[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

همکاری شیراز و آلمان در خوشه پژوهشی دانشگاه شیراز، روزنامه شیراز نوین

خوشه پژوهشی «آرایه‌های حسگری هوشمند برای پایش سلامت» با همت استاد شیمی دانشگاه شیراز با حمایت بنیاد علم ایران تأسیس شد.
روابط عمومی دانشگاه شیراز، روز یکشنبه اعلام کرد: پس از انتشار فراخوان بنیاد علم ایران برای تأسیس خوشه پژوهشی در پاییز ۱۴۰۱، پروپوزال تأسیس این خوشه پژوهشی به سرپرستی دکتر بهرام همتی‌نژاد آماده و ارسال شد و پس از یک ‌سال ارزیابی به تصویب رسید و مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت.
از میان ۴۰ پروپوزال ارسال‌شده به بنیاد علم ایران، تنها سه خوشه در کشور به تصویب رسید که خوشه پژوهشی «آرایه‌های حسگری هوشمند برای پایش سلامت» یکی از این سه و تنها خوشه تأییدشده از دانشگاه شیراز است.
سرپرست این خوشه پژوهشی درباره اهمیت و ضرورت این خوشه پژوهشی گفت: امروزه ارائه روش‌های تشخیصی سریع و ارزان‌قیمت که بتوانند به ‌عنوان تست‌های در محل مراقبت مورد استفاده قرار گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بهرام همتی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر، با توسعه ‌علوم و تکنولوژی، هرچند کیفیت زندگی در حال بهبود است، اما مخاطرات فراوانی برای سلامت انسان در سه حوزه محیط‌زیست، غذا و پزشکی به دنبال داشته که به منظور شناسایی ساده و سریع این مخاطرات، نیاز به ابزارهای هوشمند و قابل دسترس است.
استاد شیمی دانشگاه شیراز گفت: آرایه‌های حسگری که با الهام از حس‌های بویایی و چشایی پستانداران ارائه شده، به عنوان بینی و زبان الکتریکی شناخته می‌شود و جفت ‌شدن این آرایه‌ها با روش‌های علوم داده و هوش مصنوعی می‌تواند منجر به ساخت ابزارهای هوشمند و قابل حمل برای پایش در حوزه‌های سلامت باشد.
همتی‌نژاد عنوان کرد: از جمله کاربردهای مهم این ابزارها، غربالگری بیماری به‌ویژه انواع سرطان است.
سرپرست خوشه پژوهشی «آرایه‌های حسگری هوشمند برای پایش سلامت» گفت: این خوشه چندتخصصی از گرد هم آمدن تخصص‌های مختلف شامل شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم داده و هوش مصنوعی تشکیل شده و با همکاری هشت عضو هیئت‌علمی دیگر از دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و هایدلبرگ آلمان فعالیت می‌کند.
او عنوان کرد: دکتر جواد تشخوریان، دکتر علی نیازی، دکتر رضا بوستانی و دکتر زهرا شجاعی‌‌فرد از دانشگاه شیراز، دکتر ابوالفضل خلفی‌‌نژاد، دکتر امیدرضا فیروزی و دکتر علی آریافر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر Uwe Bunz از دانشگاه هایدلبرگ آلمان در این خوشه همکاری دارند.
این خوشه با بودجه‌ مصوب برای یک دوره سه ساله اجرا خواهد شد که در صورت مثبت ‌بودن خروجی‌های خوشه، تا پنج ‌سال نیز قابل تمدید است.
این خوشه پژوهشی روی ساخت ابزارهای تشخیصی هوشمند برای غربالگری بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مجاری ادرار با تأکید بر سرطان‌های مجاری ادراری و سرطان خون تمرکز شده است.
خروجی‌های موردانتظار این خوشه ثبت پتنت‌های (سندهای ثبت اختراع) داخلی و خارجی، چاپ مقالات در مجلات ۱۰ درصد و ۲۵ درصد بالا از نظر ضریب تأثیر (هر سال حداقل ۶ مقاله) و تولید ۲ نمونه آزمایشگاهی از ابزارهای تشخیصی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی