[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تهدید خشک‌سالی پابرجاست، روزنامه شیراز نوین

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، سد تأخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار در بارش‌های اخیر، یک‌میلیون و هشتصدهزار مترمکعب آبگیری شده است.
به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری با اشاره به اینکه آبگیری سد در سامانه بارشی اخیر به میزان یک‌میلیون و هشتصدهزار متر مکعب کمک شایانی به پرآب شدن منابع زیرزمینی پایین‌دست سد می‌کند، افزود: سد تأخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار روی رودخانه کنکان از سرشاخه‌های رودخانه شور جهرم است که در نهایت به رودخانه قره‌آغاج می‌ریزد. این سد با هدف تنظیم آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌دست در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرقی فسا احداث شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هدف از احداث سد تنگ خمار را کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت‌های آن و ذخیره موقت آورده‌های فصلی رودخانه کنکان و نیز تخلیه تدریجی آن در مسیل دانست و گفت: با این فرایند ذخیره‌سازی و تخلیه، تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیبکوه در پایین‌دست به خوبی انجام می‌شود و همچنین با جلوگیری از خسارت سیلاب‌های مخرب رودخانه در فصول پرباران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید.
سد تأخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در دشت شیبکوه با وسعت کلی ۴۳۸ کیلومترمربع احداث شده است. با توجه به برداشت توسط چاه‌های موجود در منطقه که موجب افت سطح آب شده است، امید می‌رود آبگیری سد تنگ خمار قدری از این افت سطح آب را جبران کند. بدری در ادامه اضافه کرد: سد تغدیه‌ای تنگ خمار با آبگیری متعدد و تخلیه طی سیلاب‌های مکرر در طول سال قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷میلیون مترمکعب آب می‌باشد که کمک بسیار شایانی به تغذیه سفره آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در دشت شیبکوه می‌کند.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب منطقه‌ای در پایان یادآور شد: سامانه بارشی اخیر کمک قابل توجهی به آبگیری سدهای استان و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کرد، ولیکن هنوز تا رسیدن به میانگین بلندمدت بارندگی استان فاصله داریم و از مردم عزیز استان تقاضامندم چونان همیشه با سرلوحه قرار دادن صرفه‌جویی مصرف در کلیه بخش‌ها به‌خصوص شرب و کشاورزی، نهایت همکاری را در مدیریت هرچه بهتر منابع آب استان داشته باشند. لازم به ذکر است سد تأخیری تغذیه‌ای تنگ خمار از نوع سد خاکی غیرهمگن است که به ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر و با یک سرریز اوجی دریچه‌دار به طول ۱۰۳ متر احداث شده است؛ این سد شامل ۱۱ دریچه قطاعی است و ظرفیت سرریز آن ۷۷۶ مترمکعب بر ثانیه برآورد می‌شود. حجم کل مخزن دو و نیم میلیون مترمکعب آب است که با آبگیری‌های متعدد قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷میلیون مترمکعب آب می‌باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی