[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تدوین سند قطب قرآنی شدن فارس، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه نگاه ما به مسئله معنویت‌پردازی از زاویه مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی است، نه صرفاً یک امر فردی، افزود: باید کاملاً نگاه سیستمی به موضوع معنویت‌پردازی داشت.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن قانع روز ۲۲ اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به ضرورت پرداخت به حوزه معنویت و بسترسازی برای کنش‌های معنوی آحاد جامعه گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی که خداوند در خصوص جامعه‌پردازی متوجه رهبران دینی جامعه کرده، موضوع معنویت‌پردازی در بستر جامعه است. وی افزود: نقطه اصلی عزیمت آحاد جامعه به سمت ایجاد جامعه اسلامی، موضوع تقویت معنویت است که اگر این موضوع به درستی توسط دستگاه‌های فرهنگی نهادینه شود و در یک چارچوب مدیریت شده رقم بخورد، قطعاً ظرفیت‌های فطری آحاد مردم به میدان می‌آید و زمینه رفع آسیب‌های فرهنگی اخلاق و اجتماعی را ایجاد می‌کند.
قانع با بیان اینکه نگاه ما به مسئله معنویت‌پردازی از زاویه مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی است، نه صرفاً یک امر شخصی و فردی، افزود: باید کاملاً نگاه سیستمی به موضوع معنویت‌پردازی داشت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، موضوع اخلاق و معنویت را یکی از محورهای اصلی توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: وقتی حوزه معنوی آحاد مردم تقویت می‌شود، زمینه ایجاد رفتار صحیح اجتماعی در نفوس افراد تقویت می‌شود. از سوی دیگر هرچقدر از این حوزه‌ها فاصله می‌گیریم، کنش‌هایی که رقم می‌خورد بر اساس غریزه‌محوری خواهد بود.
وی یکی از سیاست‌ها و مأموریت‌های تبلیغات اسلامی را ترسیم همین مأموریت در بسترهای مناسبت‌های مذهبی عنوان کرد و گفت: در همین چارچوب برای ماه مبارک رمضان در چند عرصه و موضوع معرفت و معنویت دینی در سطح استان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.
قانع با بیان اینکه در حوزه افزایش معرفت دینی و رفتارسازی دینی در سطح فردی و اجتماعی، یک حرکت هم‌افزای ملی با محوریت سازمان تبلیغات کشور تحت عنوان «زندگی با آیه‌ها» با برند مسطورا شروع شده است، گفت: این حرکت هم‌افزای ملی به دنبال نهادینه‌سازی ۱۵۰ آیه کاربردی قرآن در طول زمان سه سال به صورت عمومی در موضوعات مبتلا به فرهنگی و اجتماعی است که در آن مردم وارد فرایند حفظ آیات می‌شوند و در کنار آن پیوندهای محتوایی دیده شده است.
تدوین سند قطب قرآنی شدن فارس
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با تصریح اینکه به دنبال تحقق عنوان قطب قرآنی کشور هستیم، افزود: در همین راستا سندی در دست تدوین داریم که بتوانیم ظرفیت قرآنی استان را وارد تأثیرگذاری ملی کنیم.
وی همچنین به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس و شیراز اشاره کرد و گفت: تقویت گردشگری یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به شیراز بود. در هیمن راستا ایجاد فضای معنوی در فضاهای تفریحی در دستور کار قرار گرفته است؛ لذا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراسم جزءخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در اماکن عمومی در شیراز و استان اجرا می‌شود.
قانع همچنین از برپایی نشست‌های گفتمانی با محوریت طرح «زندگی با آیه‌ها» در مناطق تلفیقی استان و ۵ شهرستان شامل لارستان، اوز، خنج، گله‌دار و اشکنان طی ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در اوز نشست ۱۵۰نفره بانوان فرهیخته و نخبه اهل سنت و در لارستان نیز نشست علمای اهل سنت و نخبگان فرهنگی و حوزوی و دانشگاهی طی ایام ماه مبارک رمضان با موضوع بررسی پاسخ‌گویی قرآنی به نیازهای انسان معاصر برگزار خواهد شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس یکی دیگر از مأموریت‌های این سازمان را پیگیری موضوع هویت نوجوانی عنوان کرد و گفت: این موضوع ذیل قرارگاه نوجوانی تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود و در این بستر چندین مأموریت جدی با همکاری دستگاه‌های دیگر در خصوص تقویت هویت نوجوانان به خصوص دختران در دستور کار قرار داده شده است و تاکنون ۶ رویداد بزرگ دختران حاج قاسم با هدف تربیت دختران کنشگر برگزار شده است.
راه‌اندازی بستر فعال مجازی برای دختران نوجوان
وی مهم‌ترین ابزار تربیتی در شبکه نوجوانان را استفاده از ظرفیت هم‌سالان عنوان کرد و گفت: به همین منظور یک بستر فعال مجازی چندمنظوره محتوایی و انگیزشی برای دختران نوجوان استان طراحی کردیم.
قانع در ادامه از اعزام بیش از ۲هزار مبلغ عمدتاً بومی طی ایام ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف استان تاکنون خبر داد و گفت: این عدد تا ۳هزار و ۵۰۰ نفر هم خواهد رسید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین راهبری محتوایی مساجد را مورد توجه قرار داد و افزود: تاکنون دو عملیات مسجد به مسجد در استان با هدف ارزیابی توانمندی محتوایی و مدیریتی و قدرت حل مسئله در استان در قالب دو پیمایش رقم خورده است. وی با بیان اینکه مساجد شاخص در استان مشخص شده است و حدود ۴۰ مؤلفه برای ارزیابی و توانمندی نظام مسائل مساجد پیش‌بینی کردیم، گفت: تلاش می‌شود تا از این طریق، اطلس ویژه‌ای برای مساجد استان تدوین شود که بر اساس آن می‌توانیم نظام برنامه‌ای خود را مستقر کنیم.
شناسایی و تعریف ۱۳۰۰ محله اسلامی
به گفته قانع، یکی دیگر از پروژه‌های تبلیغات اسلامی فارس اجرای پروژه طرح محله مردم‌سالار اسلامی با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و بسیج محلات است که تاکنون ۱۳۰۰ محله اسلامی در سطح استان شناسایی و تعریف شده و رویکرد آن تقویت نقش مردم در حل مسئله است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه الگوی حکمرانی محله‌محور پیش‌بینی و مصوب شده است، گفت: بدل‌های این مهم تحت عنوان محله ترمیمی هم در ذیل سند ۲۰۳۰ وارد کشور شده است.
وی در ادامه مسئله استفاده از ظرفیت‌های مردمی در بستر محله را از دیگر مأموریت‌های این سازمان عنوان کرد و افزود: حل مسئله بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مأموریتی است که تلاش شده است در بطن تمامی برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی تبلیغات اسلامی دیده شود.
قانع همچنین برخی دیگر از فعالیت‌های ماه رمضان را برشمرد و گفت: در ایام ماه مبارک رمضان مناسبت رحلت حضرت خدیجه کبری(س) را داریم که الگوپردازی شخصیت آن حضرت، مأموریتی است که تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌هایی انجام دهیم. وی اجرای هفته اکرام ایتام به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین اجرای برنامه‌ شب‌های قدر و سالروز شهادت حضرت علی(ع) را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و با اشاره به تقارن شهادت حضرت علی(ع) با ۱۳ فروردین، گفت: این مسئله را باید مدیریت کنیم که هر دو مناسبت ملی و مذهبی ما برگزار شود و هر دو مناسبت هم به حق خود ادا شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین بر ضرورت برپایی هرچه باشکوه‌تر راهپیمایی روز جهانی قدس به خصوص در سال جاری تأکید کرد و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی داریم تا از ظرفیت معنوی استفاده کنیم.
برپایی نمازهای جماعت در اماکن و فضاهای عمومی با همکاری مجموعه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی اماکن تاریخی و فرهنگی طی ایام ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌هایی بود که قانع از آنها نام برد.
وی در ادامه با اشاره به واگذاری مسئولیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای تحقق قطب قرآنی شدن استان فارس و شیراز نیاز به همگرایی جدی در سطح استان است و باید به عنوان یک مطالبه جدی فرهنگی مطرح شود. قانع با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی شیراز گفت: در نمادسازی‌های خود المان دروازه قرآن به عنوان یک هویت اصیل ایرانی اسلامی که اشاره به فرهنگ ایرانی می‌کند و تنها نماد قرآنی جهان اسلام است را تبدیل به نماد فعالیت‌های قرآنی استان کردیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه اکنون در استان ۵۰۰ خانه عالم وجود دارد، در صورتی که نیاز استان وجود یک‌هزار خانه عالم است، گفت: یکی از مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان فارس همین بحث اختصاص بودجه برای تکمیل و سامان‌دهی خانه‌های عالم بود که امیدواریم این مهم تحقق یابد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی