[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

دغدغه پاسداشت طبیعت در کوی دنا، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین- گروه خبر 
هویت کلان‌شهر شیراز همیشه مبتنی بر فضای سبز و طبیعت روح‌نواز بوده است. در دهه‌های اخیر نیمی از باغ‌های شیراز از میان رفته‌اند و روند اضمحلال درختان با شیب‌های کم و زیادی تداوم داشته است.
در این میان حفظ باغات به عنوان ریه تنفسی شهر شیراز به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح بوده است؛ باغاتی که در طول سال‌ها از تعداد و وسعت آنها کم شده و حالا کار به جایی رسیده که کوچک‌ترین تغییرات در آنها منجر به واکنش‌های مردمی می‌شود.
حساسیت‌های مردمی برای حفظ باغات به پایداری آنها کمک می‌کند و این در حالی است که عده‌ای سودجو برای تغییر کاربری در باغات دست به اقداماتی نظیر خشکاندن، سوزاندن و... می‌زنند تا به هر نحوی جای درختان با ساختمان‌های بلندمرتبه عوض شود.
خوشبختانه با گزارش‌های مردمی، دستگاه‌های نظارتی نظیر دادستانی و شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول با وامداری از دغدغه‌های مردمی و برای پاسداشت قانون به میدان عمل آمده و از تغییر کاربری غیرمجاز باغات پیشگیری 
می‌کنند.
در همین راستا تغییر کاربری باغات در نزدیکی بیمارستان دنا شیراز منجر به حساسیت و نگرانی‌هایی برای اهالی فرهنگ‌مدار و طبیعت‌دوست شیراز شده است.
بر اساس آنچه گزارش شده، باغی با وسعت سه‌هزار و پانصد مترمربع که در مجاورت این مرکز درمانی به بیمارستان دنا واگذار شده بود، تخریب شده و در دست ساخت و ساز به عنوان بخشی از بیمارستان است. مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که تمامی درختان از میان رفته‌اند و خاک‌برداری‌های وسیعی در این مکان انجام شده و عملیات عمرانی تا مرحله فونداسیون اجرا شده است. اهالی ساکن در این منطقه می‌گویند: واگذاری باغ در کنار بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بود، اما به راحتی این درختان تخریب شدند و ساخت و ساز در مراحل زیرزمینی به عمق ۱۵ مترمربع انجام می‌شود.
برخی از اهالی نیز معتقد هستند، تخریب این باغ و ساخت و ساز در نهایت با هدف ایجاد درمانگاه برای بیمارستان خصوصی دناست و شاید چندطبقه از آن به پارکینگ اختصاص یافته و مابقی در راستای احداث درمانگاه مورد استفاده قرار گیرد.
بر همین اساس، درخواست‌های مردمی بر این است که شهرداری شیراز به عنوان متولی حفظ باغات و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم، همچون همیشه به این پروژه با قدرت ورود کرده و تخلفات احتمالی صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهد. به گفته ساکنان کوی دنا، این باغ در زمره باغات گروه یک قرار داشته و تخریب آن غیرقانونی بوده است. اهالی کوی دنا این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تخریب و خاک‌برداری به حدود عمق ۱۵ مترمربع با اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است؟ ذکر این نکته لازم است که مسئولان ارشد کشور و استان همواره محیط‌زیست و طبیعت را مقدم بر توسعه می‌دانند و با ارائه توضیح پیرامون این پرونده، دغدغه‌های مردمی برطرف خواهد شد. بنا بر مواردی که از آنها یاد شد، ورود دستگاه‌های نظارتی به این پرونده و تنویر افکار عمومی نقش ارزنده‌ای در صیانت از باغات شیراز خواهد داشت.
در پایان در نظر داشته باشیم که هویت شیراز بر مراکز خرید مرمرین و تقاطع‌های چندسطحی و آسمان‌خراش‌ها استوار نیست؛ بلکه جهانیان به شیراز می‌آیند تا در کوچه‌باغ‌ها و در پرتو طبیعت به آرامش برسند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی