[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعرفه‌های آب شرب واقعی شود ، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات حوزه تأمین و توزیع آب شرب، شکاف قابل توجه بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب است که واقعی شدن آن علاوه بر کمک به اقتصاد آب، می‌تواند موجب اصلاح الگوی مصرف آب شود.
علی‌جان صادق‌پور در همین رابطه اظهار کرد: در حوزه اقتصاد منابع آب، به دلیل اعمال تعرفه‌های تکلیفی، اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب وجود دارد و محاسبات نشان می‌دهد که حدوداً ۲۰ درصد از هزینه‌های قیمت تمام شده هر مترمکعب آب، توسط مشترکان پرداخت می‌شود.
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با بیان این مطلب که می‌بایست تدابیری اتخاذ شود تا این فاصله به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: واقعی شدن تعرفه‌های آب شرب هم موجب رشد اقتصاد آب و هم مدیریت مطلوب مصرف و ترمیم فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب در جامعه خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بروز خشک‌سالی‌های متوالی در فارس نیز اظهار داشت: کشور ایران و به تبع آن استان پهناور فارس، از نظر اقلیمی در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک واقع شده است که با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده و وقوع خشک‌سالی‌های متوالی در دو دهه اخیر، بی‌تردید باید گفت که سرزمین ما در منطقه خشکی از جهان قرار گرفته است.
مدیر ارشد حوزه آب شرب استان فارس ادامه داد: میانگین بارندگی در استان ما کمتر از یک‌سوم میانگین جهانی است؛ این در صورتی است که میانگین تبخیر از منابع آب‌های کشور بیش از سه برابر جهانی می‌باشد.
 صادق‌پور اضافه کرد: علاوه بر این، توزیع زمانی و مکانی این مقدار بارندگی نیز بسیار نامتناسب است؛ مصرف سرانه آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه‌روز به مصرف می‌رساند، در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در روز و در سطح کشور نیز معادل ۲۵۰ لیتر در روز است؛ حال آنکه این مقدار در شهرستان‌های استان فارس گاهی ۲۹۰ لیتر در شبانه‌روز می‌باشد که نشان‌دهنده بالا بودن مصرف آب در میان مردم استان است.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف آب تصریح کرد: شرایط ایجاب می‌کند تا علاوه بر اقدامات فنی و مهندسی توسط دستگاه‌های متولی تأمین آب در حوزه اقدامات ساختاری، در بخش رفتاری نیز با فرهنگ‌سازی و ترویج صرفه‌جویی و نیز احساس مسئولیت آحاد جامعه، کاهشی حداقل ۲۰ درصدی در مصرف آب رخ دهد تا کماکان امکان ارائه خدمات مطلوب آب‌رسانی مهیا باشد.   

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی