[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

موافق فیلترینگ نیستم، روزنامه شیراز نوین

عضو مجمع تشخیص نظام با تشریح دیدگاه‌هایش درباره موضوعاتی چون شکاف نسلی، فضای مجازی و نظام بودجه‌ریزی، از لزوم تغییر ساختار سیاسی کشور سخن گفت. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اغتشاشات اخیر و اینکه این حوادث برخاسته از گسل‌ میان نسلی و در ادامه فعال شدن سایر شکاف‌هاست، گفت: تعبیر گسل‌های نسلی را چند دهه است می‌شنوم. به نظرم شاهد گسل‌های نسلی نیستیم؛ بلکه در شرایط کرونایی دو تا سه سال گذشته ارتباط دانش‌آموزان و دانشجویان با مراکز آموزشی از طریق فضای مجازی برقرار شد که عملاً دست بیگانگان بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فضای مجازی، فضای ویژه‌ای است. بسیاری از خانواده‌ها بر این فضا مسلط نیستند و این موضوع موجب شد معلم نتواند نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کند. در این شرایط فضای جامعه، دانشگاه و مدرسه و خانواده هم نتوانست نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کنند و آنچه توانست تأثیرگذار باشد همین فضای مجازی بود که قوه قاهر و غالب آن دست بیگانگان است.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: درصد اندکی از فضای مجازی در اختیار خانواده، نهاد آموزش و حاکمیت است و اکنون که دیگر کرونا همه گیر نیست، مدرسه و دانشگاه برای دانش آموزان و دانشجویان تبدیل به محیطی بیگانه شده است.
وی ادامه داد: بنابراین مسئله گسل‌ بین‌نسلی موضوعیتی ندارد؛ بلکه به اعتقاد من اتفاق خاصی افتاده است و در شرایط جدید «دیگران» توانسته‌اند آرمان‌ها، ایده‌ها و اطلاعات خود را به فرزندان ایران انتقال دهند و دیکته کنند و تحت تأثیر این فضا هیجاناتی هم پدید بیاورند.
عضو مجلس خبرگان یادآور شد: طرفدار مسدود شدن فضای مجازی نیستم؛ بلکه باید این فضا مدیریت شود. اگرچه دیر به فکر مدیریت فضای مجازی افتادیم. شاید باید بیش از ۱۰ سال قبل به این فکر می‌بودیم تا از این فضای جدید به عنوان یک فرصت بهره‌برداری کنیم. نسل جدید می‌توانست در این فضا توسط هنرمندان، معلمان و استادان تربیت شود. در این باره به‌طور قطع در تولید محتوا ضعیف عمل کرده‌ایم. مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: خانواده و سیستم آموزشی در فضای مجازی باید بر مبنای هویت ملی و دینی به شکل نرم و فرهنگی تربیت نسل جدید را برعهده می‌گرفت تا این نسل متأثر از فضای بیگانه قرار نگیرد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور درباره نحوه مواجهه اعضای خانواده‌اش با فضای مجازی، گفت: همه فرزندان من تحصیلات عالی دارند. ۸ نوه دارم و حقیقتاً در این مدت با آنها کار شده است؛ به طوری که تحت تأثیر فضای بیگانه قرار نمی‌گیرند. کوچک‌ترین نوه من چهار و نیم سال سن دارد. گاهی برای گرفتن تلفن همراه اشتیاق نشان می‌دهد، اما مادرش مدیریت می‌کند و کاملاً بر مبنای فرهنگ خودمان تحت نظارت است.
وی درباره سردادن شعارهای قوم‌گرایانه و تجزیه‌طلبانه در برخی تجمعات، گفت: نسل جوان خواهان تجزیه کشور نیستند و در این باره به راحتی ابزار دست بیگانه قرار نمی‌گیرند. از آنجایی که فضای مجازی در اختیار بیگانگان است، با استفاده از این فضا، اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند؛ اما مخاطبان از این نیات و اهداف دشمن 
بی‌خبر هستند.
مصباحی مقدم ادامه داد: فضای مجازی به‌ویژه درباره مسائل و تحولات ایران پر از دروغ و فریب است. افشای این دروغ‌ها در فاصله گرفتن افراد از تجمعات و جریان‌های معاند تأثیرگذار است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی