[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

خطر مسمومیت مرگ‌بار با مصرف قارچ‌های خودرو، روزنامه شیراز نوین

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به مسمومیت با قارچ‌های سمی در طبیعت هشدار داد.
به گزارش تسنیم، راضیه کشاورز ملکی با بیان اینکه همه‌ساله در فصل بهار به دلیل مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت موجی از مسمومیت‌های در کشور ایجاد می‌شود، اظهار کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
وی بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیستند.
وی در ادامه توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان؛ به‌ویژه درختان خشک‌شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومی، خودداری شود.
کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت، دفتر پایش و نظارت بر مصرف فرآورده‌های سلامت متذکر شد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.
کشاورز ملکی تأکید کرد: به هر فردی که مدعی تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ است نباید توجه کرد؛ ضمن اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی هرگز نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
این کارشناس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی