[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بیداری در بزنگاه عمرانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین بازدید از پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس شهرداری شیراز با عنایت به شروع راه‌اندازی شیفت شب در ماه مبارک رمضان برگزار شد. این مراسم شامگاه یکشنبه 19 فروردین‌ماه با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از مدیران شهری و با همراهی اصحاب رسانه در پروژه زیرگذر گویم و بزرگ‌راه ۵۵متری حافظ برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: روند کار اجرایی پروژه‌ها در شهرداری شیراز کاملاً روشن است. سید ابراهیم حسینی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از شیفت شب دو پروژه زیرگذر گویم و بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: عملکرد شهرداری شیراز مطلوب، رضایت‌بخش و امیدآفرین است.
در ادامه این مراسم، شهردار شیراز از بهره‌برداری مرحله نخست پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هفته شیراز خبر داد.
محمدحسن اسدی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از شیفت شب دو پروژه زیرگذر گویم و بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: به دلیل اهمیت زمان اجرای پروژه‌ها، شیفت شب راه‌اندازی شده است. او با تصریح بر اینکه زیرگذر گویم، پروژه‌ای بزرگ و قابل توجه و در واقع بحرانی‌ترین پروژه برای شهر شیراز بود که امروز با پیشرفت فیزیکی مطلوب از روند بحرانی بودن آن کاسته شده است، گفت: با تلاش شبانه‌روزی کار تملک و جابه‌جایی تأسیسات مورد نیاز مسیر این پروژه انجام شد و فقط فیبر نوری باقی مانده که هم‌زمان با اجرای پروژه، این مهم نیز اجرایی می‌شود.
شهردار شیراز همچنین از معاونت فنی و عمرانی و سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز خواست تا از هم‌اکنون المان‌سازی، زیباسازی و جداره‌سازی این پروژه را در دستور کار قرار دهند.
اسدی تأکید کرد: همان‌گونه که دروازه قرآن مکانی نوستالژی در ورودی شیراز برای همه هم‌وطنان محسوب می‌شود، المان‌سازی مناسبی نیز در پروژه زیرگذر گویم اجرایی شود. او همچنین از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه قدرانی کرد و گفت: شیفت شب در عمل باید اجرایی شود.
شهردار شیراز همچنین در حاشیه بازدید از پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: کار ترانشه‌برداری، خاک‌برداری و… این پروژه به حجم ۲۰۰هزار مترمربع با توان بالای شرکت سد و عمران پارس‌گستر انجام شده است.
اسدی گفت: اگرچه کلنگ این پروژه در سال ۹۷ به زمین زده شده بود، اما حتی یک درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشت و طی یکی دو سال گذشته تاکنون پروژه فعال شده است. او که معتقد است راه‌اندازی شیفت شب اجرای پروژه‌ها در صورت حمایت از پیمانکاران موجب تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها می‌شود، از پیمانکار پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواست مرحله اول این پروژه در هفته شیراز به بهره‌برداری برسد.
شهردار شیراز تأکید کرد: وظیفه ما معرفی شیراز به دنیاست و یکی از کار‌های ماندگار در هفته شیراز بهره‌برداری از چنین پروژه‌ها یا آغاز پروژه‌های بزرگ است.
در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در حاشیه بازدید از پروژه زیرگذر گویم گفت: باوجود رکود اقتصادی، این پروژه بزرگ فنی با یک زمان‌بندی مطلوبی در حال اجراست.
رضا محمدیان ادامه داد: پروژه‌های بزرگی در نقاط مختلف شیراز از جمله سه پروژه بزرگ مترو، ساخت‌وساز بزرگ‌راه‌ها و زیرگذرها، پارک‌ها، پروژه‌های محرومیت‌زدایی و... در حال اجراست که نشان از اهل کار و پای کار بودن تیم مدیریت شهری در سخت‌ترین شرایط دارد. او تأکید کرد: شأن مردم شیراز بسیار بالاست و زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های زیربنایی باید در این کلان‌شهر به عنوان گل سرسبد شهر‌های جنوبی کشور، بیش از پیش تقویت شود تا بهترین شهر جنوب کشور برای زندگی باشد.
محمدیان از برخی متولیان دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز به دلیل عدم همکاری لازم در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز گلایه کرد و گفت: این مهم موجب تأخیر در اجرای پروژ‌ه‌ها می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در خصوص پروژه بزرگ‌راهی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: امسال ادامه این پروژه آغاز خواهد شد تا به مسیر بزرگ‌راه شیراز- اصفهان در قطعه هشت متصل شود.
محمدیان با بیان اینکه این پروژه موازی جاده فعلی شیراز- سپیدان تکمیل خواهد شد تا بخشی از ترافیک را به صورت موازی وارد شهر شیراز کند، افزود: تملک مسیر پروژه توسط شهرداری منطقه ۱۰ شیراز در حال انجام است و با اتمام آن طی سه ماه آینده، امکان ادامه عملیات اجرایی وجود دارد. او طول کل مسیر این پروژه را حدود ۱۸ کیلومتر اعلام کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم در این رابطه گفت: زیرگذر گویم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ماست که با تلاش دست‌اندرکاران و همه عوامل توانستیم در پایان سال گذشته بخش ورودی زیرگذر را به بهره‌برداری برسانیم و فعالیت در بخش خروجی و بخش همکف روی زیرگذر ورودی هنوز ادامه دارد.
محمد امین با اشاره به برخی از عقب‌افتادگی‌ها در اجرای پروژه زیرگذر گویم ادامه داد: در حال حاضر فعالیت عمرانی در یک بخش تمام شده و در بخش دیگر ادامه دارد، اما در برنامه زمان‌بندی دچار یک انحراف شدیم که علت آن از جنس معارضین تأسیساتی بود.
وی اضافه کرد: ما در این پروژه معارضین تأسیساتی زیادی از دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان مانند آب، برق، گاز و مخابرات داشتیم که تأخیر در رفع هرکدام از آنها باعث تأخیر در اجرای پروژه می‌شد.
امین گفت: در کنار معارضین تأسیساتی، ما تعداد زیادی معارضین ملکی هم داشتیم که در این رابطه هم ۴۹ ملک اعم از تجاری، دولتی و مسکونی سر راه پروژه بود که علاوه بر هزینه سنگین آن با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که همین موضوع بیش از یک سال انرژی ما را گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر پروژه با احتساب موارد تملکی ۷۰ درصد و بدون موارد تملکی در زمینه اجرایی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امین در خصوص زمان تمام پروژه نیز گفت: برای تکمیل ۴۰ درصد باقی‌مانده پروژه پیش‌بینی می‌کنیم دهه فجر بتوانیم شاهد افتتاح کل پروژه باشیم که این پروژه در زیر و رو دارای ۱۲ لاین ورودی و خروجی است و عرض حاشیه آن ۱۵ متر است که برای پارک خودرو و تجاری‌های اطراف آن نیز که قبلاً حتی جای پارک ماشین هم نبود، ظرفیت خوبی به شمار می‌رود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در بخش دیگری از سخنانش با آخرین وضعیت پروژه زیرگذر گویم، گفت: کل سازه زیرگذر، دیواره‌ها، شمع وسط و… به ورودی شهر شیراز اجرایی شده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر همه عملیات در باند شمالی، باندی که در آینده برای خروج از شیراز به سمت سپیدان طراحی شده، قرار گرفته و کارگاه عمرانی فعال است.
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه با آغاز سال جدید، شیفت شب اجرای پروژه نیز در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: زیرگذر گویم جزو پروژه‌هایی بود که از دوم فروردین‌ماه فعالیت عمرانی آن مجدد در چرخه قرار گرفت.
امین خاطرنشان کرد: شیفت شب پروژه زیرگذر گویم در پنج جبهه کاری شامل سه جبهه بتن‌ریزی، یک جبهه اجرای خاک‌برداری و یک جبهه اجرای دیوارگذاری فعال شده است. او گفت: پروژه زیرگذر گویم از نظر زمان‌بندی مطابق با برنامه در حال پیشرفت است و تلاش می‌شود تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: اجرای این پروژه با مشکلاتی از جمله رفع معارض، جابه‌جایی سنگین تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات همراه بود که خوشبختانه بخش اعظمی از آنها انجام شد و مابقی هم‌زمان با تکمیل پروژه در حال رفع است.
به گفته امین، اجرای فیبر نوری شرق فارس که به شمال غرب متصل می‌شود نیز هم‌زمان با اجرای پروژه در دستور کار قرار گرفته است. او طول کل مسیر این پروژه را ۱۹۰۰ متر اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه زیرگذر گویم از یکم آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.
معاون شهردار شیراز همچنین در رابطه با پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: این پروژه یک بزرگ‌راه طولی است که از بزرگ‌راه حسینی الهاشمی آغاز می‌شود و در کمتر از سه ماه عملیات عمرانی آن انجام شد.
امین ادامه داد: این بزرگ‌راه به‌موازات محور شیراز- سپیدان آغاز می‌شود و از پشت شهرک گلستان عبور می‌کند و در نهایت به قلات منتهی می‌شود. به گفته وی، مرحله نخست این پروژه به مساحت ۴ کیلومتر از پل حافظ به سمت تقاطع آفرینش اردیبهشت‌ماه امسال شروع شد و در هفته شیراز به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون شهردار شیراز یادآور شد: مکاتباتی با شرکت توزیع برق برای تأمین روشنایی این مسیر و تقدیم آن به شهروندان انجام شده است.
امین اضافه کرد: عملیات راه‌سازی این پروژه نیز با توان بالایی شامل زیرسازی، روسازی و آسفالت در دو شیفت روز و شب در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس گستر و پیمانکار پروژه بزرگ‌راهی ۵۵متری جنوب شهرک حافظ نیز گفت: مسیری که در آینده‌ای نزدیک زیر بار ترافیک خواهد رفت، ۴ کیلومتر از ابتدای بزرگ‌راه محور جنوب شهرک حافظ است که شامل ۳ کیلومتر مسیر مستقیم همراه با اتصالات تقاطع سپهر و آفرینش می‌شود و سهم عمده‌ای در کاهش بار ترافیکی منطقه ایجاد خواهد کرد.
تواضع با بیان اینکه ادامه مسیر نیز نقش مهمی در آزادسازی ترافیک محور شیراز- اصفهان خواهد داشت، گفت: اکنون کار در مرحله انتهایی و روسازی است. وی از حمایت‌های شهردار شیراز تقدیر کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی