[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شکوفایی اقتصادی در پرتو گردشگری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
amirabadi_shznvn@yahoo.com

//// اشاره: 
صنعت توریسم جایگزین شایسته سوخت‌های فسیلی است. امروزه اقتصاد نوین جهانی بر پایه توریسم بنا شده و استان پهناور فارس به عنوان پرچم‌دار گردشگری ایران از همه پیش‌نیازهای آن برخوردار است. تعطیلات نوروز و عید سعید فطر نشان داد که ایرانیان تا چه اندازه شیفته فارس و شیراز به عنوان نگین گردشگری خاورمیانه و سومین حرم اهل بیت(ع) هستند. این استعداد بی‌همتای فارس می‌تواند رونق اقتصادی چشمگیری را برای استان به همراه داشته باشد و علاوه بر آن در حوزه‌های ارزشی، هویتی، نشاط‌افزایی اجتماعی و مصادیق جنگ نرم نیز مثمر ثمر عمل نماید. جامعه‌ای که در آن مؤلفه‌های گردشگری نهادینه شده باشد، از بنیه محکم‌تری در عرصه اقتصادی برخوردار است و با اتکا می‌تواند تحریم‌ها و بایکوت‌های ناجوانمردانه را خنثی کند. امروز میزان استقبال گردشگران جهانی از پتانسیل‌های گردشگری فارس و ایران تا شرایط ایدئال فاصله زیادی دارد و چشم به استقبال هم‌وطنان بسته‌ایم. پس از عبور از دوران سیاه کرونا، صنعت گردشگری در سال‌های اخیر جان دوباره‌ای به خود گرفت و طبقه متوسط جامعه فرصتی یافتند تا فارغ از دغدغه‌های روزمره، به سیاحت و تفرج پرداخته و از روزمرگی‌های ملال‌آور اندکی رهایی یابند.
 تعریف بسته‌های گردشگری برای طبقه فرودست اقتصادی
اما سناریوی گردشگری برای اقشار فرودست متفاوت است. طبقه اقتصادی آنها با شیب فزاینده‌ای در حال افزایش است و در حالی که از تأمین هزینه‌های روزمره عاجز هستند، نشانی از مسافرت‌های خانوادگی دیده نمی‌شود. به همین دلیل باید بسته‌های سفر ارزان‌قیمت را برای آنها تعریف کرد تا در پرتو بازشناسی جاذبه‌های ایرانی، در عرصه‌های ارزشی، هویتی و تمدنی گام‌های استواری برداریم. توجه داشته باشیم مؤلفه‌هایی تورم، گرانی، خط فقر، شاخص فلاکت و مواردی از این دست راه را برای رونق گردشگری تنگ و تاریک می‌کند و بسیاری از اقشار جامعه به دلیل شرایط دشوار اقتصادی نمی‌توانند با فراغ بال راهی سفر شوند. با این حال استان فارس به سردمداری شیراز میزبان میلیون‌ها نفر از گردشگرانی بود که برای زیارت و تماشای جاذبه‌های تمدنی و ادبی راهی این دیار شدند تا نشان دهند پتانسیل‌های گردشگری فارس در ایران بی‌همتاست. استان پهناور فارس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است که با دارا بودن ظرفیت‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های گردشگری مذهبی، طبیعی، تمدنی، فرهنگی و... می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای گردشگران با هر سلیقه‌ای باشد.
 خدمت‌رسانی ۲۲ دستگاه اجرایی به مسافران
در همین رابطه، جانشین استاندار فارس در حوزه گردشگری اقدامات انجام شده در زمینه استقبال از مسافران را مثبت ارزیابی کرد. محمد فرخ‌زاده گفت: ۲۲ دستگاه اجرایی استان فارس در خدمت‌رسانی به مردم در ایام نوروز و عید سعید فطر با همدلی، همکاری و مشارکت داشتند که منجر به کسب رتبه‌های نخست این استان در تعداد سفرها و بازدیدهای نوروزی شد. معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس ابراز امیدواری کرد: دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد بیش از پیش تلاش کنند در کنار خدمت‌رسانی به مسافران، ادب و آداب گردشگری و سنت‌ها و آیین‌های مقدس و دیرینه ایرانیان را به گردشگران آموزش داده تا به تدریج فرهنگ گردشگری در ایران نهادینه شود.
 فارس، انتخاب اول گردشگران
در همین زمینه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از اقامت بیش از ۴میلیون و ۲۴۹هزار نفر-شب در استان خبر داد. محمد ثابت اقلیدی در پاسخ به شیرازنوین با ارائه آمار و ارقامی گفت: نزدیک به هفده‌میلیون نفر از مسافران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری فارس بازدید کردند. او با بیان اینکه آمارها تا ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری به ثبت رسیده است، افزود: طبق آمارهای ارائه‌شده در مدت مذکور بیش از ۹۸۴هزار نفر-شب در مراکز اقامتی رسمی اسکان یافتند. آمار اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های غیررسمی و اضطراری شامل مهمان‌سرا‌های ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس، سالن‌های ورزشی، حسینیه‌ها و مساجد را بیش از ۳میلیون و دویست‌هزار نفر-شب اعلام کرد. دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس خاطرنشان کرد: تعدد و تنوع جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری و به ویژه طبیعی موجود در فارس این استان را به منطقه‌ای چهارفصل تبدیل کرده و هرساله در این ایام سال شاهد حضور بیشتر گردشگران در این استان هستیم.
 هم‌افزایی برای احیای مثلث گردشگری
در همین رابطه، سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس از هم‌افزایی برای احیای مثلث گردشگری ایران خبر داد. محمدعلی مصلحی‌‌فر در پاسخ به شیرازنوین، از تدوین نهایی تفاهم‌‌نامه همکاری میان شهرداری‌های شیراز، یزد و اصفهان خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه در هفته شیراز امضا خواهد شد. او هدف از این تفاهم‌نامه را رونق مراودات گردشگری اعلام کرد و افزود: دومین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل در مهرماه امسال به میزبانی شیراز برگزار می‌شود و در این راستا برنامه‌های مشترکی را با یزد برگزار خواهیم کرد.
 رونق اصناف در بزنگاه گردشگری
در این میان، نظر اصناف و کسبه هم خواندنی است. طیف‌های گسترده‌ای از مشاغل از اقتصاد گردشگری بهره‌مند می‌شوند و در پرتو آن شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود. از فروشندگان صنایع دستی تا مجموعه‌های اقامتی؛ از اغذیه‌فروشان تا فعالان حوزه حمل و نقل؛ از دست‌فروشان و نوازندگان خیابانی تا بوم‌گردی‌ها و سوغات‌سراهایی که در اقصی‌نقاط استان به فعالیت مشغول‌اند؛ وجه مشترک تمامی آنها این است که در روزهای عادی به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر جامعه از چرخه مالی مطلوبی برخوردار نیستند و همه امید آنها به رویدادهای مناسبتی است که به درآمدزایی از اقتصاد گردشگری دست یابند. به همین دلیل از دولت انتظار می‌رود تا با گسترش و بهسازی زیرساخت‌ها، زمینه شکوفایی اقتصاد گردشگری را فراهم ساخته و جامعه از مواهب بی‌نظیر آن بهره‌مند شود. اقتصاد نوین جهانی بر پایه گردشگری بنا شده و جایگزین شایسته‌ای برای سوخت‌های فسیلی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی