[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

آرام ماکیان در هیاهوی ارزی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

////اشاره: 
ماه‌هاست که قیمت مرغ در کانال آرامش به سر می‌برد. در حالی که انتظار می‌رفت تنش‌های ارزی، خشک‌سالی، افزایش تقاضای نوروزی، گمانه‌زنی برای افزایش سی درصدی نرخ دستمزد و سلسله‌عواملی از این دست زمینه‌ساز رشد بهای ماکیان شوند، اما اقدامات حمایتی و تمهیدات مثبت جهاد کشاورزی مؤثر واقع شد و در اولین ماه از سال سخت 1403 قیمت مرغ و تخم‌مرغ در کانال آرامش به سر می‌برد.
امروز هر کیلو مرغ در بازار شیراز در حدود هشتادهزار تومان عرضه می‌شود و این درحالی است که بهای ران در حدود 70هزار تومان است. این قیمت سبب شده است تا مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت و ماهی در سبد غذایی خانواده طبقه متوسط باشد و تبعات روانی افزایش بهای آنها تا حدودی مهار گردد.
 رونق مرغداری در استان فارس
یکی از دلایل حکم‌فرمایی آرامش بر بازار ماکیان مربوط به جوجه‌ریزی ۱۱میلیون قطعه ای در اسفندماه سال گذشته بود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آمار جوجه‌ریزی اسفندماه این استان را ۱۱میلیون و ۹۸هزار قطعه اعلام کرد.
مجتبی دهقان‌پور در پاسخ به شیرازنوین بیان کرد: بر‌ اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، از اواسط سال ۱۴۰۲ برای تمامی استان‌ها تعهداتی برای جوجه‌ریزی تعیین شد و میزان تعهد استان فارس برابر ۱۰میلیون و ۹۸۷هزار قطعه در ۶ ماه دوم سال بود. به گفته وی، استان فارس با تولید ۱۲۲میلیون‌ و ۶۵۶هزار قطعه در نیمه دوم سال گذشته در مجموع ۱۰۱ درصد جوجه‌ریزی بیشتر از تعهد تعیین شده انجام داده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با این میزان جوجه‌ریزی استان فارس رتبه چهارم کشور در تولید گوشت مرغ در سال ۱۴۰۲ را کسب کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۲۶ درصدی در این زمینه بوده‌ایم.
دهقان‌پور با اشاره به میزان جوجه‌ریزی در بهمن و اسفندماه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت مرغ تا اواسط اردیبهشت سال جاری جواب‌گوی نیاز استان بوده و در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در حال حاضر بالغ بر ۹۰۰ واحد مرغداری در سطح استان فارس اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند و شهرستان‌های شیراز، مرودشت، بیضا و سپیدان به ترتیب با ۱۶، ۱۰، ۹ و ۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال گذشته، مقام‌های اول تا چهارم این استان را دارند.
 تأمین نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان
رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از تأمین نهاده‌های دامی توسط دولت در مقیاس وسیع خبر داد.
محمدجواد عسکری بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید و ذخیره‌سازی پروتئین سفید مرغ و گوشت قرمز مناسب است و شرایط تولید مرغداری‌های کشور بر اساس آماری که از دستگاه‌های امنیتی گرفتیم، مطلوب اعلام شده است.
وی در خصوص تأمین‌ نهاده‌های دامی، اظهار کرد: با موافقت رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، نهاده‌های دامی به میزان لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و اگر تولیدکننده‌ای مشکل پرداخت پول در زمان دریافت نهاده داشته باشد، می‌تواند به صورت مدت‌دار نهاده موردنیاز را تهیه کند و بازپرداخت آن متناسب با درآمد تولیدکننده به صورت دوماهه تا چهارماهه انجام می‌شود.
 آماده‌باش برای مهار گرانی
با وجود مواردی که از آنها یاد شد، کارشناسان و فعالان این صنف معتقدند که هرساله با قرارگرفتن در فصل گرم سال، طبق یک عادت دیرینه مرغداران عرضه کم خواهد شد و به این ترتیب قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که شرایط 1403 با سنوات پیشین تا حدود زیادی تفاوت دارد.
نرخ برخی از نهاده‌های دامی با نرخ ارز محاسبه می‌شود و این روزها که بهای پول‌های خارجی با افسارگسیختگی در حال افزایش است، انتظار می‌رود در ثبت سفارش‌های آتی شاهد چالش‌های عدیده‌ای در این حوزه باشیم.
از سوی دیگر عواملی نظیر افزایش نرخ دستمزد، هزینه حمل و نقل، دارو و مواد اولیه مورد نیاز پرورش‌دهندگان مرغ و جوجه بیشتر از سال گذشته افزایش یافته و روزهای به مراتب دشوارتری در این زمینه پیش‌بینی می‌شود.
به همین دلیل از دولت انتظار می‌رود تا با نگاهی پیشران به مصاف بحران‌های 1403 در حوزه امنیت غذایی جامعه برود و مهار قیمت مرغ در کانال‌های منطقی یکی از مهم‌ترین آنهاست؛ چراکه ورشکستگی مرغداران و افزایش بهای مرغ به سادگی ترمیم‌پذیر نیست و توزیع مرغ منجمد هم تا جایی می‌تواند بر بهای مرغ مرهم 
گذارد.
با این تفاسیر، باید دید آرامش و ثبات در بازار ماکیان تا کجا ادامه خواهد یافت. به یاد داریم در سال گذشته قیمت مرغ کانال روانی یکصدهزار تومان به ازای هر کیلو را پشت سر گذاشت و این امر نارضایتی‌های زیادی را از سوی مردم به دنبال داشت.
اما در ماه‌های اخیر تمهیدات جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نتیجه‌بخش بوده و شاهد افزایش قیمت مرغ با وجود تنش‌های ارزی و خشک‌سالی‌های بی‌سابقه نبوده‌ایم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی