[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

تدوین تقویم موزه‌های فارس ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس خواستار تدوین تقویم‌های فرهنگی متناسب در موزه‌های استان به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آنها شد.
محمد ثابت اقلیدی روز ۲۷ اسفندماه در حاشیه بازدید سرزده و نظارتی ویژه نوروز از موزه‌ها در شیراز گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ موزه دولتی و خصوص تحت نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی فارس قرار دارند که همواره موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی هستند.
وی با بیان اینکه امروزه موزه‌ها یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می‌روند که در اقتصاد گردشگری نیز بسیار تأثیرگذار هستند، افزود: باید امکانات، شرایط عادلانه و برابری برای همه سرمایه‌گذاران حوزه موزه‌داری خصوصی ایجاد شود تا در شرایط برابر تلاش برجذب گردشگر و مخاطب صورت گیرد.
ثابت اقلیدی گفت: مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی در فارس نه‌تنها از نظر تعدد در کشور رتبه خوبی دارند، بلکه از توان و تخصص بالایی برخوردارند و همواره به دنبال ایجاد مسیر جدید و پررونقی در گردشگری با راه‌اندازی موزه‌های جدید، حرفه‌ای و خلاق می‌باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر ضرورت اجرای برنامه‌های ویژه و مرتبط با موضوعیت موزه‌ها در طول سال تأکید کرد و گفت: برای نمونه باید در موزه‌های استان با تهیه و تدوین تقویم‌های فرهنگی متناسب به‌خصوص برای آموزش به کودکان اقدامات لازم انجام شود.
ثابت اقلیدی همچنین با ذکر چند مثال دیگر به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: ضروری است در مدارس بخشی از کلاس‌ها مربوط به درس ادبیات، تاریخ یا دروسی مثل علوم یا جغرافیا و هنر در موزه یا مراکز فرهنگی برگزار شود.
وی ادامه داد: مناسب است گاهی هم موزه‌ها بعضی برنامه‌های خود را در مدارس برگزار کنند و این تعامل بین نهاد آموزشی و موزه باید دوطرفه باشد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه اضافه کرد: همچنین موزه می‌تواند برای خانواده‌ها یکی از گزینه‌های اصلی برای گذراندن تعطیلات باشد؛ ازاین‌رو لازم است در موزه‌های استان تقویم‌های فرهنگی متناسب ایجاد شود.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه پایداری یکی از موضوعات روز دنیا در حوزه میراث‌فرهنگی است و برای رسیدن به این پایداری فرهنگی و حرفه‌ای در موزه‌ها و سایت‌موزه‌های استان باید اقدامات مؤثر و جدی‌تری صورت گیرد، افزود: از چیدمان حرفه‌ای موزه و طراحی ویترین‌ها گرفته تا ایجاد شرایط محیطی مناسب باید مدنظر قرار گیرد؛ برای نمونه در موزه‌های مهم استان باید برای افراد کم‌توان، کودکان و سالمندان رمپ و آسانسور گذاشته شود. همچنین برای افراد روشن‌دل و کم‌بینا امکاناتی از قبیل مولاژ اشیای موزه (برای لمس آن توسط نابینایان) و برای ناشنوایان، زیرنویس به خط بریل و راهنمایان آموزش‌دیده و رابط ناشنوایان پیش‌بینی گردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به آماده‌سازی موزه‌ها و سایت‌موزه‌ها برای نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این اماکن فرهنگی آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی