[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تجارت «تاناکورا» در فقر، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
گسترش قلمرو فقر پیامدهای ناگواری به دنبال دارد. کوچک‌تر شدن سفره‌ها، چشم‌پوشی از نیازهای دارو و درمان، توسعه حاشیه‌نشینی، رشد بزهکاری، فروپاشی بنیان خانواده و مهم‌تر از همه کمرنگ شدن مبانی ارزشی در جامعه از تبعات ناگوار فقر و نداری هستند که با خودنمایی چالش‌های اقتصادی در جامعه خودنمایی می‌کنند. در این میان اصناف هم از وخامت اوضاع اقتصادی جامعه متحمل آسیب‌های فراوانی می‌شوند.
در برهه ای که خط فقر و شاخص فلاکت دچار رشد بی‌ضابطه شود، مردم در برآورده‌سازی اقلام ضروری خود بازمانده و دیگر مجالی برای پرداختن به نیازهای ثانویه باقی نمی‌ماند. برای یک خانواده طبقه فرودست و حتی دهک‌های میانی جامعه، تأمین سفره خانواده، اجاره‌بها، هزینه‌های درمان و نیازهایی از این دست بر تهیه پوشاک اولویت دارد و به همین دلیل است که بسیاری از خانواده‌ها تهیه لباس نو را چند سالی یک بار تجربه می‌کنند.
 رونق تاناکورا در کسادی بازار پوشاک
در این بحبوحه شاهد رشد قارچ‌گونه تاناکورا هستیم؛ پوشاک وارداتی که از وضعیت بهداشت آنها اطلاعی در دسترس نیست و در اقصی نقاط شهر عرضه می‌شوند. اختلاف قیمت تاناکورا با لباس نو سبب شده تا بازار آنها در میان این کسادی بازار از رونق خوبی برخوردار باشد و خریداران چاره ای جز سرکشی به مغازه‌های دست دوم فروشی برایشان باقی نماند.
تاریخچه کفش و لباس تاناکورا در ایران به دهه‌های دور بازمی‌گردد؛ اما این برند با مقبولیت سریال «سال‌های دور از خانه» مخاطبان بیشتری یافت.
«اوشین» یکی از سریال‌های پرطرفدار دهه 60 شمسی بود که شخصیت اول داستان توانست با راه‌اندازی تجارت اجناس دست دوم به تجارت پرسودی دست یافته و در این مسیر پرفراز و نشیب از مساعدت‌های همسرش یعنی آقای «تاناکورا» برخوردار بود.
لباس‌های تاناکورایی معمولاً بوی نامطبوعی دارند که این امر به علت استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌های غیراستانداردی است که صاحبان این کسب و کار از آنها استفاده می‌کنند. لکه‌های خون، پارگی، شپش، نداشتن سایز و رنگ بندی به همراه ظاهر مندرس از اصلی ترین ویژگی‌های پوشاک و کفش‌های تاناکوراست که تشخیص آنها از اجناس نو را سهل و آسان می‌کند.متأسفانه بسیاری از خریداران تاناکورا از سر اجبار به سراغ اجناس دست دوم می‌روند؛ غافل از آنکه این صرفه جویی با افزایش چندبرابری صرف هزینه‌های دارو و درمان جبران خواهد شد؛ چراکه اطلاعاتی از استفاده کنندگان قبلی این نوع پوشاک در دسترس نیست و امکان آلودگی آنها به انواع بیماری‌ها وجود دارد.
 پوشاک تاناکورا مرگ‌آور است!
یک مسئول بهداشت در این زمینه می‌گوید: در کنار شوینده‌های ارزان قیمت و غیرمجاز که مغازه‌ها برای شست‌وشوی پوشاک دست دوم از آنها استفاده می‌کنند، واردکنندگان پوشاک تاناکورا هم مواد شیمیایی بسیار قوی به اجناس خود می‌زنند تا طی مدت طولانی دچار پوسیدگی و بیدخوردگی نشود. این محلول‌های شیمیایی بسیار خطرناک بوده و برای کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌تواند خطر مسمومیت، حساسیت‌های شدید پوستی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.
یکی از فروشندگان پوشاک و کفش تاناکورا در این باره به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: این شغل در خانواده ما موروثی است و مدت زیادی است که در این زمینه فعالیت داریم. مسعودی در پاسخ به این پرسش که پوشاک تاناکورا از چه مبدأهایی وارد کشور می‌شوند، اظهار داشت: بیشترین حجم واردات از شمال غرب و خطه جنوبی کشور است و مقدار کمی هم از مبادی رسمی وارد می‌شود. واردکنندگان عمده، اجناس را دسته بندی کرده و هر محصول قیمت متفاوتی دارد.
وی از عرضه کنندگان خیابانی پوشاک تاناکورا هم گلایه‌مند است و می‌گوید: ما مدت‌هاست که در این مغازه با اخذ پروانه کسب و پرداخت عوارض قانونی نظیر مالیات فعالیت داریم و این در حالی است که دست فروشان تاناکورا بازار مغازه‌ها را با بساط‌های شبانه کساد می‌کنند. او پیرامون مقابله قانونی با اصنافی که در زمینه تاناکورا فعالیت دارند، می‌گوید: به ندرت مشکلی از لحاظ منع فعالیت قانونی برای ما پیش آمده است؛ چراکه مسئولان هم به خوبی از وضعیت ناگوار اقتصادی مردم آگاهی دارند و استفاده از پوشاک دست دوم بهتر از برهنه ماندن است!
 عرضه‌کنندگان تاناکورا پلمب می‌شوند
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک این گفته را رد کرده و می‌گوید: فروش پوشاک تاناکورا به دلیل مسائل بهداشتی و قاچاق بودن آن ممنوع است و در صورت برخورد با این نوع فروشگاه‌ها، پلمب می‌شوند. مجید افتخاری با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های تاناکورای فعال در کشور بسیار کم است، تصریح کرد: با بیشتر این واحدها چندین بار برخورد و پلمب شدند و حتی تعهد دادند، اما دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. مقابله با آنها در دستور کار همیشگی ما قرار دارد. به گفته وی، علت ممنوعیت فروش پوشاک تاناکورا، مسائل بهداشتی و قاچاق بودن این نوع پوشاک است؛ چراکه این لباس‌ها هیچ استانداردی ندارند، نظارتی بر وضعیت آن‌ها انجام نمی‌شود و حتی ممکن است منجر به آسیب جسمانی شدید شوند.
 اشتغال‌زدایی در صنعت پوشاک ایرانی
یکی از فروشندگان پوشاک در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: متوسط قیمت پوشاک از سال گذشته تاکنون بیش از چهل درصد رشد داشته و به موازات آن جمعیت خریداران هم با کاهش چشمگیری مواجه شده است. این رکود سبب شده تا تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده و اطلاعی از وضعیت کارگران و استادکارانی که در آنها فعالیت می‌کردند، 
در دسترس نیست.
به گفته وی، کیفیت و زیبایی اجناس برخی از تولیدکنندگان ایرانی قابل رقابت با مطرح ترین برندهای جهانی است. اما متأسفانه در حوزه تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای حمایت از کالای ایرانی دچار کاستی‌های بی شماری هستیم و تمامی این مسائل در کنار یکدیگر زمینه ساز استقبال روزافزون از تاناکورای غیربهداشتی و کهنه شده است. او با ارائه مثالی پیرامون گرانی تولید پوشاک می‌گوید: قیمت یک پالتوی خارجی کمتر از شش‌میلیون تومان نیست و نمونه‌های وطنی با کیفیت‌های مشابه و حتی بهتر کمتر از سه‌میلیون تومان این محصول را عرضه می‌کنند. حال آنکه تاناکورا یک پالتو دست دوم یا دست چندم را به بهای دویست‌هزار تومان می‌فروشد و البته مشتریان به مراتب بیشتری هم دارد.
جمشیدی به اقشار کمتر برخوردار جامعه توصیه می‌کند تا از فرصتی که در فروش‌های تک‌ساز و پایان فصل مهیاست، برای خرید اجناس مورد نیاز خود استفاده کنند و سلامتی خود و خانواده را با پوشاک دست دوم و تاناکوراهای مشمئزکننده 
به مخاطره نیندازند.
 و اما مظلومیت کالای ایرانی
در شرایطی که جامعه در کشاکش بحران‌های عدیده اقتصادی گرفتار آمده، حمایت از تولیدات وطنی می‌تواند راهگشا باشد. قیمت محصولات ایرانی در بسیاری از زمینه‌ها به مراتب کمتر از نمونه‌های وارداتی است و این در حالیست که کیفیت آنها نیز قابل رقابت با برندهای مطرح جهانی بوده و در بسیاری موارد یک سر و گردن بالاتر از اجناس چشم‌بادامی‌هاست. متأسفانه امروزه شرایط به گونه ای رقم خورده است که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از نام برندهای خارجی استفاده می‌کنند و این مسئله گواهی بر کم کاری‌های گسترده ای است که در حوزه برندسازی و تبلیغات مرتکب شده ایم. چنانچه قوانین در راستای حمایت از صنعتگران پوشاک ایرانی تسهیل شوند، به طور حتم پوشاک آلوده تاناکورا مجالی برای جولان در بازارهای ایران نمی‌یابد و واردات آنها به کشور از شتاب می‌افتد. استفاده کودک ایرانی از پوشاک دست دوم خارجی که آلوده به انواع بیماری‌هاست، تأمل برانگیز است. گسترش قلمرو فقر همیشه پیامدهای ناگواری به دنبال دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی