[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برخورد قانونی با فروش گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب فارس در آستانه نوروز، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: در روزهای پایانی سال متأسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت گوش قرمز، مار آبی، لاله واژگون و برخی گونه‌های گیاهی و جانوری اقدام می‌کنند که خلاف قانون است.
در ایام نوروز یکی از تفریحات مردم و مسافران نوروزی در فارس این است که به دل طبیعت بی‌نظیر بروند؛ اما لازم است که بدانیم در طبیعت گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و در حال انقراضی وجود دارند که نباید به آنها آسیب بزنیم. هریک از ما باید سفیری برای حفاظت از محیط‌زیست باشیم و با اطلاع‌رسانی در این خصوص از محیط‌زیست خود مراقبت و حفاظت کنیم.
از جمله گونه‌های کمیاب می‌توان به لاله‌های واژگون اشاره کرد و همچنین مار آبی، سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت گوش‌قرمز هم از گونه‌های جانوری کمیابی هستند که متأسفانه برخی سودجویان در آستانه نوروز در کنار فروش اقلام سفره هفت‌سین و ماهی، به فروش آنها اقدام می‌کنند که تخلف است و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
در این خصوص با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس به گفت‌وگو 
نشسته‌ایم:
عطا پورشیرزاد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سال نو، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در ایام پایانی سال شاهد رواج عرضه و خرید و فروش برخی گونه‌های حیوانی و گیاهی تحت حفاظت اداره‌کل محیط‌زیست فارس هستیم که این اقدام مممنوع است و با عرضه‌کنندگان و فروشندگان گونه‌های جانوری و گیاهی، برخورد قانونی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس می‌افزاید: در روزهای پایانی سال متأسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت گوش‌قرمز، مار آبی، لاله واژگون و برخی گونه‌های گیاهی و جانوری اقدام می‌کنند که خلاف قانون است.
وی با تأکید بر ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش حیات ‌وحش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار می‌کند: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر اساس قوانین و مقررات با افراد خاطی به شدت برخورد می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس ادامه می‌دهد: گشت و نظارت مستمر توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده‌فروشی‌ها انجام می‌شود و از عموم مردم درخواست داریم از خرید جانوران وحشی که عمدتاً گونه‌های در معرض خطر انقراض یا مهاجم محسوب می‌شوند، اجتناب کنند و به هیچ عنوان به رهاسازی این حیوانات در طبیعت هم اقدام 
نکنند.
 ماهی گلی از گونه‌های مهاجم در طبیعت به شمار می‌رود
وی تصریح می‌کند: ماهی گلی یا همان ماهی قرمز از گونه‌های مهاجم در طبیعت به شمار می‌رود و در صورت ورود به اکوسیستم‌های طبیعی توان اشغال زیستگاه دیگر گونه‌ها و جایگزین شدن با گونه‌های بومی را دارد؛ بنابراین به جای رهاسازی این گونه‌ها در طبیعت، حوض‌های آب باغ‌های شهری مکان مناسبی برای تحویل ماهی گلی است.
پورشیرزاد با توصیف گونه‌های مهاجم بیان می‌کند: این گونه‌ها با قابلیت تحمل بالا یا تغذیه از منابع غذایی گونه‌های بومی یا تغذیه از تخم و نوزاد سایر گونه‌ها، عرصه را بر آنها تنگ می‌کنند؛ همچنین خود را به عنوان گونه غالب در اکوسیستمی که به صورت طبیعی زیستگاهشان نیست، تحمیل می‌کنند و باعث کاهش جمعیت گونه‌های بومی یا حتی حذف این گونه‌ها می‌شوند.
او تأکید می‌کند که گونه‌های مهاجم تعادل اکوسیستم طبیعی را به هم می‌زنند و لازم است تا مردم استان با آگاهی از این موضوع ناخواسته در اکوسیستم حیات وحش اختلال ایجاد نکنند.
 گشت‌های شبانه‌روزی محیطبانان فارس در نوروز
پورشیرزاد از انجام گشت‌های نوروزی محیطبانان نیز خبر داده و می‌گوید: در ایام نوروز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا محیطبانان به صورت شبانه‌روزی در در مناطق مختلف استان حضور داشته باشند و به انجام اقدامات لازم در خصوص حفاظت از طبیعت و انفال الهی بپردازند.
وی همچنین بر حفظ امنیت و آرامش حیات وحش در بازدید از مناطق طبیعی در ایام نوروز توسط مردم تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: از شهروندان درخواست می‌کنیم ضمن رعایت امنیت حیات وحش در سفرها و بازدیدهای نوروزی در صورت مشاهده هرگونه تخلف محیط‌زیستی، همچون شکار و صید غیرمجاز، تخریب طبیعت و... موضوع را از طریق شماره تلفن 1540 به اداره حفاظت محیط‌زیست فارس یا به مأموران انتظامی اطلاع 
دهند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی