمان شیراز بوده است.
حافظیه شیراز در طی سال‌ها، در میان اماکن گردشگرپذیر شاخص بوده است؛ به عنوان نمونه بر اساس آمارها در پنج روز نخست تعطیلات نوروزی گذشته، ۱۸۵هزار و ۸۸۰ نفر از آن بازدید کردند. سامان‌دهی فضای سبز و گل‌آرایی محوطه آرامگاه حافظ نیز در حال انجام است و به گفته ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس، این روند با همکاری بسیار خوب شهرداری منطقه در حال انجام است و در روزهای آینده به سرانجام می‌رسد.
کاشت درخت گردشگری و نوروز در سعدیه و تخت‌جمشید
در این هفته علاوه بر نهال‌کاری در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگیِ بیان‌شده، ۲ آیین نمادین درخت‌کاری نیز برگزار شد؛ جایی که درخت گردشگری در سعدیه کاشته شد و نهال نوروز در مجموعه تخت‌جمشید غرس شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار کرد: این برنامه با هدف ترویج و توجه مردم نسبت به حفظ میراث طبیعی و تاریخی به عنوان سرمایه‌های ملی استان فارس برگزار شد. علاوه بر این در هفته درخت‌کاری، محوطه تخت‌جمشید را اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد، دوستداران محیط‌‌زیست، پاکبانان و کارکنان مجموعه جهانی تخت‌جمشید به‌منظور ایجاد منظر و محیطی تمیز و زیبا با رویکرد فرهنگ‌سازی درخت‌کاری کردند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی