[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نرخ مزد با معیشت کارگران سنجیده شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس گفت: در صورتی که دولت گروهی که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند را بر سر سفره تأمین اجتماعی ننشاند و حق بیمه مربوط به ۳۰ درصد جمعیت جامعه را که تقبل کرده، پرداخت کند، دستمزد واقعی اجرا می‌شود.
زهرا درویشی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اگر دولت بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی با سود مرکب بپردازد و همسان‌سازی به موقع و با فرمول واقعی اجرا شود، دیگر سازمان با چالش روبه‌رو نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه تورم، کاهش ارزش پول ملی باعث خنثی شدن میزان افزایش حقوق‌ها می‌شود، گفت: تمام تصمیماتی که در کمیته سه‌جانبه‌گرایی در جهت تعیین نرخ دستمزد لحاظ می‌شود، باید در مرحله نخست معیشت کارگران را بسنجند و نباید فراموش کرد که‌ عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی آثار سوء بر جامعه کارگری و بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌گذارد.
بازرس کانون تأمین اجتماعی بازنشستگان شیراز در ادامه با بیان اینکه جامعه کارگری و بازنشستگان همواره از ساختار اتخاذ تصمیم دستمزد بدون توجه به سبد معیشت و نیازمندی هزینه زندگی، دارو و درمان همواره انتقاد دارند، ادامه داد: در این شرایط هر اقدامی باید با روش قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و مطالعات علمی و نظرات شرکای اجتماعی و معطوف به ذی‌نفعان و مردم و کف جامعه و در نهایت منطقی انجام شود.
این فعال کارگری در ادامه با انتقاد از عدم توجه دولت به دغدغه‌های قشر آسیب‌پذیر کارگران و بازنشستگان عنوان کرد: دولت بدون کار مطالعاتی و بدون نظرخواهی از اساتید و صاحب‌نظران و کارشناسان برای دارایی صندوق بین‌النسلی تأمین اجتماعی تصمیم می‌گیرد. درویشی بیان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر متعلق به مردم است؛ یعنی حق‌الناس است. بیت المال و بودجه دولت و مال دولت نیست که هر تصمیمی بخواهد به صورت یک‌سویه اتخاذ کند، بلکه این صندوق متعلق به کارگران و بازنشستگان و خانواده آنهاست. وی اعتقاد دارد که تصمیم غیرمنطقی برای صندوق تأمین اجتماعی و قشر کارگران و بازنشستگان تبعات زیان‌باری به دنبال 
دارد.
نماینده دولت و کارفرما به سبد معیشت بی‌توجه‌اند
رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس بیان کرد: با توجه به اینکه چند روز به سال جدید باقی مانده، اما شورای عالی کار هنوز میزان افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان را مشخص نکرده و نماینده دولت و کارفرما ظاهراً به سبد معیشت توجهی ندارند.
بازرس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شیراز با اشاره به اینکه طاقت کارگران و بازنشستگان از تورم و گرانی به سر آمده است، ادامه داد: متأسفانه قشر کارگر و بازنشسته در شرایط بحرانی به سر می‌برند و در این شرایط مطالبه‌گری تشکل‌های کارگری از دولت و به عنوان مسئول ارشد وزیر تعاون و کار است که این گروه در جامعه با مشقت و زحمات فراوان، ۳۰ سال سابقه خدمت داشته و با جان و دل کار و تلاش کرده‌اند؛ چرا دولتمردان با آنها همانند شهروند درجه ۲ برخورد می‌کنند. از همین رو از دولت و وزیر تقاضا داریم که گامی مؤثر در راستای ارتقای معیشت این قشر از جامعه بردارند و به سبد معیشت و رأی و نظرات نمایندگان جامعه کار و تلاش اهمیت بیشتری دهند.
دولت به تعهدات خود عمل نکرده است
رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه دولت حق بیمه‌ای را که تقبل کرده (پرداخت کند) به موقع پرداخت نکرده و به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: دولت قرار است با تهاتر باشگاه ورزشی چالش دیگری را به این سازمان اضافه می‌کند. ضمن اینکه در مرحله اول قرار بوده است با دریافت مطالبات و تقویت منابع مالی متناسب‌سازی یا همسان‌سازی را برای بازنشستگان و کارگران صندوق تأمین اجتماعی اجرا کند، اما متأسفانه افزایش تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ دستمزد سال آینده را بی‌تأثیر خواهد کرد.
درویشی با بیان اینکه در این شرایط نیاز است تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، ارائه پیش‌نویس مصوبات مورد نیاز خود جهت طرح در هیئت وزیران اقدام کند، افزود: سازمان تأمین اجتماعی باید با توجه به مقتضیات موجود، از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نسبت به ارائه طرح‌هایی در زمینه وصول مطالبات بیمه‌ای و حق بیمه‌های جاری از دولت و تعمیم پوشش بیمه‌ای و تعادل منابع و مصارف و… اقدام کند و مانع معاملات زیان‌ده یا تهاتر مغایر با اصول و سیاست کلی تأمین اجتماعی شود. وی بیان کرد: تهاتر دولت با سازمان تأمین اجتماعی صرفاً بایستی در راستای تقویت منابع مالی سازمان، سرمایه‌گذاری و تجارت، کسب و کار، کارآفرینی، اشتغال و در بخش بهداشت و سلامت و افزایش دستمزد و… باشد و در نهایت نباید اجازه دهیم با تصمیمات غیرعلمی و سلیقه‌ای سازمان را به ورطه شکست و نابودی ببرند. درویشی خاطرنشان کرد: تمام تشکل‌های کارگری و بازنشستگان تأمین اجتماعی متفق‌القول و با انسجام و یکپارچگی از این صندوق حق‌الناس دفاع خواهند کرد و از مسئولان و مقام وزارت کار، تعاون و رفاه و هیئت امنای سازمان می‌خواهند که از اینگونه تصمیمات غلط ممانعت به عمل آورند و همواره در راستای تقویت و افزایش منابع مالی سازمان تهاتر یا فعالیت اقتصادی انجام گیرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی